Course Content (Syllabus)
Historical perspectives of early intervention. Rationale for early intervention. Typical and atypical development in infancy and preschool years, and the effect of risk and protective factors on early development. Understand the role of individual differences and cultural variation on planning and applying early intervention programs. Understanding the link between assessment, early intervention, and evaluation. Comparative study of early intervention models. Examples of Early Intervention programs for Developmental and Mental Disorders of infancy and preschool years.
Keywords
early intervention, prevention, mental disorders of infancy and preschool years, developmental disorders
Course Bibliography (Eudoxus)
Κορνηλάκη, Α., Κυπριωτάκη, Μ. & Μανωλίτσης, Γ. (Επιμ.) (2010). Πρώιμη παρέμβαση:
Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Πεδίο.
Κουρκούτας, H. (Επιμ.) (2017). Σχολική συμβουλευτική και παρεμβάσεις για παιδιά με διαταραχές. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Additional bibliography for study
Ευρωπαικός Φορέας για την Ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής (2005). Πρώιμη παιδική παρέμβαση: Ανάλυση των καταστάσεων στην Ευρώπη – Βασικές απόψεις και συστάσεις. http://www.european-agency.org/sites/default/files/early-childhood-intervention-analysis-of-situations-in-europe-key-aspects-and-recommendations_eci_el.pdf (access 01/04/2014).
Kring, A., Davison, G., Neale, J. & Johnson, S. (2010). Ψυχοπαθολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Μανωλίτσης, Γ. (2013). Αξιολόγηση της συμπεριφοράς παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Τζουριάδου, Μ. (2001). Πρώιμη παρέμβαση: Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Εκδόσεις Προμηθεύς.