Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η παιδαγωγική επιστήμη μελετά την επίδραση της αγωγής στη σκέψη, στον ψυχισμό και στη συμπεριφορά του ανθρώπου. Στις μέρες μας, με μια πιο διευρυμένη προσέγγιση, το πεδίο έρευνας της παιδαγωγικής εκτείνεται, περιλαμβάνοντας όχι μόνο τις σκόπιμες και προγραμματισμένες επιδράσεις που ασκούν ο εκπαιδευτικός θεσμός ή ενήλικες που εργάζονται σ’ αυτόν (π.χ. σχολεία, προγράμματα, εκπαιδευτικοί κλπ) αλλά και τις επιδράσεις που ασκούνται από την αυθόρμητη ή συνειδητή αλληλεπίδραση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας (π.χ. έντυπο τύπο, τηλεόραση, Η/Υ, κινητό τηλέφωνο, διαδίκτυο), όπως και από τη διαπροσωπική επικοινωνία με άλλα άτομα (π.χ. ομάδες ομηλίκων). Ή γενικότερα, από την αλληλεπίδραση με το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον.
Ειδικότερα στην εποχή μας, η τεχνολογική εξέλιξη των μέσων μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο, έχει ως αποτέλεσμα τη μεγέθυνση της επίδρασής τους στη διαμόρφωση των αναπαραστάσεων, των εικόνων, των συναισθημάτων, των απόψεων: των πνευματικών και ψυχικών διαδικασιών των ανθρώπων σε βαθμό που να υπερβαίνει, σε πολλές περιπτώσεις, την επίδραση και τις δυνατότητες του σχολείου και της εκπαίδευσης. Από την άλλη τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας διαμορφώνουν ή διακινούν μια παγκοσμιοποιημένη (όπως και εξατομικευμένη) παραγωγή εικόνων, ήχου, ενημέρωσης και μετάδοσης πληροφοριών που η ισχύς της επίδρασής τους συνδέεται στενά με τις δυνατότητες επιλογής, χρονικής εμπλοκής, τεχνολογικής εξέλιξης μέσου καθώς και επιπέδου εκπαίδευσης και διαβίωσης του ανθρώπου.
Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη των μέσων μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας για την κατανόηση της επίδρασης που ασκούν στην πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική και πολιτισμική διαμόρφωση και την εν γένει, συγκρότηση του παιδιού, καθώς και στη διαδικασία αγωγής και μάθησης του σχολείου.
Στις ενότητες περιλαμβάνονται:
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και Κοινωνικοποίηση του παιδιού
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και Εκπαίδευση του παιδιού στο σχολείο
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και η πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, πολιτισμική ανάπτυξη του παιδιού
Λέξεις Κλειδιά
μέσα μαζικής ενημέρωσης, επικοινωνία, κοινωνικοποίηση του παιδιού, εκπαίδευση, ενημέρωση, παιχνίδια, μαζική κουλτούρα, πολιτισμική και πνευματική ανάπτυξη, εικονική πραγματικότητα,
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Buckingham, D. (2007). Νέοι, σεξ και ΜΜΕ: τα γεγονότα της ζωής; Αθήνα: Κατάρτι.
Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας, Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης (2008). Παιδιά και ΜΜΕ: οι ανήλικοι στον κόσμο της επικοινωνίας. Ελλάδα.
Curran, J. & Curevitch, M. (2011). Μέσα μαζικής επικοινωνίας και κοινωνία. Αθήνα: Πατάκη.
Greeenfield, P. M. (1998). Μέσα ενημέρωσης και παιδί: οι επιπτώσεις της τηλεόρασης των βιντεοπαιχνιδιών και των κομπιούτερ. Αθήνα: Κουτσουμπός
Δουλκέρη, Τ. (1991). Παιδικά μέσα επικοινωνίας και σεξισμός: εμπειρική έρευνα. Αθήνα: Παπαζήσης.
Καμαριανός, Ι. (2005). Εξουσία, ΜΜΕ και εκπαίδευση. Αθήνα: Δαρδανός.
Lemish, D. (2009). Παιδιά και τηλεόραση: μια παγκόσμια προοπτική. Αθήνα: Τόπος.
Lastrego, C. (1991). Μ' αρέσει η τηλεόραση: διαλέγω και κρίνω τις εκπομπές. Αθήνα: Διάγραμμα.
Παππά, Β. (2006). Η μυθοπλασία της τηλεόρασης και τα πρότυπα που προβάλλει. Θεσσαλονίκη.
Πλειός, Γ. (2001). Ο λόγος της εικόνας: ιδεολογία και πολιτική. Αθήνα: Παπαζήσης.
Παπαθανασόπουλος, Σ. (2005). Η τηλεόραση στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Καστανιώτης.
Sanahan, J. (2006). Η τηλεόραση, η πραγματικότητα και το κοινό. Αθήνα: Πολύτροπον.
Σαρικάκη, Κ. & Τσαλίκη, Λ. (2012). Μέσα επικοινωνίας, λαϊκή κουλτούρα και η βιομηχανία του σεξ . Αθήνα: Παπαζήσης.
Τσακμάκης, Γ. (2014) Η εικόνα του παιδιού στην ελληνική τηλεόραση και τον κινηματογράφο στις αρχές του 21ου αιώνα. Διδακτορική Διατριβή
http://ikee.lib.auth.gr/record/134513
Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2011). Η γλώσσα των ΜΜΕ στο σχολείο / μια γλωσσολογική προσέγγιση για την (προ)σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Λιβάνης.
Τσουρβάκας, Γ. (1996) Μορφή και περιεχόμενο της τηλεοπτικής επικοινωνίας. Αθήνα: Κορφή.
Fiske, J. (1992). Η γλώσσα της τηλεόρασης. Αθήνα: Επικοινωνία και Κουλτούρα.
Χατζησαββίδης, Σ. (χχ) Μέσα μαζικής ενημέρωσης και γλωσσική αγωγή: διαμορφώνει ο τηλεοπτικός λόγος τη γλωσσική γνώση των παιδιών;
Winn, M. (1986). Τηλεόραση, ένας ξένος στο σπίτι: ο ρόλος της τηλεόρασης στη ζωή του παιδιού. Αθήνα: Ακρίτας.