SPECIAL TOPICS IN ANCIENT GREEK THEATRE I

Course Information
TitleΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ: Εμβάθυνση στην τραγική δραματουργία / SPECIAL TOPICS IN ANCIENT GREEK THEATRE I
CodeΑΔ0301
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorEleni Papazoglou
CommonNo
StatusActive
Course ID120000978

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 62
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Dramatología-ParastasiologíaCompulsory Course belonging to the selected specialization (Compulsory Specialization Course)425
YpokritikīElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)425
Skīnografía-EndymatologíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)425
SkīnothesíaCompulsory Course belonging to the selected specialization (Compulsory Specialization Course)425

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Class ID
600249007
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
  • Distance learning
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Upon the successful completion of the course, students: - broaden and deepen their knowledge of the work of the ancient playwrights - familiarize themselves with the multiplicity of the approaches of specific plays - familiarize themselves with issues concerning contemporary productions of ancient drama
General Competences
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course continues and cultivates further the topics that were developed during the two core courses on ancient drama, through detailed analysis of plays by Aeschylus, Sophocles and Euripides. The main target of the course is to reveal the variety of the methodologies used in the interpretation of ancient drama as well as that of the resulting interpretations. The course deals, also, with issues pertaining to contemporary productions of ancient drama. 1. The three Electras of Antoine Vitez 2-3. S. Philoctetes: between structuralism and politics 4-5. E. Bacchae: between structuralism and psychoanalysis 6. Medea: the question of the nature of the tragic character 7. The reception of Medea. 8.Α. Suppliant Women 9. E. Suppliant Women 110-11. A. Seven against Thebes 12. E. Phoinissae 13. Alcestis and Helen: the problem of genre
Keywords
Aeschylus, Sophocles, Euripides, ancient Greek tragedy, ancient drama reception
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
  • handouts
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Description
ppt, videos
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures642.6
Reading Assigment271.1
Exams341.4
Total1255
Student Assessment
Description
Student performance is evaluated through written exams, at the end of the semester. Marking is based on: - the degree of comprehension of terms and concepts - the ability to process and analyse information and interpret the material in a scholarly manner
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
D. Wiles, Το αρχαίο ελληνικό δράμα ως παράσταση, μτφ. Ελ. Οικονόμου, θεώρηση μτφ. Κ. Σκλαβενίτη, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2009 C. Meier, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Φλ. Μανακίδου, επιμ. Μ. Ιατρού, Ινστιτούτο του Βιβλίου - Καρδαμίτσας, Αθήνα, 1997 Ελένη Παπάζογλου, «Μια γνώριμη κυρά της ιθαγένειάς μας»: Η εξοικείωση με την αρχαία τραγωδία στη νεοελληνική σκηνή, Νήσος, Αθήνα 2022. Marianne McDonald, Αρχαίος ήλιος, νέο φώς: το αρχαίο ελληνικό δράμα στη σύγχρονη σκηνή, μτφ. Παύλος Μάτεσις, 1η έκδ., Εστία, Αθήνα 1993. R. P. Winnington-Ingram, Σοφοκλής: Ερμηνευτική προσέγγιση, μτφ. Ν. Κ. Πετρόπουλος και Χ. Π. Φαράκλας, Ινστιτούτο του βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1999. Σενέκας, Μήδεια, μτφ. Τάσος Ρούσος, Καστανιώτης, Αθήνα 2000 Ευριπίδης, Τρωάδες, Μήδεια, μτφ. Θανάσης Βαλτινός, Εστία, Αθήνα 2020.
