Comparative Approaches in Continuing Education

Course Information
TitleΣυγκριτικές προσεγγίσεις στη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση / Comparative Approaches in Continuing Education
CodeΠΕΣΕ402
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAnastasia Kesidou
CommonNo
StatusActive
Course ID600018133

Programme of Study: Paidagōgikī Epistīmī: Eidikī Agōgī, Paidagōgikī tou Scholeíou, Synechizómenī Ekpaídeusī

Registered students: 2
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Continuing EducationCompulsory Course117.5

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Total Hours39
Class ID
600200381
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Prerequisites
General Prerequisites
There are no prerequisites.
Learning Outcomes
MA students will -understand the content and method of Comparative Education as an academic field, which explores the similarities and differences of educational systems (or their components) in different countries and cultures at synchronous or asynchronous level -understand the international trends in education and how they influence national education systems -understand contemporary key issues of Continuing Education in the light of the comparative approach -apply the comparative method, especially in the field of initial education and training of teachers in European countries -conduct individual and group scientific research using the international literature, official research and policy documents of International Organizations, research reports, databanks, etc.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Literature list
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Use of computer, video projector, Internet, the e-learning platform, e-mail. Academic databases and search engines for international literature.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Seminars261.0
Reading Assigment86.53.5
Project401.6
Written assigments351.4
Total187.57.5
Student Assessment
Description
Students are expected to take actively part in the course, study the recommended literature and complete a 5500 word essay (in Greek) on a specific topic / research question arising from the subject.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Ελληνόγλωσση Καζαμίας, Ανδρέας (1990). «Συγκριτική Παιδαγωγική». Λήμμα στο: Παιδαγωγική-Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια Λεξικό. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Καζαμίας, Ανδρέας (2003). «Παγκοσμιοποίηση και παιδεία στη Νέα Κοσμόπολη: Ύβρις ή Ευλογία; Προβληματισμοί για την Ελλάδα». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 1, 13-42 Καλογιαννάκη, Πέλλα (2011). Συγκριτική Παιδαγωγική: επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα- κύριοι εκπρόσωποι. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων Κεσίδου, Αναστασία/ Χειμαριού, Ελένη (2000). «Μέθοδοι και τεχνικές συγκριτικής προσέγγισης αναλυτικών προγραμμάτων και σχολικών εγχειριδίων». Στο: Πρακτικά Ημερίδας με θέμα: «Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα των σχολικών βιβλίων», Κέντρο Έρευνας Σχολικών Βιβλίων και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη 27 Μαΐου 2000 Κεσίδου, Αναστασία (2007). «Συγκριτική μέθοδος έρευνας». Στο: Ξωχέλλης, Παναγιώτης (επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 625-627 Κεσίδου, Αναστασία (2007). «Συγκριτική Παιδαγωγική». Στο: Ξωχέλλης, Παναγιώτης (επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 627-630 Κουλαϊδής, Βασίλης/ Παπαδάκης, Νίκος/ Δημόπουλος, Κώστας (2006). «Πρόγραμμα PISA: αποτίμηση και προκλήσεις». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 6, 33-57 MacBeath, J./ Schratz, M./ Meuret, D./ Jakοbsen, L. (2005). Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο: πώς άλλαξαν όλα, μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο Ματθαίου, Δημήτρης (1997). Συγκριτική Σπουδή της Εκπαίδευσης: θεωρήσεις και Ζητήματα. Αθήνα Ματθαίου, Δημήτρης (2010). «Συγκριτική εκπαίδευση και εκπαιδευτική πολιτική. Μια προβληματική συμβίωση». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 14, 17-30 Μπουζάκης, Σήφης (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική: μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις-διεθνής εκπαίδευση-εκπαίδευση εκπαιδευτικών-ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση-παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Τερζής, Νίκος (2006). Το γυμνάσιο ως βαθμίδα υποχρεωτικής εκπαίδευσης: κριτική απογραφή και συγκριτική έρευνα. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Τσαούσης, Δημήτριος (2007). Η εκπαιδευτική πολιτική των Διεθνών Οργανισμών. Παγκόσμιες και ευρωπαϊκές διαστάσεις. Αθήνα: Gutenberg Σταμέλος, Γιώργος/ Βασιλόπουλος, Ανδρέας (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική πολιτική: συγκρότηση θεματολογία, μεθοδολογία υλοποίησης, επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση. Αθήνα: Μεταίχμιο Ξενόγλωσση Bray, M./ Adamson, B./ Mason, M. (eds.) (2007). Comparative Education Research: Approaches and Methods. Hong Kong: The University of Hong Kong Döbert, Hans/ Hörner, Wolfgang/ von Kopp, Botho/ Reuter, Lutz (Hrsg.)(2015). Die Bildungssysteme Europas. Hohengehren: Schneider Verlag Hörner, Wolfgang/ Döbert, Hans/ von Kopp, Botho/ Mitter, Wolfgang (eds.)(2017). The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer Science+Business Media B.V OECD (2010). Pisa 2009 Results. What Students Know and Can Do. Student Performance in Reading, Mathematics and Science, Volume 1. Paris: OECD Postlethwaite, Neville (ed.) (1988). The Encyclopedia of Comparative Education and National Systems of Education. Oxford et al: Pergamon Press Röhrs, Hermann (1995). Die vergleichende und internationale Erziehungswissenschaft: mit einem Nachwort. Weinheim: Deutscher Studien Verlag - Σχετικά επιστημονικά περιοδικά: ⎼ Comparative Education ⎼ Comparative Education Review ⎼ Compare ⎼ Current Issues in Comparative Education ⎼ European Journal of Teacher Education ⎼ Globalization, Societies and Education ⎼ Harvard Educational Review ⎼ International Journal of Education Research ⎼ International Review of Education ⎼ Research in Comparative and International Education ⎼ Teaching and Teacher Education ⎼ Τertium Comparationis ⎼ Journal of Educational Policy ⎼ Journal of Research in International Education ⎼ Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση
Last Update
07-05-2020