Knowledge and governance in conteporary learning enviroments and educational policy making

Course Information
TitleΓνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής / Knowledge and governance in conteporary learning enviroments and educational policy making
CodeΠ3015
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAntigoni Sarakinioti
CommonNo
StatusActive
Course ID600014891

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 49
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
PhilosophyElective CoursesWinter/Spring-6
PedagogicCompulsory courses beloging to the selected specialisationWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600189559
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures251
Reading Assigment582.3
Written assigments532.1
Other / Others140.6
Total1506
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Ball, St. (2021). Ο Foucault, η Εξουσία & η Εκπαίδευση. Gutenberg ISBN: 978-960-01-2252-7 2. ΣΟΦΙΑ ΑΠ. ΜΠΟΥΤΣΙΟΥΚΗ (2017). ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ "ΕΥΡΩΠΗ 2020" Εκδ. Μ. ΑΝΤ. ΣΤΑΜΟΥΛΗ ISBN 978-618-5306-06-9 Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68377723
Additional bibliography for study
Γκόβαρης, Χ. & Ρουσσάκης, Ι. (2008). Ευρωπαϊκή ένωση. Πολιτικές στην Εκπαίδευση. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Ανοιχτό στο διαδίκτυο) Ζμας, Α. (2007). Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο. Howarth D. (2008), Η έννοια του λόγου, Αθήνα: Πολύτροπον. Κιουπκιολής, Α., Κοσμά, Υβ., Πεχτελίδης, Γ. (2015), Θεωρία του λόγου: Δημιουργικές εφαρμογές - Αθήνα: Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός. Δοξιάδης, Κ. (2008), Ανάλυση Λόγου. Κοινωνικό-φιλοσοφική Θεμελίωση. Αθήνα: Πλέθρον. Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2014). Πολιτικές δια βίου μάθησης στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής διακυβέρνησης. ISBN: 978-960-6619-74-8 Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική: Συγκρότηση, Θεματολογία, Μεθοδολογία υλοποίησης, Επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση, Αθήνα: Μεταίχμιο. Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. & Καβασακάλης, Α. (2015). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές πολιτικές. Ηλεκτρονικό Σύγγραμμα. ISBN: 978-618-82124-9-7 (Διαθέσιμο στο www.kallipos.gr) Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική πολιτική. Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική; Αθήνα: Gutenberg. Γουβιάς Δ., Θεριανός Κ., (2014), Εκπαιδευτική Πολιτική. Gutenberg: Αθήνα. Lawn, M. & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: governing a new policy space. Oxford: Symposium Books. Παπαδάκης, Ν. (2006), Προς την «Κοινωνία των Δεξιοτήτων»; Τα όρια της υπερεθνικότητας, το διακύβευμα της απασχολησιμότητας και οι πολιτικές κατάρτισης, Αθήνα: Σάκκουλα & Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου. Πασιάς, Γ. (2006). Ευρωπαϊκή Ένωση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg. Foucault, M. (2011), Ιστορία της σεξουαλικότητας, τόμος 1. Η βούληση για γνώση. Αθήνα: Πλέθρον (μέθοδος, σελ. 108-120). Phillips, L. & Jorgensen, M.W. (2009). Ανάλυση λόγου. Αθήνα: Παπαζήση. ISBN: 978-960-02-2357-6 Σαρακινιώτη, Α. & Τσατσαρώνη, Α. (2011), Πειθαρχία και γνώση στην κοινωνία των ικανοτήτων. Στο Γ Σταμέλος, (Επιμ.), Για μια ποιητική του εκπαιδευτικού τοπίου, Δέκα χρόνια μετά…χαριστήριο στον Ιωσήφ Σολομών, Τόμος Ι (σελ. 240-267). Αθήνα: Αλεξάνδεια. Παπαδάκης, Ν. (2016). Η Ανέκκλητη Ειμαρμένη. Αθήνα: I. Σιδέρης. ISBN: 978-960-08-0742-4 Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 59394875 Στα Αγγλικά Arnesen, A-L., (2011). International politics and national reforms: The dynamics between “competence” and the “inclusive school” in Norwegian education policies. Education Inquiry. 2 (2): 193–206. Ball, S.J. (1993), What is policy? Texts, trajectories and toolboxes. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 13 (2): 10-17. Ball, S.J. (2015), What is policy? 21 years later: reflections on the possibilities of policy research. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36(3), 306-313, DOI: 10.1080/01596306.2015.1015279 Ball. S.J. (2013), Foucault, Power and Education. London: Routledge. Ball, S. (2009), Lifelong learning, subjectivity and the totally pedagogised society in M. Peters, A.C. Besley, M. Olssen, S. Maurer, & S. Weber (eds) Governmentality Studies in Education. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, (p. 201-216). Bansel, P. (2007), Subjects of choice and Lifelong learning. International Journal of Qualitative Studies in Education, 20 (3): 283–300. Lawn, M. & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: governing a new policy space. Oxford: Symposium Books (εισαγωγή). Landri, P. (2012). Governing by Standards The Fabrication of Austerity in the Italian Education System. Education Inquiry. 5 (1): 25 41. Maguire, M., Hoskins, K., Ball, S & Braun, A. (2011), Policy discourses in school texts. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32:4, 597-609, DOI: 10.1080/01596306.2011.601556 Ozga, J. (2012). Assessing PISA. Special Issue On PISA, European Educational Research Journal, 11 (2): 166-171. Simola, H. 2005. “The Finnish Miracle of PISA: Historical and Sociological Remarks on Teaching and Teacher Education.” Comparative Education 41 (4): 455–470. Zambeta, E. (2002). Modernisation of Educational Governance in Greece: from state control to state steering. European Educational Research Journal. 1(4): 637-654. Σημαντικές ιστοσελίδες European Commission, Europe 2020. URL: http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm European Commission, Youth on the Move. A Europe 2020 initiative. URL: http://ec.europa.eu/youthonthemove/ OECD, Education GPS. URL: http://gpseducation.oecd.org/ Tuning Educational Structures in Europe. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/ CEDEFOP. URL: http://www.cedefop.europa.eu/ Σημαντική επιστημονικά περιοδικά (ενημερωτικά): • Journal of Education Policy (JEP) • Globalisation, Societies and Education (GSE) • European Education research Journal (EERJ)
Last Update
04-09-2021