PEDAGOGY AND MEDIA EDUCATION

Course Information
TitleΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / PEDAGOGY AND MEDIA EDUCATION
CodeΕΜ88
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAlexandra Mitsiali
CommonYes
StatusActive
Course ID600017656

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600168311

Class Schedule

Building
FloorUnknown
HallΕξ αποστάσεως (900)
CalendarThursdsay 15:00 to 18:00
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Learning Outcomes
At the end of the course, students will be able to know: a) basic theoretical views about the child’s socialization by media b) medias' influence on school education and learning process c) medias' influence on the intellectual, emotional, social, and cultural development of the child
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The aims of the course is the study of media for the understanding of its influence on the intellectual, emotional, social, and cultural configuration and constitution of the child, as well as its influence on school education and learning process. Contents - Modules: Child’s socialization and media Child’s school education and media Media and child's intellectual, emotional, social, and cultural development
Keywords
media, communication, child's socialization, education, cultural and mental development, games, information, mass culture, virtual reality
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures78
Reading Assigment33
Written assigments6
Exams3
Total120
Student Assessment
Description
written exams (the type of items: problem-solving/essay) written work at the end of the course
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Assignment (Formative)
  • Oral Exams (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
  • Written Exam with Problem Solving (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Βρύζας, Κ. (2012). Μέσα Επικοινωνίας και Παιδική Ηλικία. Θεσσαλονίκη: Βάνιας (1η επιλογή) Ντάβου, Μ. (2005). Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας: μετατροπές της παιδικής κατάστασης. Αθήνα: Παπαζήσης (2η επιλογή)
Additional bibliography for study
Buckingham, D. (2007). Νέοι, σεξ και ΜΜΕ: τα γεγονότα της ζωής; Αθήνα: Κατάρτι. Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας, Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης (2008). Παιδιά και ΜΜΕ: οι ανήλικοι στον κόσμο της επικοινωνίας. Ελλάδα. Curran, J. & Curevitch, M. (2011). Μέσα μαζικής επικοινωνίας και κοινωνία. Αθήνα: Πατάκη. Greeenfield, P. M. (1998). Μέσα ενημέρωσης και παιδί: οι επιπτώσεις της τηλεόρασης των βιντεοπαιχνιδιών και των κομπιούτερ. Αθήνα: Κουτσουμπός Δουλκέρη, Τ. (1991). Παιδικά μέσα επικοινωνίας και σεξισμός: εμπειρική έρευνα. Αθήνα: Παπαζήσης. Καμαριανός, Ι. (2005). Εξουσία, ΜΜΕ και εκπαίδευση. Αθήνα: Δαρδανός. Lemish, D. (2009). Παιδιά και τηλεόραση: μια παγκόσμια προοπτική. Αθήνα: Τόπος. Lastrego, C. (1991). Μ' αρέσει η τηλεόραση: διαλέγω και κρίνω τις εκπομπές. Αθήνα: Διάγραμμα. Παππά, Β. (2006). Η μυθοπλασία της τηλεόρασης και τα πρότυπα που προβάλλει. Θεσσαλονίκη. Πλειός, Γ. (2001). Ο λόγος της εικόνας: ιδεολογία και πολιτική. Αθήνα: Παπαζήσης. Παπαθανασόπουλος, Σ. (2005). Η τηλεόραση στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Καστανιώτης. Sanahan, J. (2006). Η τηλεόραση, η πραγματικότητα και το κοινό. Αθήνα: Πολύτροπον. Σαρικάκη, Κ. & Τσαλίκη, Λ. (2012). Μέσα επικοινωνίας, λαϊκή κουλτούρα και η βιομηχανία του σεξ . Αθήνα: Παπαζήσης. Τσακμάκης, Γ. (2014) Η εικόνα του παιδιού στην ελληνική τηλεόραση και τον κινηματογράφο στις αρχές του 21ου αιώνα. Διδακτορική Διατριβή http://ikee.lib.auth.gr/record/134513 Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2011). Η γλώσσα των ΜΜΕ στο σχολείο / μια γλωσσολογική προσέγγιση για την (προ)σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Λιβάνης. Τσουρβάκας, Γ. (1996) Μορφή και περιεχόμενο της τηλεοπτικής επικοινωνίας. Αθήνα: Κορφή. Fiske, J. (1992). Η γλώσσα της τηλεόρασης. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα. Χατζησαββίδης, Σ. (χχ) Μέσα μαζικής ενημέρωσης και γλωσσική αγωγή: διαμορφώνει ο τηλεοπτικός λόγος τη γλωσσική γνώση των παιδιών; Winn, M. (1986). Τηλεόραση, ένας ξένος στο σπίτι: ο ρόλος της τηλεόρασης στη ζωή του παιδιού. Αθήνα: Ακρίτας.
Last Update
07-09-2020