MULTICULTURAL CHILDREN'S LITERATURE

Course Information
TitleΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / MULTICULTURAL CHILDREN'S LITERATURE
CodeΕΠ.2.048
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorTriantafilia-Rosy Aggelaki
CommonNo
StatusActive
Course ID80003394

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600138420
Course Type 2016-2020
  • Background
  • General Knowledge
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Development of skills in regard to theoretical and critical literary approaches of Children’s Literature
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
- Explore the concept of multiculturalism and its relationship to literature - Examine books for children treating the issue of identity/otherness (racial, national, religious, such as social, physical or mental health). - Examine the intercultural function of bilingual books for children - Examine the narrative techniques for building or reproducing various identities and for identifying, accepting, incorporating or assimilating every different, comparing to the dominant majority, identity are examined.
Keywords
multicultural children's literature, otherness, crritical reading, development of intrecultural competence
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
Explore the concept of multiculturalism and its relationship to literature - Examine books for children treating the issue of identity/otherness (racial, national, religious, such as social, physical or mental health). - Examine the intercultural function of bilingual books for children - Examine the narrative techniques for building or reproducing various identities and for identifying, accepting, incorporating or assimilating every different, comparing to the dominant majority, identity are examined.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Seminars
Fieldwork
Reading Assigment
Written assigments
Total
Student Assessment
Description
Elaboration of a project and optional presentation during the courses. Attendance in the classroom is taken into account for the evaluation
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Oral Exams (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Report (Formative, Summative)
  • Συνεχής αξιολόγηση (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Καρακίτσιος, Α. Θέματα παιδικής λογοτεχνίας, Θεσσαλονίκη, Ζυγός, 2008.
Additional bibliography for study
- Cai, M., Multicultural Literature for Children and Young Adults: Reflections on Critical Issues. Westport, Greenwood Press, 2002. - Γαβριηλίδου, Σ., «Περιθωριακοί χαρακτήρες στη σύγχρονη ελληνική εφηβική λογοτεχνία», στο Κανατσούλη, Μ. & Πολίτης, Δ. (επιμ.), Από την ποιητική της εφηβείας στην αναζήτηση της ερμηνείας της, Αθήνα, Πατάκης, 2010, 291-316. - Gavriilidis, S., “Multicultural Children’s Literature”, Πολύδρομο/Polydromo (ερευνητικό υλικό), 2011, http://www.polydromo.gr/Yliko_epistimoniko.html - Κανατσούλη, Μ., Ιδεολογικές Διαστάσεις της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα, Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός, 2000. - Κανατσούλη, Μ., Αμφίσημα της Παιδικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2002. - Κανατσούλη, Μ., “Διδάσκοντας πολυπολιτισμική παιδική λογοτεχνία”, στο Καλογήρου, Τ. & Λαλαγιάννη, Κ. (επιμ.), Η λογοτεχνία στο σχολείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (επιμέλεια), Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός 2005, 79-90. - Οικονομίδου, Α., «Η ενηλικίωση του βλέμματος: το παιδί αναγνώστης μεταξύ εικόνας και κειμένου», στο Καλογήρου, Τζ. (επιμ.), Το εικονογραφημένο βιβλίο δεν είναι μόνο για παιδιά , Αθήνα, Παπαδόπουλος, 2006, 59-85. - Παπαρούση, Μ., «Οι Έλληνες ‘οικείοι ξένοι’: Εικόνες Τσιγγάνων στη σύγχρονη ελληνική παιδική πεζογραφία», π. Διαδρομές, τχ. 9-10 (2003): 27-39. - περ. Κείμενα, τχ. 9, αφιέρωμα τεύχους: Μαύρο και Λευκό: Ο Φυλετικός Ρατσισμός στο Σύγχρονο Βιβλίο για Παιδιά (υπεύθυνη αφιερώματος Τζίνα Καλογήρου), με μελέτες των Αγγελική Γιαννικοπούλου, Κανατσούλη Μένη, Τσιλιμένη Τασούλα – Νταβλαμάνου Ελένη, Pinsent Pat, κ.ά., στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://keimena.ece.uth.gr
Last Update
07-06-2017