Learning Outcomes
Upon the completion of the course students will have obtained a deeper understanding of the cultural history of Europe, the flux of ideas and the interaction between literature with other discourses such as philosophy and aesthetics. They will also be able to appreciate the multiculturalism of Europe.
Course Content (Syllabus)
We study fundamental aspects of the history of ideas in Europe in the 18th and the 19th Centuries (such as Englightenment, Romanticism, Modernity).
Keywords
Enlightenment, Romanticism, Realism, Modernity, French Revolution, Industrialization, Bourgoisie
Additional bibliography for study
• Immanuel Kant, «Απάντηση στο ερώτημα ‘Τι είναι διαφωτισμός;’» και Fr. Schiller, «Περί των ορίων του λόγου» στο: Τι είναι διαφωτισμός, μτρφ. Ν.Μ. Σκουτερόπουλος, Αθήνα: Κριτική 1989, σσ. 17-29 και 87-92
• Ντ’ Αλαμπέρ, Προεισαγωγικός Λόγος στην Εγκυκλοπαίδεια, μτφρ. Τιτίκα Δημητρούλια, εισαγωγή Πασχάλης Κιτρομηλίδης, Αθήνα: Πόλις 2005, σσ. 9-51 [=Eισαγωγή]
• Κ.Θ. Δημαράς, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Αθήνα: Ερμής 31983, σσ. 23-119
• René Wellek, Γερμανικός και Αγγλικός Ρομαντισμός. Μια προσέγγιση, μτφρ. Στέφανος Ροζάνης, Αθήνα: Έρασμος 1976
• Martin Travers, «Ρομαντισμός» στο: Εισαγωγή στη Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, μτφρ. Ιωάννα Ναούμ-Μαρία Παπαηλιάδη, Αθήνα: Βιβλιόραμα 2005, σσ. 39-105
• Αλέξης Πολίτης, Ρομαντικά χρόνια. Ιδεολογίες και νοοτροπίες στην Ελλάδα του 1830-1880, Αθήνα: ΕΜΝΕ-Μνήμων 2008, σσ. 11-47