RESEARCH METHODOLOGY AND STATISTICAL ANALYSIS

Course Information
TitleΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ / RESEARCH METHODOLOGY AND STATISTICAL ANALYSIS
Code24101
FacultyPhilosophy
SchoolItalian Language and Literature
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonNo
StatusActive
Course ID600002175

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours4
Total Hours52
Class ID
600110672
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • English (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
None
Learning Outcomes
Course Description This module is designed to prepare the MA students to conduct experimental research analysis with the assistance of technology, i.e. the IBM SPSS version 20 software. The course initially discusses the basic components of experimental research, such as setting a hypothesis, spotting the variables involved, design a procedure for the collection of data, decide upon the tools to use and finally arrive at the analysis of the data. It is here that the SPSS software is presented and students learn how to input the variables and the data. Internal and external validity is examined. Further, various statistical descriptive analyses are conducted, such as, examining frequencies, central tendencies, graphs, distribution of means, correlations and so on.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Generate new research ideas
Course Content (Syllabus)
The module is deployed in three chapters containing 5 units, each one ending with a quiz. The first and the last units are dedicated to inform students on topics related to the module (description, teaching methods, learning outcomes, assessment, and collaboration). The other units contain lectures, seminars and practice on topics related to the subject.
Keywords
research, empiricall studies, statistical analysis
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
The areas of research in language are initially presented together with the terminology in the field. Students dedicate able time to analyse their own examples and perform various tests with spss.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures150.6
Seminars301.2
Laboratory Work502
Reading Assigment301.2
Project301.2
Written assigments451.8
Total2008
Student Assessment
Description
Evaluation methods and scoring procedures Students are invited to participate to three quizzes held during the semester, the average of which will also be the final score. In case of failure they are lead to the final exam. Final examinations are related to applications of learning material discussed during the course. A list of topics for the final examinations is offered on Blackboard. Marking An excellent exam paper should have: a) the content relevant to the query. Unnecessary data show inability to select the relevant information required for the development of the text, while creating a negative mood to the examiner. 40% of the final grade. b) proper use of the relevant terminology. Correct use of the terms mentioned in the literature. 15% of the final grade. c) consistency in the development of the text. The text provided by the student requires high cohesion. It should be made clear to the examiner how the author reaches conclusions (from A to B and then to C, etc). 15% of the final grade. d) critical view. The opinion of the student in the presentation of the relevant literature on the subject is an asset. 20% of the final grade. e) literature reference. References to articles and views of other authors show knowledge of the literature on the subject. 10% of the final grade.