ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / EDUCATIONAL SCIENCES III
Κωδικός7ΠΓ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Γουλής
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280005988

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 123
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600061446

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Κινηματογράφου
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (304)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:00 έως 15:30
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α) να εξοικειωθούν με το επιστημονικό θεωρητικό πεδίο του κινηματογραφικού μιντιακού γραμματισμού β) να έρθουν σε επαφή με το εκπαιδευτικό σύστημα ως πιθανό μελλοντικό χώρο επαγγελματικής τους απασχόλησης γ) να διδάξουν κινηματογράφο σε παιδιά και εφήβους δ) να κάνουν πρακτική εξάσκηση στις γνώσεις και δεξιότητες που έχουν μάθει ως αυτό το εξάμηνο ε) να οργανώνουν σχέδια διδασκαλίας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
7ΠΓ1: Δημιουργώντας κινηματογραφικές ταινίες με παιδιά Με το μάθημα αυτό επιχειρείται η συνολική αξιοποίηση της εμπειρίας που απέκτησαν οι φοιτητές/ριες στη διάρκεια των σπουδών τους μέσω της εφαρμογής ενός εκπαιδευτικού προγράμματος «διδασκαλίας του κινηματογράφου» στα σχολεία της Θεσσαλονίκης. Οι φοιτητές, αφού ενημερώνονται στα τρία πρώτα μαθήματα για το πλαίσιο αυτού το μαθήματος, εργάζονται ανά δύο επί 7-9 δίωρα επί ισάριθμες εβδομάδες σε σχολεία της πόλης που έχουν δηλώσει συμμετοχή σε αυτό το πρόγραμμα του Τμήματος Κινηματογράφου που γίνεται σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η εργασία στο σχολείο καλύπτει θέματα όπως η ιστορία του κινηματογράφου, τα είδη του κινηματογράφου, παραδείγματα ταινιών με αποσπάσματα από τον βουβό κινηματογράφο μέχρι και τις μέρες μας και τα σύγχρονα μέσα, βασικές έννοιες στον κινηματογράφο, συντελεστές της κινηματογραφικής διαδικασίας, σενάριο, διανομή ρόλων, γυρίσματα κ.λπ. Με αυτό το μάθημα οι φοιτητές μαθαίνουν να διδάσκουν κινηματογράφο, οι μαθητές εξοικειώνονται με την κινηματογραφική γλώσσα, μαθαίνουν πώς φτιάχνεται μια ταινία και έρχονται αντιμέτωποι με ζητήματα γύρω από την ταινία και το Τμήμα Κινηματογράφου ανοίγεται στην κοινωνία της πόλης συμπράττοντας με άλλους εκπαιδευτικούς φορείς. Στο τέλος του επόμενου εξαμήνου θα επιχειρήσουμε να οργανώσουμε, όπως έγινε τα προηγούμενα χρόνια, μια ειδική προβολή για όλες τις ταινίες που θα κατασκευαστούν στην κινηματογραφική αίθουσα ΟΛΥΜΠΙΟΝ της Θεσσαλονίκης. Ο στόχος της εργασίας αυτής με μαθητές, κυρίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν είναι να παραχθεί οπωσδήποτε μια ταινία ως τελικό προϊόν. Ο στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές ολόκληρη τη διαδικασία και την πορεία κατασκευής μιας ταινίας. Δηλαδή, ο στόχος είναι το ταξίδι. Πρόκειται για εκπαιδευτικό πρόγραμμα γνωριμίας των μαθητών με τον κινηματογράφο που στοχεύει να προσφέρει στους μαθητές τη μέθοδο να αντιμετωπίσουν την εικόνα ως γλώσσα και να προσεγγίζουν κριτικά τα ποικίλα οπτικοακουστικά προϊόντα που μας κατακλύζουν και καθημερινά καταναλώνουμε. Η κινηματογραφική εκπαίδευση που επιδιώκουμε με αυτή τη δραστηριότητα είναι κυρίως σκέψη γύρω από την κινηματογραφική γλώσσα παρά εκμάθηση μιας καινούριας γλώσσας. Η οπτικο-ακουστική μέθοδος διδασκαλίας φαίνεται να διευκολύνει στο να καταλάβουν ακριβώς τα παιδιά αυτά που θέλουμε να τους πούμε σχετικά με το τι είναι κινηματογράφος. Η μέθοδος αυτή διευκολύνει τη διδακτική διαδικασία γιατί προσφέρει μεγαλύτερη διέγερση, συγκέντρωση και συγκράτηση του ενδιαφέροντος και της προσοχής των μαθητών. Οι φοιτητές/ριες μπορούν να φτιάξουν ή να χρησιμοποιήσουν (αντλώντας από σχετική βιβλιογραφία που δίνεται στο πρώτο μάθημα και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος) χρήσιμο για τη διδασκαλία τους οπτικοακουστικό υλικό. Ο κινηματογράφος δεν παρουσιάζεται απλώς σαν ένα εποπτικό μέσο διδασκαλίας. Πάνω απ΄ όλα χρειάζεται να τον αφηγηθούμε σαν μια Τέχνη. Ξέρουμε ότι συναρπάζει τα παιδιά, και αξιοποιεί έξυπνα και άμεσα κάθε νέα τεχνολογική ανακάλυψη (ψηφιακή εικόνα και ήχο, υπολογιστές κ.