Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν αποκτήσει:
-κατανόηση των κοινωνικών, πολιτικών και θεατρικών συνθηκών όπου παρήχθησαν τα σαιξπηρικά θεατρικά έργα, -κατανόηση της πρώιμης σύγχρονης εποχής,
-την ικανότητα να διαβάζουν, να κατανοούν και να ερμηνεύουν κριτικά τα πρωτότυπα σαιξπηρικά κείμενα,
-τη ικανότητα να σκέπτονατι συγκριτικά, δηλαδή να συσχετίζουν τα έργα με την εποχή της Αναγέννησης καθώς και με τη δική μας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει επιλεγμένα θεατρικά έργα του εθνικού ποιητή της Αγγλίας σε σχέση με το δραματικό είδος στο οποίο ανήκουν, τις θεατρικές συμβάσεις που χρησιμοποιούν και τα θέματα που εγείρουν. Τα σαιξπηρικά κείμενα και οι δομές τους αναλύονται όχι ως στάσιμες οντότητες αλλά σε διάλογο με την εποχή που τα παρήγαγε και με τη δική μας που τα καταναλώνει. Έτσι, η κριτική ανάλυση των θεατρικών κειμένων συνοδεύεται από αναφορές σε σημαντικές θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ερμηνείες. Συγκεκριμένα φιλμ θα μελετηθούν αναφορικά με τη θεματολογία του μαθήματος.
Η ΥΛΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Plays to be analyzed:
1. A Midsummer Night’s Dream
2. Hamlet
3. The Winter’s Tale
Themes to be explored:
-State power and corruption; youth and justice (Hamlet)
-Dream and reality; love and madness (Midsummer Night’s Dream)
-Love, madness and gender (Hamlet, Dream)
-Matters of genre/ comedy and romance (Dream, Winter’s Tale)
Required viewing:
Hamlet, dir Kenneth Branagh (1996)
Midsummer’s Night Dream, dir Michael Hoffman (1999)
The Winter’s Tale, dir Gregory Doran, RSC production (1998)
Ten best Hamlets on stage http://www.theguardian.com/culture/2010/aug/22/10-best-hamlets-david-tennant
Required secondary reading (ON RESERVE IN THE LIBRARY)
The Norton Shakespeare, “General Introduction”, esp. “Shakespeare’s Life and Art.”
Τίνα Κροντήρη, Ο Σαίξπηρ, η Αναγέννηση κι εμείς (κεφ. 4-10).
Russ MacDonald, The Bedford Companion to Shakespeare, ch. 1-2. 5-6, 8-9.
Λέξεις Κλειδιά
Σαιξπηρ, Αναγέννηση, Αγγλικό Θέατρο, σαιξπηρικό θέατρο
Περιγραφή
Η μορφή Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινιών που χρησιμοποιεί η διδάσκουσα είναι η ηλεκτρονική
τάξη (e-learning) σε συνδυασμό με το διαδίκτυο. Μέσα από την ηλεκτρονική τάξη επιτελούνται, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω δραστηριότητες:
-ανακοινώσεις σχετικές με το μάθημα (επιπρόσθετη βιβλιογραφία, επισημάνσεις για το επόμενο μάθημα, βοηθητικές σημειώσεις που πιθανώς προστέθηκαν, ορισμός αναπληρωματικού μαθήματος ή πρόσθετου σεμιναρίου, κλπ)
-δημιουργία ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης με άρθρα, βιβλία και πρωτότυπες πηγές που θα ήταν
δύσκολο για τους φοιτητές να εντοπίσουν και να κατεβάσουν ελεύθερα από ιστότοπους του διαδίκτυου.
-διεξαγωγή γραπτής εργασίας ή πρόχειρου διαγωνίσματος (Quiz) στο σπίτι: η διδάσκουσα ανεβάζει στην ηλεκτρονική τάξη τις ερωτήσεις του διαγωνίσματος ή το θέμα της εργασίας και οι φοιτητές ανεβάζουν τις απαντήσεις τους εντός προκαθορισμένης προθεσμίας.
-ανάρτηση παρουσιάσεων που έγιναν από φοιτητές μέσα στην τάξη.
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται στη βάση γραπτών ασκήσεων και εξετάσεων καθώς και προφορικών παρουσιάσεων που περιλαμβάνουν: (1) μικρού μεγέθους εργασίες (δύο-τριών σελ.) πάνω σε συγκεκριμένες ερωτήσεις που επεξεργάζονται οι φοιτητές στο σπίτι, (2) παρουσιάσεις μέσα στην τάξη πάνω σε κάποια πτυχή του μαθήματος και (3) ένα διαγώνισμα στο τέλος του εξαμήνου με σύνθετες ερωτήσεις που απαιτούν τη συγγραφή δοκιμίων. Επίσης, δίνεται η ευκαιρία στο φοιτητή /τρια να συγγράψει (προαιρετικά) ερευνητική εργασία πάνω σε σχετικό με το μάθημα θέμα. Όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί η ερευνητική εργασία να αντικαταστήσει το τελικό διαγώνισμα, το οποίο ο φοιτητής/ τρια πρέπει να περάσει ώστε να συμπεριληφθεί η εργασία αυτή στην τελική αξιολόγηση. Διευκρινίζεται ότι οι εργασίες στο σπίτι και η προφορική επίδοση των φοιτητών στην τάξη παίζουν διαμορφωτικό ρόλο, ενώ οι παρουσιάσεις στην τάξη, το τελικό διαγώνισμα και η ερευνητική εργασία (αν επιλεγεί) παίζουν και προσδιοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού.
Τα κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
-σωστή χρήση της αγγλικής γλώσσας
-οργάνωση σκέψης
-κατανόηση των ιδεών που εκθέτει το μάθημα
-κριτική σκέψη και σύνθεση ιδεών
-πρωτοτυπία ιδεών
-ώριμη, επιτηδευμένη σκέψη (sophistication of thought)
-συνολική κάλυψη της ύλης του μαθήματος
-τρόπος επικοινωνίας με το κοινό (ειδ. στην προφορική παρουσίαση)
Τα παραπάνω γίνονται γνωστά στους φοιτητές στην αρχή του εξαμήνου και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο e-learning.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Crystal, David. ‘Think on my Words’: Exploring Shakespeare’s Language. PR 3072. C79 2008.
Dollimore, Jonathan & Alan Sinfield. Political Shakespeare. PR 2976.P644
Jackson, Russell. The Cambridge Companion to Shakespeare on Film. Cambridge University Press, 2000. PR3093.C36
Κrontiris, Tina. Women and/in the Renaissance. Thessaloniki: University Studio Press, 2000.
McDonald, Russ. The Bedford Companion to Shakespeare. Bedford, 2001.
Smith, Emma. The Cambridge Ιntroduction to Shakespeare. Cambridge University Press, 2007.
Tennenhouse, Leonard. Power on Display: The Politics of Shakespeare’s Genres. PR 3017.T45 1986