Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, students: (a) will know the contemporary theory and research relating to counselling services within the school community, (b) will have practiced basic counselling skills for the design and implementation of customized programs and preventive actions at school, and c) will be able to use techniques necessary for effective cooperation with teachers and parents.
Course Content (Syllabus)
The course presents Counselling Psychology practices in the field of education and the role of mental health professionals at school. In particular, themes like: basic principles of school counselling, counselling and crisis management models within the school community, as well as ethical issues involved in students' counselling, will be discussed. Moreover the course includes the following modules: (a) an introduction to the basic counselling skills, (b) a variety of prevention and intervention strategies regarding adolescent professional development, school- and cyber- bullying, loss within the family (death, divorce), etc., and (c) collaboration practices with parents and teachers. The aim is for students to acquire the knowledge and skills in order to handle effectively, as future school psychologists, the emotional and other personal difficulties of students within the school environment.
Keywords
school counselling, mental health professional at school, ethics, counselling children and adolescents, collaboration with parents and teachers
Additional bibliography for study
Αθανασιάδου, Χ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στο σχολικό πλαίσιο. Hellenic Journal of Psychology, 8, 289-308.
Amundson, N. E., Harris-Bowlsbey J., & Niles, S. G. (2008). Βασικές αρχές επαγγελματικής συμβουλευτικής. Διαδικασίες και τεχνικές. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Geldard, K., Geldard, D., & Yin Foo, R. (2017). Η συμβουλευτική ψυχολογία στους εφήβους. Η προληπτική προσέγγιση. Αθήνα: Πεδίο.
Henderson, N., & Milstein, M. M. (2008). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
Hornby, G., Hall, C., & Hall, E. (Eds.) (2003). Counselling pupils in schools. Skills and strategies for teachers. London: Routledge Falmer.
Κουρκούτας, Η. (2011). Προβλήματα συμπεριφοράς στα παιδιά. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Lines, D. (2006). Brief counselling in schools. Working with young people from 11 to 18 (2nd ed.). London: Sage.
Λουμάκου, Μ., & Μπρουσκέλη, Β. (2010). Παιδί και γεγονότα ζωής, Αρρώστια, νοσηλεία, διαζύγιο, θάνατος. Αθήνα: Gutenberg.
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (Επ. Εκδ.) (2014). Συμβουλευτική ομηλίκων στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
Μπρούζος, Α. (2009). Ο εκπαιδευτικός ως λειτουργός συμβουλευτικής. Μια ανθρωπιστική θεώρηση της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Gutenberg.
Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2012). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω.