Cinema and Augmented-Virtual-Mixed Reality

Course Information
TitleΚινηματογράφος και Επαυξημένη-Εικονική-Μεικτή Πραγματικότητα / Cinema and Augmented-Virtual-Mixed Reality
Code7ΕΕΜΠ1
FacultyFine Arts
SchoolFilm
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorNefeli maria Dimitriadi
CommonYes
StatusActive
Course ID600020176

Programme of Study: UPS of School of Film Studies (2009-2013)

Registered students: 43
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective Courses beloging to the selected specialization746

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600237082
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Learning Outcomes
The aim of the course is to introduce the student to the aesthetics of the medium of Augmented-Virtual-Mixed Reality in Cinema, as well as to present and understand the good practices and methods of developing innovative Augmented-Virtual-Cinema applications.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
This course introduces the student to the aesthetics of the medium of Augmented-Virtual-Mixed Reality in Cinema through the relevant literature, as well as the presentation and understanding of the best practices and methods of developing innovative Augmented-Virtual-Cinema applications.
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Online resources will be used in teaching as well as multimedia material, and ICT will also be used in communicating with students.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures401.3
Seminars401.3
Reading Assigment150.5
Artistic Workshop301
Written assigments200.7
Exams50.2
Total1505
Student Assessment
Description
The student is assessed through a compulsory 3,000 to 4,000-word written assignment (approximately 10 pages), including footnotes and bibliography.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΙΚΟΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 320154 Έκδοση: 1/2016 Συγγραφείς: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΕΠΟΥΡΑΣ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣISBN: 978-960-603-382-7Τύπος: Ηλεκτρονικό ΒιβλίοΔιαθέτης (Εκδότης): Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος" Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 33153075 Έκδοση: 3 ανατύπωση/2012Συγγραφείς: D. Bordwell, K. ThompsonISBN: 978-960-250-318-8Τύπος: ΣύγγραμμαΔιαθέτης (Εκδότης): ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ Ανατομία του κινηματογράφου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 25991 Έκδοση: 1η έκδ./2010Συγγραφείς: Dick Bernard F. (Επιμέλεια Εύα Στεφανή)ISBN: 978-960-16-3730-3Τύπος: ΣύγγραμμαΔιαθέτης (Εκδότης): Σ. ΠΑΤΑΚΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΝΕΜΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Από τις σύνθετες Τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς – δυνητικούς χώρους. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 59303612 Έκδοση: 1/2016 Συγγραφείς: ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΣ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΖΩΗ, ΝΕΦΕΛΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ ISBN: 978-960-603-374-2 Τύπος: Ηλεκτρονικό Βιβλίο Διαθέτης (Εκδότης): Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος"
Additional bibliography for study
A. Gigante, M., «Virtual Reality: Definitions, History and Applications», Elsevier Ltd, 1993. J. Shaw, P. Weibel, «Future Cinama. The Cinematic Imaginary after Film», MIT Press, USA, 2003. Kwastek, K. «Aesthetics of Interaction in Digital Art» The MIT Press., ΘΣΑ, 2013 Slater & Wilbur, «A Framework for Immersive Virtual Environments (FIVE): Speculations on the Role of Presence in Virtual Environments», MIT, 1997 Streitz & Nixon, «The disappearing computer», ACM, 2005 Van Krevelen, Poelman, «A Survey of Augmented Reality Technologies, Applications and Limitations», 2010.
Last Update
15-04-2021