ΣΕΝΑΡΙΟ ΙΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΕΝΑΡΙΟ ΙΙΙ / SCREENWRITING III
Κωδικός3ΣΕ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚλεονίκη Δρούγκα
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280007580

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 143
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΕΝΑΡΙΟ ΙΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600168283
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να: 1. κατανοήσουν τις ιδιαίτερες αφηγηματικές επιλογές που προσιδιάζει η διαδικασία της διασκευής. 2. γνωρίζουν και εφαρμόζουν τεχνικές ανάλογα με το υπό διασκευή κείμενο : μυθιστόρημα, θεατρικό έργο, πραγματικό γεγονός. 3. γνωρίζουν βασικές αφηγηματικές έννοιες του σεναριακού λόγου : δομή, χαρακτήρες, πλοκή, χώρος, χρόνος, κ.λ.π.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος μελετώνται οι ιδιαιτερότητες στο στάδιο της επινόησης, της επιλογής του κέντρου βάρους της ιστορίας και της αντίστοιχης δόμησης που παρουσιάζει η διασκευή λογοτεχνικού, θεατρικού, αληθινής ιστορίας ή άλλου έργου. Αναπτύσσονται ζητήματα διασκευής, εφαρμοσμένου χαρακτήρα, όπως π.χ η ανίχνευση του βασικού story line στο υπό διασκευή έργο, η επιλογή των χαρακτήρων, η επεξεργασία του θέματος. Η θεωρία αυτού του εξαμήνου συνδυάζεται με τη συγγραφή σειράς ασκήσεων διασκευής. Ο εβδομαδιαίος προγραμματισμός διαμορφώνεται ως εξής: Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στην έννοια της διασκευής, βασικές Θεωρίες/σχολές διασκευής. Εβδομάδα 2: Μεταμορφωτικές πράξεις στη δραματουργία–οι εφτά μεταμορφωτικές πράξεις. Εβδομάδα 3: Τεχνικές δόμησης (ιστορία Ι– οι τρεις πράξεις, ο καταλύτης, η κλιμάκωση, το τέλος στο υπό διασκευή έργο και στο σενάριο/ ιστορία ΙΙ – γραμμές πλοκής / υποπλοκές /Χαρακτήρες – εντοπίζοντας υφιστάμενους και δημιουργώντας/κόβοντας/ συμπτύσσοντας χαρακτήρες). Εβδομάδα 4: Μυθιστόρημα - Προσέγγιση των μηχανισμών διασκευής ενός μυθιστορήματος/ Θεατρικό έργο – Αναφορά των μηχανισμών διασκευής ενός θεατρικού έργου. Βιογραφία/Αληθινά γεγονότα – Προσεγγίσεις για τη διασκευή βιογραφίας ή αληθινών γεγονότων. Εβδομάδα 5: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Εβδομάδα 6: Ελληνικά διηγήματα/μυθιστορήματα που έχουν διασκευαστεί, πχ Αντ. Σαμαράκης, «Το ποτάμι», Αλ. Παπαδιαμάντης, «Η Φόνισσα», Κ. Θεοτόκης, «Το Πίστομα». Εβδομάδα 7: Ξένα διηγήματα, μυθιστορήματα που έχουν διασκευαστεί, πχ F. S. Fitzerald, “The Great Gatsby”, film: The Great Gatsby, Baz Luhrmann (2013), PD James, Children of Men (1992)- film: Children of Men, Alfonso Cuarón (2006), Michael Cunningham: The Hours: A Novel (2000), film: The Hours, Stephen Daldry (2002), George Orwell: 1984 (1949) film: 1984, Michael Radford, (1984). Εβδομάδες 8-9-10: Project 1821 Project για την ελληνική επανάσταση και εργασίες πάνω στο συγκεκριμένο θέμα (σύνδεση ιστορικού γεγονότος – φιλμικού κειμένου, διασκευή ιστορικού γεγονότος και παραγωγή σεναρίων για ταινίες μικρού μήκους/ντοκιμαντέρ). Εβδομάδες 11-13: Παρουσιάσεις εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
αφηγηματική σύμβαση, διασκευή, μεταμορφωτικές πράξεις.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,3
Εκπόνηση μελέτης (project)100,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία100,3
Εξετάσεις401,3
Σύνολο903
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η τελική αξιολόγηση αποτελεί συνισταμένη των παραμέτρων: 1. της προφορικής εξέτασης 40% 2. της παρακολούθησης και ενεργής συμμετοχής των φοιτητών στο μάθημα 20% 3. των εργασιών/ προόδων κατά τη διάρκεια του εξαμήνου 40%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Όταν το μυθιστόρημα συνάντησε τον κινηματογράφο, Δέσποινα Κακλαμανίδου, Αιγόκερως, 2006 2.Bio/Pic ή Οι Ζωές των Λίγων, Kallas-Καλογεροπούλου, Χριστίνα, Αθήνα, Πατάκης, 2009. 3.Η δύναμη του μύθου, Τζόσεφ Κάμπελ, Αθήνα, Ιάμβλιχος, 1998. 4.Η Περιπέτεια της Αφήγησης, Δημήτρης Τσατσούλης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1997.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ποιητική, Αριστοτέλης, Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα. Σενάριο, η τέχνη της αφήγησης και της επινόησης στον κινηματογράφο, Χριστίνα Καλογεροπούλου, Νεφέλη, Αθήνα, 2006. Η τέχνη της μυθοπλασίας, Henry James, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα. Σενάριο, Syd Field, Κάλβος. Γραμματολογία, Θεωρία Λογοτεχνίας. Βελουδής Γιώργος, Δωδώνη, Αθήνα. Το σενάριο : από την αρχική ιδέα στην εκτέλεση, Α. Κεχαγιάς, εκδ. Έλλην. Μορφολογία του παραμυθιού, Vladimir Pror, εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα. Γραμματική της φαντασίας. Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες. Gianni Rodari, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα. Τα πρακτικά από την εβδομάδα σεναρίου, Αθήνα. Η τέχνη της γραφής, Αντόν Τσέχωφ, Εκδόσεις Πατάκη. Σμιλεύοντας το χρόνο, Αντρέι Ταρκόφσκι, Εκδόσεις Νεφέλη. Η τέχνη της γραφής στον 20ο αιώνα, Αλέξης Ζήρας, εκδόσεις Καστανιώτη. Lajos Egri, the art of dramatic writing, BNP. Robert Mc Kee, Story, metheum. Linda Seger, Making a good script great, Samuel French. Christropher Vogler, The Writer’s Journey, Michel Wiese Productions. John Truby, Great movies : why do they work, Silman – james Press. David Howard, How to build a great screenplay, souvenir press Linda Seger, The art of adaptation: turn fact and fiction to film,Samuel French. Stephanie Harrison, Adaptations, Three Rivers Press
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2020