ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / PEDAGOGY AND MEDIA EDUCATION
ΚωδικόςΕΜ88
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑλεξανδρα Μητσιαλη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017656

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600168311

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
ΌροφοςUnknown
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοThursdsay 15:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα γνωρίζουν: α) Βασικές θεωρήσεις για την κοινωνικοποίηση του παιδιού από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης β) Την επίδραση που ασκούν στη διαδικασία αγωγής και μάθησης του παιδιού στο σχολείο γ) Την επίδραση που ασκούν στην πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική και πολιτισμική ανάπτυξη του παιδιού
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η παιδαγωγική επιστήμη μελετά την επίδραση της αγωγής στη σκέψη, στον ψυχισμό και στη συμπεριφορά του ανθρώπου. Στις μέρες μας, με μια πιο διευρυμένη προσέγγιση, το πεδίο έρευνας της παιδαγωγικής εκτείνεται, περιλαμβάνοντας όχι μόνο τις σκόπιμες και προγραμματισμένες επιδράσεις που ασκούν ο εκπαιδευτικός θεσμός ή ενήλικες που εργάζονται σ’ αυτόν (π.χ. σχολεία, προγράμματα, εκπαιδευτικοί κλπ) αλλά και τις επιδράσεις που ασκούνται από την αυθόρμητη ή συνειδητή αλληλεπίδραση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας (π.χ. έντυπο τύπο, τηλεόραση, Η/Υ, κινητό τηλέφωνο, διαδίκτυο), όπως και από τη διαπροσωπική επικοινωνία με άλλα άτομα (π.χ. ομάδες ομηλίκων). Ή γενικότερα, από την αλληλεπίδραση με το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον. Ειδικότερα στην εποχή μας, η τεχνολογική εξέλιξη των μέσων μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο, έχει ως αποτέλεσμα τη μεγέθυνση της επίδρασής τους στη διαμόρφωση των αναπαραστάσεων, των εικόνων, των συναισθημάτων, των απόψεων: των πνευματικών και ψυχικών διαδικασιών των ανθρώπων σε βαθμό που να υπερβαίνει, σε πολλές περιπτώσεις, την επίδραση και τις δυνατότητες του σχολείου και της εκπαίδευσης. Από την άλλη τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας διαμορφώνουν ή διακινούν μια παγκοσμιοποιημένη (όπως και εξατομικευμένη) παραγωγή εικόνων, ήχου, ενημέρωσης και μετάδοσης πληροφοριών που η ισχύς της επίδρασής τους συνδέεται στενά με τις δυνατότητες επιλογής, χρονικής εμπλοκής, τεχνολογικής εξέλιξης μέσου καθώς και επιπέδου εκπαίδευσης και διαβίωσης του ανθρώπου. Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη των μέσων μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας για την κατανόηση της επίδρασης που ασκούν στην πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική και πολιτισμική διαμόρφωση και την εν γένει, συγκρότηση του παιδιού, καθώς και στη διαδικασία αγωγής και μάθησης του σχολείου. Στις ενότητες περιλαμβάνονται: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και Κοινωνικοποίηση του παιδιού Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και Εκπαίδευση του παιδιού στο σχολείο Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και η πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, πολιτισμική ανάπτυξη του παιδιού
Λέξεις Κλειδιά
μέσα μαζικής ενημέρωσης, επικοινωνία, κοινωνικοποίηση του παιδιού, εκπαίδευση, ενημέρωση, παιχνίδια, μαζική κουλτούρα, πολιτισμική και πνευματική ανάπτυξη, εικονική πραγματικότητα,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων33
Συγγραφή εργασίας / εργασιών6
Εξετάσεις3
Σύνολο120
