ICT Applications in Special Education

Course Information
TitleΕφαρμογές των ΤΠΕ στην Ειδική Αγωγή/ΕΔΜ / ICT Applications in Special Education
CodeΠΕΕΑ205
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAngeliki Karamatsouki
CommonNo
StatusActive
Course ID600018136

Programme of Study: Paidagōgikī Epistīmī: Eidikī Agōgī, Paidagōgikī tou Scholeíou, Synechizómenī Ekpaídeusī

Registered students: 11
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Special EducationCompulsory Course217.5

Class Information
Academic Year2019 – 2020
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours2
Class ID
600148492
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
  • Distance learning
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Learning Outcomes
Upon completing the course, students will be able to: - know and apply new teaching methods through ICT - embed ICT applications in the curriculum - design teaching scenarios which exploit ICT - evaluate ICT applications for special education - contribute to the improvement of the learning experience of students through suitable technological solutions - design lessons which exploit educational software - use modern online education technologies and platforms
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Design and manage projects
Course Content (Syllabus)
The course aims to educate students in the modern ICT applications for special education, and focuses on three main areas: - Educational software - digital learning material and activities - Synchronous tele-education - learning management - Accessibility - people with disabilities and/or special educational needs After completing the course, students will know and be able to design, implement, evaluate and exploit ICT applications and services in various settings of special education. To this end, course lectures include theoretical and laboratory work. In particular, for each of the above areas, the course involves: - Theory - Laboratory - demonstration of tools - Projects presentations and discussions The content of each area is summarised as follows: - Educational software - definition, evolution, categories, pedagogical basis, design, implementation, evaluation, exploitation - Synchronous e-learning - webinar, project presentation and discussion - Accessibility - assistive technology, special education software, accessibility of electronic documents and web content
Keywords
Accessibility, Educational software, Assistive technology
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Interactive excersises
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures251
Tutorial87.53.5
Written assigments753
Total187.57.5
Student Assessment
Description
Student assessment is based on project assignments.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Πρακτικά συνεδρίων - Computers Helping People With Special Needs (ICCHP) - http://www.springer.com/computer/hci/book/978-3-642-31521-3 - Web Accessibility (W4A) - http://dl.acm.org/event.cfm?id=RE143&CFID=343211493&CFTOKEN=537516 85 - ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS) - http://dl.acm.org/event.cfm?id=RE205&CFID=343211493&CFTOKEN=537516 85 Επιστημονικά άρθρα - Βιβλία - Boskic, N., Bole, K. & Hapke, n. (2006) Accessibility in Online Learning: Web Accessibility Process Manual. University of British Columbia. - Γαρουφάλλου, Ε., Κολοβού Ε. (2006). Έρευνα για την προσβασιμότητα των τυφλών και των ατόμων με περιορισμένη όραση στους Δικτυακούς Τόπους των Ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. - Γελαστοπούλου, Μ. & Μουταβελής, Α. (2017). Εκπαιδευτικό υλικό για την παράλληλη στήριξη και την ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο. Συλλογικός Επιστημονικός Τόμος. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Αθήνα - Ε.Σ.Α.μεΑ (2014). Νέες Τεχνολογίες και Αναπηρία. Εξίσωση των ευκαιριών ή νέες μορφές αποκλεισμού των ατόμων με αναπηρία; Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α. με Α.), Athens Network of Collaborating Experts (ANCE), Αθήνα - Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. - Κουλικούρδη, Άννα (2009). Πληροφοριακή Συμπεριφορά των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και οι Υποστηρικτικές Τεχνολογίες σε Περιβάλλον Βιβλιοθηκών, Διδακτορική Εργασία. - Πίνο, Α. (2015). Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής για Άτομα με Αναπηρία. Στο Β. Αργυρόπουλος, Σ. Χαμονικολάου, Χ. Κανάρη, (Eπ.), Η πρόσβαση ατόμων με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, σσ. 142-169. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος. ISBN 9786188058033 - https://www.researchgate.net/publication/307887235_Computer-based_Assistive_Technologies_for_Persons_with_Disabiblities_in_Greek - Στασινός, Δ.(2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Σύνδεσμοι - http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/polimesiko-uliko/ekpaideutiko-logismiko - Εκπαιδευτικό λογισμικό - http://paidikaiergotherapeia.blogspot.gr π.χ.: 10 ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές εφαρμογές για παιδιά - http://eidikidiapaidagogisi.blogspot.gr/ π.χ.: Εκπαιδευτικές εφαρμογές iPad (iPad applications) - http://www.gettingsmart.com/2017/01/7-apps-for-working-with-special-needs-students/
Last Update
17-02-2020