λπ.), την κίνηση, το χρώμα, τις εικόνες και τους ήχους, και σαν νεότερη τέχνη αξιοποιεί τις παλιότερες τέχνες. Είναι, δηλαδή, «ένας υπέροχος συμβιβασμός μεταξύ των ρυθμών του χώρου (πλαστικές τέχνες) και των ρυθμών του χρόνου (μουσική και ποίηση)». Τα θέματα επάνω στα οποία εργάζονται οι φοιτητές/ριες είναι δική τους απόφαση, σε συνεργασία βέβαια με τους μαθητές και το δάσκαλο της τάξης. Οι φοιτητές παροτρύνονται ώστε τα θέματα να αντλούν από την καθημερινότητα των παιδιών στο σχολείο ή στη γειτονιά τους. Επισημαίνεται ότι οι φοιτητές/ριες πρέπει πάντα να έχουν υπόψη τους τη δεοντολογία για τα δικαιώματα των παιδιών, για να αποφευχθούν τυχόν καταχρήσεις των δικαιωμάτων του παιδιού. Στο τέλος του εξαμήνου η κάθε ομάδα φοιτητών παραδίδει ένα φάκελο με την εργασία που έκανε (μία αναλυτική έκθεση πεπραγμένων, και την ταινία που πιθανότατα θα δημιουργηθεί). Σημ. Σχετική βιβλιογραφία παρουσιάζεται στο πρώτο μάθημα, αλλά και στην πορεία των μαθημάτων και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος.
Λέξεις Κλειδιά
μιντιακός κινηματογραφικός γραμματισμός, παιδική ηλικία. εφηβική ηλικία, εκπαίδευση, κινηματογράφος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Χρήση Η.Υ., πρόγραμμα παρουσίασης powerpoint, λογισμικό αναπαραγωγής βίντεο, λογισμικό μοντάζ, βίντεο - κάμερα
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1304,3
Εκπόνηση μελέτης (project)170,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στο τέλος του εξαμήνου η κάθε ομάδα φοιτητών παραδίδει ένα φάκελο με την εργασία που έκανε (μία αναλυτική έκθεση πεπραγμένων, και την ταινία που πιθανότατα θα δημιουργηθεί)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Buckingham David, (2008), Εκπαίδευση στα ΜΜΕ. Μτφρ. Ι. Σκαρβέλη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 2. Hofstetter, R. Schneuwly, B. (2005), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής, Αθήνα: Μεταίχμιο. 3. Ντάβου Μπετίνα (2005) Η Παιδική Ηλικία και τα Μαζικά Μέσα Επικοινωνίας: Μετατροπές της Παιδικής Κατάστασης, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Craggs, C. E. (2003). Εκπαίδευση για τα Μedia στο Δημοτικό Σχολείο. (Ε. Τσιλίγκου, Μεταφρ.) Θεσσαλονίκη: Κώδικας. Champoux, J. E., & Anderson, R. (1999). Film as a Teaching Resource. Journal of Management Inquiry, 8 (2), pp. 240-251 Film Education Working Group. (1999). Making Movies Matter:BFI . Giroux, L., & Piette, J. (2001). The Theoretical Foundations of Media Education Programs. Στο R. Kubey (Επιμ.), Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives (σσ. 89-134). London: Transaction Publishers. Masterman, L. (1996). A Rationale for Media Education. In R. Kubey (Ed.), Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives (pp. 15-68). Transaction Publishers. Πασχαλίδης, Γ. (2000). Εκπαίδευση και Μαζική Επικοινωνία:Όροι και Προοπτικές της Διδασκαλίας των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Παιδαγωγική Επιθεώρηση (30), σσ. 111-136. Prout, A. 2005. The Future of Childhood. Λονδίνο: RoutledgeFalmer. Σπύρου, Δ. (2005). Σχολείο και Κινηματογράφος. Κυριακάτικα απογεύματα στο Σινέ Φιλίπ.http://www.olympiafestival.gr/paideia/spyrou_05.htm . Σπύρου, Δ. (2006). Σχολείο και Κινηματογράφος. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.), 'Πιάσε με, αν μπορείς..': Η Παιδική Ηλικία και οι Αναπαραστάσεις της στον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο (σσ. 271-281). Αθήνα: Αιγόκερως. Valkenburg, P. (2004). Children’s responses to the screen. A Media Psychological Approach. N. Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-07-2017