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική. Η αξιολόγηση είναι διαμορφωτική (στο πλαίσιο της συζήτησης και ανάλυσης των κειμένων που μελετώνται ή της συζήτησης που ακολουθεί τη διάλεξη) και τελική/συμπερασματική (με βάση τα θέματα της γραπτής εξέτασης στην εξεταστική περίοδο). Η τελική/συμπερασματική αξιολόγηση πραγματοποιείται με βάση θέματα που είναι: 1. Επίλυση προβλήματος και 2. Ανοικτές ερωτήσεις που οδηγούν σε απαντήσεις τύπου δοκιμίου, καθώς και /ή 3. Εκπόνηση γραπτής εργασίας Τα κριτήρια για την τελική/συμπερασματική αξιολόγηση είναι: Η ακρίβεια των όρων, η λογική συνέπεια, η ορθότητα και η πληρότητα του θεωρητικού σχολιασμού είτε στην επίλυση προβλήματος και στην απάντηση της ανοικτής ερώτησης είτε στην εργασία. Η απάντηση στους δύο τύπους θεμάτων, καθώς και η πραγμάτευση του θέματος της εργασίας βασίζονται σε ζητήματα, προβλήματα, θέσεις και οπτικές που αναδείχτηκαν κατά τις διαλέξεις. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έχουν προσεγγίσει τα παραπάνω τόσο θεωρητικά όσο και μέσω της μελέτης κειμένων, άρθρων, ερευνητικών εργασιών στις διαλέξεις. Τα κριτήρια, οι μέθοδοι και ο τρόπος της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών αναφέρονται στο πρώτο μάθημα αλλά και κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βρύζας, Κ. (2012). Μέσα Επικοινωνίας και Παιδική Ηλικία. Θεσσαλονίκη: Βάνιας (1η επιλογή) Ντάβου, Μ. (2005). Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας: μετατροπές της παιδικής κατάστασης. Αθήνα: Παπαζήσης (2η επιλογή)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Buckingham, D. (2007). Νέοι, σεξ και ΜΜΕ: τα γεγονότα της ζωής; Αθήνα: Κατάρτι. Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας, Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης (2008). Παιδιά και ΜΜΕ: οι ανήλικοι στον κόσμο της επικοινωνίας. Ελλάδα. Curran, J. & Curevitch, M. (2011). Μέσα μαζικής επικοινωνίας και κοινωνία. Αθήνα: Πατάκη. Greeenfield, P. M. (1998). Μέσα ενημέρωσης και παιδί: οι επιπτώσεις της τηλεόρασης των βιντεοπαιχνιδιών και των κομπιούτερ. Αθήνα: Κουτσουμπός Δουλκέρη, Τ. (1991). Παιδικά μέσα επικοινωνίας και σεξισμός: εμπειρική έρευνα. Αθήνα: Παπαζήσης. Καμαριανός, Ι. (2005). Εξουσία, ΜΜΕ και εκπαίδευση. Αθήνα: Δαρδανός. Lemish, D. (2009). Παιδιά και τηλεόραση: μια παγκόσμια προοπτική. Αθήνα: Τόπος. Lastrego, C. (1991). Μ' αρέσει η τηλεόραση: διαλέγω και κρίνω τις εκπομπές. Αθήνα: Διάγραμμα. Παππά, Β. (2006). Η μυθοπλασία της τηλεόρασης και τα πρότυπα που προβάλλει. Θεσσαλονίκη. Πλειός, Γ. (2001). Ο λόγος της εικόνας: ιδεολογία και πολιτική. Αθήνα: Παπαζήσης. Παπαθανασόπουλος, Σ. (2005). Η τηλεόραση στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Καστανιώτης. Sanahan, J. (2006). Η τηλεόραση, η πραγματικότητα και το κοινό. Αθήνα: Πολύτροπον. Σαρικάκη, Κ. & Τσαλίκη, Λ. (2012). Μέσα επικοινωνίας, λαϊκή κουλτούρα και η βιομηχανία του σεξ . Αθήνα: Παπαζήσης. Τσακμάκης, Γ. (2014) Η εικόνα του παιδιού στην ελληνική τηλεόραση και τον κινηματογράφο στις αρχές του 21ου αιώνα. Διδακτορική Διατριβή http://ikee.lib.auth.gr/record/134513 Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2011). Η γλώσσα των ΜΜΕ στο σχολείο / μια γλωσσολογική προσέγγιση για την (προ)σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Λιβάνης. Τσουρβάκας, Γ. (1996) Μορφή και περιεχόμενο της τηλεοπτικής επικοινωνίας. Αθήνα: Κορφή. Fiske, J. (1992). Η γλώσσα της τηλεόρασης. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα. Χατζησαββίδης, Σ. (χχ) Μέσα μαζικής ενημέρωσης και γλωσσική αγωγή: διαμορφώνει ο τηλεοπτικός λόγος τη γλωσσική γνώση των παιδιών; Winn, M. (1986). Τηλεόραση, ένας ξένος στο σπίτι: ο ρόλος της τηλεόρασης στη ζωή του παιδιού. Αθήνα: Ακρίτας.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-09-2020