ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ / INTRODUCTION TO DIRECTING
ΚωδικόςΥΣ0200
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΒίκτωρ Αρδίττης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000716

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό535

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό534,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600062002
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Πρώτη επαφή και εξοικείωση με το «διάβημα» της σκηνοθεσίας. Εξάσκηση στις διαφορετικές «γλώσσες» της σκηνής. Έμπρακτη δραματουργική ανάλυση και εξάσκηση στη σκηνική αφήγηση. Το μάθημα είναι υποχρεωτικό για όλους τους φοιτητές. Για την καλύτερη οργάνωση του μαθήματος και για να μπορέσουν όσον το δυνατόν περισσότεροι φοιτητές να παρουσιάσουν «σκηνές», το εργαστήριο χωρίζεται σε δύο ομάδες που δουλεύουν παράλληλα. Το μάθημα εμπίπτει στο γνωστικό αντικείμενο των θεατρικών εφαρμογών, μέρος του οποίου είναι και οι θεατροπαιδαγωγικές εφαρμογές. Το μάθημα προσφέρει στους φοιτητές/ριες δεξιότητες που αφορούν την οργάνωση και τον συντονισμό ομάδων και τον σχεδιασμό και την υλοποίηση καλλιτεχνικών σχεδίων (projects), με εποπτεία όλων των διαφορετικών παραμέτρων τους (δημιουργία σεναρίου, διδασκαλία υποκριτικής, σκηνογραφική και μουσική επιμέλεια κ.ά.). Οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες στο σχεδιασμό και την υλοποίηση θεατροπαιδαγωγικών σχεδίων, καθώς συναρτώνται άμεσα με την εφαρμογή τους (οργάνωση και συντονισμός παιδικών ομάδων, δημιουργική σύλληψη καλλιτεχνικών σχεδίων, καλλιτεχνική επιμέλεια θεατρικών παιχνιδιών και δραματοποίησης)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι φοιτητές καλούνται να αντιδράσουν υπεύθυνα και δημιουργικά σε ένα θεατρικό έργο που τους προτείνεται, πραγματώνοντας σύντομα δικά τους «σκίτσα» σκηνικών προτάσεων, καθοδηγώντας τους ηθοποιούς και επιμελούμενοι οι ίδιοι των σκηνικών, των φωτισμών, της μουσικής. Όλες οι παρουσιάσεις συζητούνται εξαντλητικά μέσα την τάξη. 40-50 φοιτητές παρουσιάζουν δικές τους σκηνές στο πλαίσιο του μαθήματος-εργαστηρίου. Στο τέλος του εξαμήνου οι σκηνές συγκεντρώνονται σε μια κοινή δημόσια παρουσίαση. Όσοι φοιτητές δεν παρουσιάσουν δική τους σκηνή, πρέπει να παραδώσουν έναν φάκελλο «σκηνοθεσίας στο χαρτί». Στη διάρκεια του εφετινού εξαμήνου οι φοιτητές δουλεύουν πάνω στο έργο του Σαίξπηρ, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα".
Λέξεις Κλειδιά
σκηνοθεσία, θεατρική εμψύχωση, Θέατρο στην Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων140,6
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο542,2
Εκπόνηση μελέτης (project)271,1
Καλλιτεχνική δημιουργία271,1
Σύνολο1224,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η συζήτηση-αξιολόγηση των σκηνοθετικών «προτάσεων» των φοιτητών γίνεται μπροστά σε όλη την τάξη. Η τελική παρουσίαση είναι δημόσια. Στο τέλος του εξαμήνου απαιτείται από όλους γραπτή εργασία: Φάκελλος σκημοθετικής προσέγγισης (περιγραφή/στόχοι/απολογισμός) για όσους παρουσίασαν σκηνή. Σκηνοθεσία "στο χαρτί", για όσους δεν παρουσίασαν σκηνή.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [1362]: Γιαν Κοττ, "Σαίξπηρ ο σύγχρονός μας". Βιβλίο [12796]: Ελένη Βαροπούλου, "Το ζωντανό θέατρο".
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Οι μεταφράσεις του έργου πάνω στο οποίο θα δουλέψουν οι φοιτητές: Διονύσης Καψάλης, Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 1996. (Ναυτίλος – Αναγνώσματα 3) Ράια Μουζενίδου και Λευτέρης Παπαδόπουλος, Αθήνα, Δίπυλον Εντός των Τειχών, 2011. Κώστας Καρθαίος, Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2011. Εισαγωγή: Άγγελου Τερζάκη. Ερρίκος Μπελιές, Αθήνα, Κέδρος, 2007 (Ύψιλον, 2001). Βασίλης Ρώτας, Αθήνα, Επικαιρότητα, 1989. Αθανάσιος Α. Τσακνάκης, Θεσσαλονίκη, Εκδοτική Θεσσαλονίκης, 2008. Δημήτρης Βικέλας, [στη βικιθήκη :https://el.wikisource.org/wiki/Ρωμαίος_και_Ιουλιέτα] Διαβάστε επίσης : Jindrich Honzl, «Η κινητικότητα του θεατρικού σημείου», σκηνή τχ. 1 (2010), σ. 7-26 - http://ejournals.lib.auth.gr/skene/article/view/233/211. Γιαν Κοττ (Jan Kott, 1914-2001), Σαίξπηρ, ο σύγχρονός μας, μετάφραση Αλέξανδρος Κοτζιάς, Αθήνα, Ηριδανός, 2005, 419 σ.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-02-2017