Additional bibliography for study
Σημ. Για κάθε ένα από τα παραπάνω έργα διανέμεται στην τάξη ειδικό φυλλάδιο, με τις ειδικές θεματικές του έργου και τη σχετική βιβλιογραφία (μπορείτε να βρείτε τα φυλλάδια σε ηλεκτρονική μορφή στο e-learning). Εδώ εμφανίζεται μια επιλογή από τα γενικότερα βιβλία για τους τρεις τραγικούς. Baldry H. C., Το τραγικό θέατρο στην αρχαία Ελλάδα, μτφ. Γ. Χριστοδούλου και Λ. Χατζηκώστα, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1981. Beaufret Jean, Χαίλντερλιν & Σοφοκλής, μτφ. Ιωάννα Αβραμίδου, Σαιξπηρικόν, Αθήνα 2010. Beer Josh, Sophocles and the Tragedy of Athenian Democracy, Praeger, Westport, Conn. 2004. Blundell M. W., Helping Friends and Harming Enemies: A Study in Sophocles and Greek Ethics, Cambridge University Press, Cambridge 1989. Bowra C. M., «Sophocles on His Own Development», American Journal of Philology, τμ. 61, τχ. 4 (1940), σ. 385–401. Cropp Martin, K. H Lee και David Sansone (επιμ.), Euripides and Tragic Theatre in the Late Fifth Century. Illinois Classical Studies 24-5, Stipes Pub. LLC, Champaign, Ill 2000. Dunn Francis M., Tragedy’s End: Closure and Innovation in Euripidean Drama, Oxford University Press, Oxford & New York 1996. Easterling P. E. (επιμ.), Οδηγός για την αρχαία Ελληνική τραγωδία από το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ, μτφ. Λίνα Ρόζη και Κώστας Βαλάκας, ΠΕΚ, Ηράκλειο 2007. Easterling P. E. και B. M. W. Knox (επιμ.), Ιστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, μτφ. Ν. Κονομή, Χρ. Γρίμπα, Μ. Κονομή, και Α. Στεφανή, 3η εκδ. αναθεωρημένη., Δημ. Ν. Παπαδήμα, Αθήνα 1999. Ιδ. τα κεφάλαια: P. E. Easterling, «Σοφοκλής», 394-419 και «Ευριπίδης», 420-450. Foley Helene, Ritual Irony: Poetry and Sacrifice in Euripides, Cornell Univ. Press, Ithaca 1985. Goldhill Simon, «The Great Dionysia and Civic Ideology», στο: J. J. Winkler και Froma Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do with Dionysos?: Athenian Drama in its Social Context, Princeton University Press, Princeton N.J. 1990, σ. 97–129. Το διαβάσαμε στο Θέατρο Ι. Αυτή τη φορά θέλω να προσέξετε τον σχολιασμό του Φιλοκτήτη. ———, Sophocles and the Language of Tragedy, Oxford University Press, Oxford 2012. Goldhill Simon και Edith Hall (επιμ.), Sophocles and the Greek Tragic Tradition, Cambridge University Press, Cambridge 2009. Gregory Justina (επιμ.), Όψεις και θέματα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας: 31 εισαγωγικά δοκίμια με 14 εικόνες εντός κειμένου, μτφ. Δανιήλ Ιακώβ, Μαρία Καίσαρ, Γαρουφαλιά Φιλίππου, και Όλγα Μπεζαντάκου, Παπαδήμας, Αθήνα 2010. Hose Martin, Ευριπίδης: Ο ποιητής των παθών, επιμ. Ν. Π. Μπεζαντάκος, μτφ. Μπέτυ Ταραντίλη, Καρδαμίτσα, Αθήνα 2011. Kennedy Rebecca Futo (επιμ.), Brill’s Companion to the Reception of Aeschylus, Brill, Leiden & Boston 2018. Knox Bernard, The Heroic Temper: Studies in Sophoclean Tragedy, University of California Press, Berkeley 1964. Kyriakou Poulheria, The Past in Aeschylus and Sophocles, Walter de Gruyter, Berlin & New York 2011. Lauriola Rosanna και Kyriakos N Dēmētriou (επιμ.), Brill’s Companion to the Reception of Euripides, Brill, Leiden; Boston 2015. ——— (επιμ.), Brill’s Companion to the Reception of Sophocles, Brill, Leiden & Boston 2017. Lesky Albin, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων.1. Από τη γένεση του είδους ως και τον Σοφοκλή, μτφ. Ν. Χ. Χουρμουζιάδης, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1987. ———, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων. 2. Ο Ευριπίδης και το τέλος του είδους, μτφ. Ν. Χ. Χουρμουζιάδης, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1988. Πολλές σελίδες αυτών των δύο βιβλίων αφορούν μόνον κλασικούς φιλολόγους. Ωστόσο, είναι ένα βασικό βιβλίο για το αρχαίο δράμα, που περιλαμβάνει όλους τους ποιητές και, κατά σημεία, μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο