Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Επιδιοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκρήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται: (1) να έχουν αποκτήσει μια ουσιαστική κατανόηση των κύριων λογοτεχνικών/κριτικών θεωριών, (2) να έχουν αναπτύξει την ικανότητα να μπορούν να τοποθετούνται κριτικά απέναντι στα κείμενα και τις έννοιες που έχουν συζητηθεί, και (3) να είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις θεωρίες αυτές σε δικές τους αναλύσεις λογοτεχνίας και κουλτούρας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες σε θεωρίες λογοτεχνίας που διέπουν την κατεύθυνση των Αγγλικών και Αμερικανικών Σπουδών. Επικεντρώνεται στον τρόπο που ορίζεται το επιστημονικό πεδίο της θεωρίας λογοτεχνίας και εξεταζει την πολιτική της διάσταση, τις προϋποθέσεις της, τις μορφές της, τη δυναμική της καθώς και τους περιορισμούς της. Επισημαίνει ότι δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη ή δεδομένη μορφή θεωρητικής προσέγγισης που να την καθιστά δύναμη χειραφέτησης ή φονταμενταλισμού. Επιπλέον, το μάθημα εξετάζει λογοτεχνικές, φιλοσοφικές, πολιτικές, και πολιτισμικές θεωρίες έτσι ώστε να διευρίνει τη συζήτηση και να εξηγήγει πως κάποιες βασικές θεωρητικές έννοιες (όπως η έννοια της εξουσίας, του υβριδισμού, του κοσμοπολιτισμού, της επιτελέσεως) είτε υποστηρίζουν, είτε ανατρέπουν παγιωμένες ιδέες σε μια σειρά επιστημονικών πεδίων που, μεταξύ άλλων, σχετίζονται με θεωρίες αναπαράστασης, το ρόλο των φύλων, την ψυχανάλυση, την αποδόμηση, τις μεταποικιοκρατικές θεωρίες, τον καπιταλισμό, την παγκοσμιοποίηση, τον μεταμοντερνισμό και τις νέες τεχνολογίες.
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση τις προφορικές (ανοικτές) παρουσιάσεις τους μέσα στην τάξη, τις εβδομαδιαίες γραπτές περιγραφές των κύριων σημείων της ύλης που καλύφθηκε, καθώς και μιας τελικής ερευνητικής εργασίας πάνω σε ένα σχετικό θέμα επιλογής τους, στην οποία θα κληθούν να επιδείξουν την ικανότητά τους να εφαρμόζουν και να αξιολογούν βασικές έννοιες που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Τα κριτήρια που εφαρμόζονται στη βαθμολογία των παρουσιάσεων και εργασιών περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: (α) τη σωστή χρήση της αγγλικής γλώσσας σε επιστημονικό επίπεδο, (β) το βαθμό πρωτοτυπίας του φοιτητή/ τριας σε σχέση με τα δεδομένα της βιβλιογραφίας, (γ) την ικανότητα να απευθύνεται σε ένα ορισμένο ακροατήριο προφορικά και γραπτώς, (δ) την ικανότητα να διακρίνει τις διαφορές ανάμεσα σε συγγενείς ιδέες, (ε) να εντοπίζει επιστημονικές διαφωνίες και να παίρνει θέση ο ίδιος/ η ίδια, με την απαραίτητη τεκμηρίωση. Στον προσδιορισμό του βαθμού του/ της κάθε φοιτητή/τριας εφαρμόζονται τα εξής ποσοστά βαρύτητας:
1. Προφορικές Παρουσιάσεις & εβδομαδιαίες γραπτές αναφορές 40%
2. Τελική εργασία 60%
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Primary Sources
Althusser, Louis. 1969. ‘Ideology and Ideological State Apparatuses’ and ‘A Letter
on Art’, in Lenin and Philosophy and Other Essays, trans. Ben Brewster, London: New Left Books, 1977.
Baudrillard, Jean. 1988. ‘Simulacra and Simulations’, in Selected Writings, ed. Mark
Poster. Cambridge: Polity.
Bhabha, Homi, ed. 1990. Nation and Narration. London: Routledge.
Butler, Judith. 1990. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity.
London: Routledge.
Deleuze, Gilles and Félix Guattari. 1983. Anti-Oedipus: Capitalism and
Schizophrenia, trans. Robert Hurley et al. Minneapolis: University of
Minnesota Press.
Derrida, Jacques. 1992. Acts of Literature, ed. Derek Attridge. London: Routledge.
Dollimore, Jonathan and Alan Sinfield, eds. 1994. Political Shakespeare: New Essays
in Cultural Materialism, 2nd edn. Manchester: Manchester University Press.
Eagleton, Terry. 1976. Marxism and Literary Criticism.
London: Routledge.
Foucault, Michel. 1970. The Order of Things: An Archeology of the Human Sciences.
New York: Random House.
Gallagher, Catherine and Stephen Greenblatt. 2000. Practising New Historicism.
Chicago: University of Chicago Press.
Gates, Henry Louis, Jr, ed. 1984. Black Literature and Literary Theory. London:
Methuen.
Hutcheon, Linda. 1988. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction.
London: Routledge.
Lacan, Jacques. 1977. Écrits: A Selection, trans. Alan Sheridan. London: Tavistock.
Moi, Toril. 1985. Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. London:
Routledge.
Sedgwick, Eve Kosofsky. 1985. Between Men: English Literature and Male
Homosocial Desire. New York: Columbia University Press.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Further Reading
Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, eds. 1995. The Post-Colonial
Studies Reader. London: Routledge.
Brannigan, John. 1998. New Historicism and Cultural Materialism. London:
Macmillan.
Bristow, Joseph, ed. 1992b. Sexual Sameness: Textual Differences in Lesbian and Gay Writing. London: Routledge.
Curti, Lidia. 1998. Female Stories, Female Bodies: Narrative, Identity and
Representation. London: Macmillan.
Ellmann, Maud, ed. 1994. Psychoanalytic Literary Criticism. London: Longman.
Hall, Donald E. 2003. Queer Theories. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Mulhern, Francis, ed. 1992. Contemporary Marxist Literary Criticism. London:
Longman.
Taylor, Charles. 1989. Sources of the Self: The Making of Modern Identity.
Cambridge: Cambridge University Press.
Walder, Dennis. 1998. Post-Colonial Literatures in English: History, Language,
Theory. Oxford: Blackwell.
Williams, Linda Ruth. 1995. Critical Desire: Psychoanalysis and the Literary
Subject. London: Edward Arnold.