Course Content (Syllabus)
The course focuses on the theoretical distinction between modernism(s) and historical avant-guard movements and discusses their relation to politics, aesthetics and literary / ideological ‘milieu’ and tradition. Special emphasis is given to ‘Surrealism’ in France and Greece through the ‘close reading’ of manifestoes and of literary texts.
Keywords
modernity, modernism(s), avant-guard movements, shock effect, political engagement, tradition, Futurism, Dada, Surealismrea
Additional bibliography for study
Walter Benjamin, «Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του», Δοκίμια για την τέχνη, μτφρ. Δημοσθένης Κούρτοβικ, Κάλβος, Αθήνα 1978
Walter Benjamin, Ένας λυρικός στην ακμή του καπιταλισμού, μτφρ. Γιώργος Γκουζούλης, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1994.
: Βάλτερ Μπένγιαμιν (μτφρ.Στέλλα Νικολούδη), «Υπερρεαλισμός. Το τελευταίο ενσταντανέ της ευρωπαϊκής διανόησης», Ο Πολίτης, τχ. 72 (Μάιος-Ιούνιος 1976), σ. 48-57