και σε θεατρολόγους. Στη συζήτηση των διαφόρων ερμηνευτικών απόψεων για τα έργα, η βιβλιογραφική ενημέρωση σταματά περ. στη δεκαετία του 80. Ωστόσο, μέχρι τότε, η επισκόπηση του Λέσκυ είναι καίρια. Μαρκαντωνάτος Ανδρέας και Χρήστος Τσαγγάλης (επιμ.), Σοφοκλής. Τριάντα δύο μελέτες, μτφ. Κική Δημοπούλου, University Studio Prees, Θεσσαλονίκη 2019. Mastronarde Donald J., The Art of Euripides: Dramatic Technique and Social Context, Cambridge University Press 2010, 377 σ. McDonald M., Η ζώσα τέχνη της ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Ελ. Τσερεζολε, Αιθήρ, Αθήνα 2005. McLure Laura K. (επιμ.), Ευριπίδης. 35 μελέτες. Eπιμ. Ε. Σιστάκου και Α. Ρεγκάκος, μτφ. Δ. Μουρατίδης, Φωτεινή Πετικα-Ψαρούλη, Μαρία-Δέσποινα Ράμμου, Φιλιώ Φιλίππου, Εβίνα Σιστάκου, και Αντώνης Ρεγκάκος, University Studio Prees, Θεσσαλονίκη 2021. Meier Christian, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, επιμ. Μ. Ιατρού, μτφ. Φλ. Μανακίδου, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1997, 281 σ. Michelini Ann N, Euripides and the Tragic Tradition, University of Wisconsin Press, Madison, Wis. 1987. Παπάζογλου Ελένη, «Ιδού: πάθος. Σημείωμα για τη δραματουργία του συναισθήματος στον Σοφοκλή», Σκηνή, τχ. 8 (2017), σ. 18–29. Rabinowitz Nancy Sorkin, Anxiety Veiled: Euripides and the Traffic in Women, Cornell University Press, Ithaca & London 1993. Rosenmeyer Thomas, The Art of Aeschylus, Univ. of California P., Berkeley 1982. Scott W. C., Musical Design in Aeschylean Theater, University Press of New England, Hanover 1984. Segal Charles, Sophocles’ Tragic World: Divinity, Nature, Society, Harvard University Press, Cambridge Mass. 1998. ———, Tragedy and Civilization: An Interpretation of Sophocles, 2nd έκδ., Univ. of Oklahoma Press, Norman 1999. Silk M. S. (επιμ.), Tragedy and the Tragic. Greek Theatre and Beyond, OUP, Oxford; New York 1996. Συλλογικός τόμος με πολλά και ενδιαφέροντα άρθρα για το τραγικό θέατρο, από μερικούς από τους καλύτερους μελετητές της αγγλοσαξονικού κυρίως χώρου. Sommerstein Alan, Αρχαίο ελληνικό δράμα και δραματουργοί, μτφ. Ι. Ν. Παπαδοπούλου και Α. Χρήστου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2007. Taplin Oliver, The Stagecraft of Aeschylus: The Dramatic Use of Exits and Entrances in Greek Tragedy, Clarendon Press, Oxford [Eng.] 1977. ———, Η αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνική παρουσίαση, μτφ. Β. Ασημομύτης, Παπαδήμας, Αθήνα 1988. Valakas Kostas, «The Use of the Body by Actors in Tragedy and Satyr Play», στο: P. E. Easterling και Edith Hall (επιμ.), Greek and Roman Actors. Aspects of an Ancient Profession, Cambridge University Press, Cambridge 2002, σ. 69–92. Walton Michael, Το αρχαίο ελληνικό θέατρο επί σκηνής. Εγχειρίδιο για τις παραστάσεις του αρχαίου δράματος στην κλασική εποχή και στους νεότερους χρόνους, μτφ. Κ. Αρβανίτη και Β. Μαντέλη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007. Προσοχή στη χρήση αυτού του βιβλίου: α) υπάρχουν λάθη και β) η συζήτηση των ερμηνειών σε κάθε έργο είναι πολύ περιορισμένη. Συχνά, μια ερμηνεία εμφανίζεται ως αυτονόητη και αποκλειστική, παρόλο που στο πλαίσιο των αρχαιογνωστικών σπουδών έχουν υποστηριχθεί με ισχυρά επιχειρήματα πολύ διαφορετικές ερμηνευτικές προτάσεις (χαρακτηριστικό παράδειγμα η συζήτηση για τη σοφόκλεια Ηλέκτρα). ΜΗΝ ΕΠΑΝΑΠΑΥΘΕΙΤΕ λοιπόν Whitman C. H., Ο Ευριπίδης και ο κύκλος του μύθου, επιμ. Μ. Ι. Γιόση, μτφ. E. Θωμαδάκη, Εκδ. του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 1996. Winkler J. J. και Froma Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do with Dionysos? : Athenian Drama in its Social Context, Princeton Univ. Press, Princeton N.J. 1990. Winnington-Ingram R. P., Σοφοκλής: Ερμηνευτική προσέγγιση, μτφ. Ν. Κ. Πετρόπουλος και Χ. Π. Φαράκλας, Ινστιτούτο του βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1999.
Last Update
27-04-2024