CREATIVE WRITING EXERCISES

Course Information
TitleΣΕΝΑΡΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ / CREATIVE WRITING EXERCISES
Code6ΣΕ4
FacultyFine Arts
SchoolFilm
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorKleoniki Drougka
CommonYes
StatusActive
Course ID600018759

Programme of Study: UPS of School of Film Studies (2009-2013)

Registered students: 51
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective Courses beloging to the selected specialization635

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours4
Class ID
600177301
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Distance learning
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction)
Prerequisites
Required Courses
  • 1ΣΕ1 SCREENWRITING I
  • 4ΣΕ1 SCREENWRITING IV
  • 2ΣΕ2 SCREENWRITING II
  • 3ΣΕ2 SCREENWRITING III
General Prerequisites
1. Understand the particular narrative choices that are related to the writing process 2. Knowledge and application of writing techniques 3. Enhance interdisciplinarity
Learning Outcomes
At the end of the semester the students will be able to: 1.Apply knowledge to practice 2.Produce Independent work 3.Exercise criticism and self-criticism 4.Promote free, creative and inductive thinking and writing
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Narrative techniques, short story writing, short stories, dialogues, scenes. Character Creation Approaching Greek and World literature texts. Style exercises Cinematic script During the course there will be exercises, presentations, analyzes and feedback. After all, "if you don't have a good story to tell, technology makes it even more obvious." Ohler (2008)
Keywords
creativity, writing, narration
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures652.2
Laboratory Work351.2
Written assigments501.7
Artistic creation
Total1505
Student Assessment
Description
Students will be assessed throughout the semester. The grade is made up of two parameters: 1. students' active participation in the course, work during the semester and responsiveness to creative writing exercises that will take place during the semester 2. the final presentation of the produced work.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Παπαντωνάκης, Γ., Κωτόπουλος, Τ.Η. (2011). Σκηνικό, Χαρακτήρες, Πλοκή. Αθήνα: Ίων Κωτόπουλος Τριαντάφυλλος, Φωτόπουλος Νίκος. (2017). Μιλώντας για την τέχνη, τον πολιτισμό, τη δημιουργική γραφή…με τον Θάνο Μικρούτσικο, Εκδ. Πατάκης. James Monaco, Πώς διαβάζουμε μια ταινία, Εκδ. Gutenberg Σουλιώτης Μίμης. (2009). Μου αφήνεις 50 δραχμές για τσιγάρα, Εκδ. Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Additional bibliography for study
Κωτόπουλος, Τ.Η. (2012). Η "νομιμοποίηση" της Δημιουργικής Γραφής. Keimena, 15. Ανακτήθηκε στις 29-9-2012 από http://keimena.ece.uth.gr/main/t15/03-kotopoulos.pdf Κωτόπουλος, Τ.Η. (2014). Η Δημιουργική Γραφή ως γνωστικό αντικείμενο: οι ιδιαιτερότητες του Εργαστηρίου. Πολύδρομο, 7, 37-42. Κωτόπουλος, Τ.Η.& Παναγιωτίδης, Γ. (2013). Διατριβή σαν μυθιστόρημα. Συγγραφική Πρακτική και Λογοτεχνική Θεωρία. Στο Πρακτικά 1ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Δημιουργική Γραφή», Αθήνα, 4-6 Οκτωβρίου 2013 (ISBN 978-618-81047-1-6). Ανακτήθηκε στις 01/09/2016 από http://cwconference.web.uowm.gr/index.php/conference2013-proceedings Κωτόπουλος, Τ.Η. (2014). Πράξη και διδασκαλία της Δημιουργικής Γραφής στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Στο Πρακτικά Ε’ Επιστημονικού Συνεδρίου «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο (1204-2014), οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία», Θεσσαλονίκη, 2-5 Οκτωβρίου 2014, Α, σελ. 801-822. Αθήνα: Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών (European Society of Modern Greek Studies) Ανακτήθηκε στις 01-09-2016 από http://www.eens.org/EENS_congresses/2014/kotopoulos_triantafyllos.pdf Κωτόπουλος, Τ.Η. (2011). Από την ανάγνωση στη λογοτεχνική ανάγνωση και την παιγνιώδη διάθεση της δημιουργικής γραφής. Στο Κωτόπουλος, Τ.Η.& Παπαντωνάκης, Γ. (επιμ.).*Τα Ετεροθαλή*. 2011: Ίων.
Last Update
26-03-2021