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Βιβλιογραφία Στο μάθημα αυτό γίνεται χρήση εκτενούς βιβλιογραφίας. Ο στόχος είναι να μελετηθούν όσοι το δυνατόν περισσότεροι συγγραφείς, έτσι ώστε οι φοιτητές να εκτεθούν σε διαφορετικές απόψεις. Αρχικά γίνεται εντοπισμός του θέματος είτε στα περιεχόμενα είτε στο index και στην συνέχεια στις σελίδες που αναφέρονται εκεί. Δεν είναι απαραίτητο να διαβασθεί ολόκληρο το βιβλίο εκτός και αν εντοπισθούν σε αυτό θέματα που εγείρουν το προσωπικό ενδιαφέρον του φοιτητή και δεν συζητούνται στο μάθημα. Αναμφίβολα, η εύρεση νέας βιβλιογραφίας και νέων απόψεων (είτε από συγγραφείς είτε προσωπικές) είναι απόλυτα αποδεκτές και επιθυμητές, εφόσον κατατίθεται με επιχειρήματα (προσωπικά ή από την βιβλιογραφία). Τα παρακάτω βιβλία και άρθρα βρίσκονται στην βιβλιοθήκη του τμήματος ή σε άλλες βιβλιοθήκες της φιλοσοφικής για χρήση των φοιτητών. Συμπληρωματικό υλικό διανέμεται στην τάξη. Α) Μεθοδολογία Έρευνας στις Επιστήμες της Αγωγής Αθανασίου, Λ. (2007). Μέθοδοι και Τεχνικές Έρευνας στις Επιστήμες της Αγωγής Εκδόσεις Γέφυρα Brown, J.D. (1988). Understanding Research in Second Language Learning Cambridge University Press Brown, J.D. (2001). Using Surveys in Language Programs Cambridge University Press Brown, J.D. and Rodgers, T. (2002). Doing Second Language Research Oxford University Press Burns, A. (1999). Collaborative Action Research for English Language Teachers Cambridge University Press Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics Oxford University Press Hatch, E. and Farhady, H. (1982). Research Design and Statistics for Applied Linguistics. Newbury House Publishers Inc. Καραγεώργος, Δ.Λ. (2002). Μεθοδολογία Έρευνας στις Επιστήμες της Αγωγής Εκδόσεις Σαββάλας McDonough, J. and McDonough, S. (1997). Research Methods for Language Teachers. Arnold Nunan, D. (1986). Research Methods in Language Learning Cambridge University Press Selinger, H.W. and Shohamy, E. (1989). Second Language Research Methods Oxford University Press Wallace, M.J. (1998). Action Research for Language Teachers Cambridge University Press Τσοπάνογλου, Α. (2000). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτισης Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη Τσοπάνογλου, Α. (2010). Διδακτικές Σημειώσεις για το μάθημα «Αρχές σχεδιασμού και υλοποίησης επιστημονικής έρευνας» Β) Στατιστική Bachman, L.F. (2004). Statistical Analyses for Language Assessment Cambridge University Press * Έχει και Work Book με ασκήσεις Blalock Jr, H.M. (1979). Social Statistics Mc Graw-Hill Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences PWS-Kent Publishing Company, Boston Howitt, D. and Cramer, D. (2006). Στατιστική με το SPSS 13 Κλειδάριθμος Kassab, J.Y. (1989). Applied Statistics University College of North Wales Ρούσσος, Π.Λ. και Τσαούσης, Γ. (2002). Στατιστική Εφαρμοσμένη στις Κοινωνικές Επιστήμες Ελληνικά Γράμματα Silverman, D. (1993). Interpreting Qualitative Data SAGE Publications Wolcott, H.F. (2001). Writing up Qualitative Research SAGE Publications Γ) SPSS Εκτός από τις πληροφορίες που μπορεί να αντλήσει κανείς από το ίδιο το πρόγραμμα επιλέγοντας Help, Tutorial παραθέτω παρακάτω μία σειρά από ιστότοπους που προσφέρουν αξιόλογη βοήθεια στην κατανόηση του προγράμματος. Ο κύριος ιστότοπος για το SPSS βρίσκεται στο www.spss.com Μάλιστα στην σελίδα http://www.spss.com/events/ μπορείτε να παρακολουθήσετε on line σεμινάρια, επιδείξεις του προγράμματος ή να ακούσετε σεμινάρια σε μορφή ηχητικών ή άλλων αρχείων που έχουν ήδη και ηχογραφηθεί. Οι παρακάτω ιστότοποι προσφέρουν μία εισαγωγή στο SPSS (ορισμένοι μάλιστα με τη μορφή βίντεο!!) http://academic.uofs.edu/department/psych/methods/cannon99/spssmain.html PART I http://www.youtube.com/watch?v=msI7xf0tInE PART II http://www.youtube.com/watch?v=i3D35wMGs_Q Για αυτούς που τους αρέσει η Ιρλανδική προφορά!!! http://www.youtube.com/watch?v=aFUjOesJcik Σε αυτούς του ιστότοπους βρίσκουμε βασικές στατιστικές αναλύσεις με το SPSS Pearson r http://www.youtube.com/watch?v=mzG3AB-fgwM&feature=related Paired Samples T Test http://www.youtube.com/watch?v=oq6PxxVEhvw&feature=related One way ANOVA http://www.youtube.com/watch?v=WW620ToKXSI&feature=related Two way ANOVA http://www.youtube.com/watch?v=g7yvBYzAIho&feature=related Σε αυτόν τον ιστότοπο υπάρχουν πληροφορίες για τη χρήση του SPSS με τη μορφή μαθημάτων στα ελληνικά μέσω ενός power point αρχείου http://kype.auth.gr/downloads/e-courses/index.html Υψηλάντης, Γ. (2010). Σημειώσεις για το μάθημα Η ψηφιακή τεχνολογία στην ερευνητική δραστηριότητα
Last Update
13-02-2018