Course Content (Syllabus)
In the course is examined the distinctiveness of the screenplay that is based on a preexisting text. There are topics about the invention of the story, the structure, the characters, e.t.c - all the topics are examined through theory and practice.
Week 1: Introduction to the concept of adaptation, basic Theories / schools of adaptation.
Week 2: Transformational acts - the seven transformative acts.
Week 3: Building techniques (story I - the three operations, the catalyst, the scaling, the end of the work in progress and the script / story II - plot lines / intricacies / Characters - locating existing ones and creating / cutting / collapsing characters).
Week 4: Novel - Approach to the adaptation mechanisms of a novel / Theatrical work - Report on the adaptation mechanisms of a theatrical work. Biography / True Facts - Approaches to making a biography or true facts.
Week 5: film festival
Week 6: Greek short stories / novels that have been adapted, Ant. Samarakis, Al. Papadiamantis, K. Theotokis.
Week 7: Foreign short stories, adapted novels, eg FS Fitzerald, “The Great Gatsby”, film: The Great Gatsby, Baz Luhrmann (2013), PD James, Children of Men (1992) - film: Children of Men, Alfonso Cuarón (2006), Michael Cunningham: The Hours: A Novel (2000), film: The Hours, Stephen Daldry (2002), George Orwell: 1984 (1949) film: 1984, Michael Radford, (1984).
Weeks 8-9-10: Project 1821
Project for the Greek revolution and works on the specific subject (connection of a historical event - film text, adaptation of a historical event and production of scripts for short films / documentaries).
Weeks 11-13: Presentations of papers
Course Bibliography (Eudoxus)
1.Όταν το μυθιστόρημα συνάντησε τον κινηματογράφο, Δέσποινα Κακλαμανίδου, Αιγόκερως, 2006
2.Bio/Pic ή Οι Ζωές των Λίγων, Kallas-Καλογεροπούλου, Χριστίνα, Αθήνα, Πατάκης, 2009.
3.Η δύναμη του μύθου, Τζόσεφ Κάμπελ, Αθήνα, Ιάμβλιχος, 1998.
4.Η Περιπέτεια της Αφήγησης, Δημήτρης Τσατσούλης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1997.
Additional bibliography for study
Ποιητική, Αριστοτέλης, Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα.
Σενάριο, η τέχνη της αφήγησης και της επινόησης στον κινηματογράφο, Χριστίνα Καλογεροπούλου, Νεφέλη, Αθήνα, 2006.
Η τέχνη της μυθοπλασίας, Henry James, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα.
Σενάριο, Syd Field, Κάλβος.
Γραμματολογία, Θεωρία Λογοτεχνίας. Βελουδής Γιώργος, Δωδώνη, Αθήνα.
Το σενάριο : από την αρχική ιδέα στην εκτέλεση, Α. Κεχαγιάς, εκδ. Έλλην.
Μορφολογία του παραμυθιού, Vladimir Pror, εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα.
Γραμματική της φαντασίας. Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες. Gianni Rodari, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα.
Τα πρακτικά από την εβδομάδα σεναρίου, Αθήνα.
Η τέχνη της γραφής, Αντόν Τσέχωφ, Εκδόσεις Πατάκη.
Σμιλεύοντας το χρόνο, Αντρέι Ταρκόφσκι, Εκδόσεις Νεφέλη.
Η τέχνη της γραφής στον 20ο αιώνα, Αλέξης Ζήρας, εκδόσεις Καστανιώτη.
Lajos Egri, the art of dramatic writing, BNP.
Robert Mc Kee, Story, metheum.
Linda Seger, Making a good script great, Samuel French.
Christropher Vogler, The Writer’s Journey, Michel Wiese Productions.
John Truby, Great movies : why do they work, Silman – james Press.
David Howard, How to build a great screenplay, souvenir press
Linda Seger, The art of adaptation: turn fact and fiction to film,Samuel French.
Stephanie Harrison, Adaptations, Three Rivers Press