Learning Outcomes
The aim of the course is to introduce students to the basic concepts of Sociology of Education and Intercultural Education, so that they will be in the position to realize the social dimension of a range of educational issues.
Learning Outcomes:
1. Know the different -complementary or competing- theories and approaches, which have been developed in the scientific field of Sociology of Education
2. Conceptualize and understand the links between education and inequalities
3. Understand and be able to analyze the social dimensions which have moulded the educational systems
4. Analyze contemporary issues in educational policy and practice
5. Consider alternatives to the present education system and their organizational implications
6. Consider the implications of immigration and repatriation for education
7. Know the aims, axioms and practices of intercultural education and be able to juxtapose intercultural and monocultural educational policies and practices
8. Critically consider the effectiveness of Greek education with regard to the repatriate and immigrant students
Course Content (Syllabus)
Introduction to the subject matter - conceptual approach (1st session)
The evolution of human society and its transformation (2nd session)
School as an institution in contemporary society (3rd session)
Theories of socialisation (4th session)
Groups and agents of socialisation (5th session)
The social recognition of childhood (6th session)
Social inequality, family background,inequalities in education. School achievement and social origin, language codes (7th session)
Politics of education (8th session)
Education and economic growth - social mobility (9th session)
Immigration and intercultural education (10th session)
Approaches in minority education (11th session)
Greek reality and international picture (12th session)
General conclusions- exam preparation (13th session)
Keywords
school as an institution, socialization, childhood, social and educational inequality, language codes, social mobility, intercultural education
Additional bibliography for study
Banks, Olive (χχ). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.