ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Ι / CRITICAL ANALYSIS OF THEATER PERFORMANCES I
ΚωδικόςΠΡ0101
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΖωή Βερβεροπούλου
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ - ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000488

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069609

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξαδακτύλου Ε1 Θεωρητικών Όροφος 5ος (626)
ΗμερολόγιοThursdsay 10:00 to 13:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να: 1. Κατανοούν την πολύπλοκη πολιτισμική λειτουργία της κριτικής. 2. Είναι σε θέση να αναλύουν και να ερμηνεύουν τους παραστασιακούς-σκηνοθετικούς κώδικες. 3. Αναπτύξουν ένα σύστημα κριτηρίων αξιολόγησης θεατρικών παραστάσεων. 4. Συγγράφουν δημοσιoγραφικές θεατρικές κριτικές, αναπτύσσοντας μια στέρεα και πειστική επιχειρηματολογία. 5. Γνωρίζουν τις σύγχρονες μορφές θεάτρου, τη διεθνή και την ελληνική θεατρική επικαιρότητα. 6. Είναι σε θέση να συνεργαστούν επαγγελματικά με ελληνικά ή διεθνή ΜΜΕ ως θεατρικοί ρεπόρτερς και κριτικοί θεάτρου. 7. Αναπτύξουν/Βελτιώσουν την ικανότητα γραπτής έκφρασης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ακαδημαϊκή και η δημοσιογραφική εκδοχή της θεατρικής κριτικής. Η παράσταση ως επικοινωνιακό γεγονός και η υποδοχή της θεατρικής δημιουργίας από τα ΜΜΕ. Η ενάσκηση της θεατρικής κριτικής στο πλαίσιο της αρθρογραφίας γνώμης. Ορισμός, τυπολογία, δομή, γλώσσα και υφολογική επεξεργασία του κριτικού κειμένου. Τεχνικές συγγραφής και σχολιασμός των παραστασιακών κωδίκων: ανάλυση, ερμηνεία, αξιολόγηση. Ο κριτικός, ο δημιουργός, ο θεατής-αναγνώστης της κριτικής. τα θεωρητικά ζητήματα της θεατρικής κριτικής: λειτουργίες, κριτήρια αξιολόγησης, αντικειμενικότητα και υποκειμενικότητα του κριτικού, μεταλλαγές και νέες προοπτικές της σύγχρονης κριτικής.
Λέξεις Κλειδιά
Κριτική, Θέατρο, Θεατρική κριτική, Σχολιαστική δημοσιογραφία, Παράσταση, Αξιολόγηση, Κριτικός, Κριτήρια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Φωτοτυπίες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διαδίκτυο (ιστοσελίδες ΜΜΕ με πολιτιστική αρθρογραφία, θεατρικών οργανισμών/ομάδων και θεατρικής κριτικής) Ηλεκτρονική αλληλογραφία με τους φοιτητές (Ενημέρωση, βιβλιογραφία)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων32.51,3
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων60,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών321,3
Παρακολούθηση παραστάσεων120,5
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Ελένη Βαροπούλου, Το ζωντανό θέατρο, Αθήνα, Άγρα, 2002. 2.Γιώργος Πεφάνης, Σκηνές της θεωρίας, Αθήνα, Εκδ. Παπαζήση,2007.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Ελληνόγλωσση ΑΡΒΑΝΙΤΗ Κατερίνα, «Η κριτική του δραματικού κειμένου και της θεατρικής πράξης», Τεχνών κρίσεις (επιμ. Κάτια Σαβράμη), Αθήνα, Dian, 2002, σσ. 81-96. ΒΑΡΒΕΡΗΣ Γιάννης, «Η εμβέλεια της θεατρικής κριτικής», Δημοσιογραφία και γλώσσα. Πρακτικά συνεδρίου (15-16 Απριλίου 2000), Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ, 2001, σσ. 259-263. ΒΕΡΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ Ζωή, «Η κριτική θεάτρου στον Τύπο», Ο λόγος της μαζικής επικοινωνίας. Το ελληνικό παράδειγμα (επιμ. Π. Πολίτης), Θεσσαλονίκη, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Τριανταφυλλίδη), 2008.σσ. 441-481. ΒΕΡΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ Ζωή,«Η ιδιοσυγκρασία της θεατρικής κριτικής: Ζεύξεις, τομές, μεταίχμια», περιοδικό Κ, τ. 19 (2009), 139-149. ΒΕΡΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ Ζωή,«Τέχνη και αρθρογραφία γνώμης:Η δημοσιογραφική ταυτότητα του θεατρικού κριτικού»,Ζητήματα επικοινωνίας, τ. 14-15 (2012), σσ. 73-87. ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ Κώστας & Θόδωρος ΚΡΗΤΙΚΟΣ, «Προβλήματα της κριτικής: θέατρο» (συνομιλία), Δελτίο 3α, Αθήνα, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Ίδρυμα Σχολής Μωραΐτη, Αθήνα, 1979, σσ. 7-23). ΔΗΜΑΡΑΣ Κ.Θ., «Τί, ίσως, είναι η κριτική», Η Κριτική στη νεότερη Ελλάδα, Αθήνα, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Ίδρυμα Σχολής Μωραΐτη, 1981, σσ. 247-264. ΔΡΟΜΑΖΟΣ Στάθης, Προβλήματα θεατρικής κριτικής, Αθήνα, Κέδρος, 1981. ΕΣΣΛΙΝ Μάρτιν, Πέρα απ’ το παράλογο (μετάφρ. Φώντας Κονδύλης), Αθήνα-Γιάννινα, Δωδώνη, 1989. ΛΙΓΝΑΔΗΣ Τάσος, Θεατρολογικά Ι & ΙΙ, Αθήνα, Μπούρος, 1990, 1992. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ Δ. Ν., «Η κρίση της κριτικής», Εντευκτήριο 54 (2001), σσ. 12-19. ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΟΣ Πλάτων, Το θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000. Μια επισκόπηση, Αθήνα, Καστανιώτης, 2005, σσ. 263-269. ΠΑΤΣΑΛΙΔΗΣ Σάββας, «Οι τέχνες του θεάτρου και η τέχνη της κριτικής», Δια-κείμενα 3 (2001), σσ. 93-111. ΠΑΤΣΑΛΙΔΗΣ Σάββας, Θεατρική Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2006. ΣΑΜΑΡΑ Ζωή, Τα άδυτα του σημείου, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2002. TODOROV Tzvetan, Κριτική της κριτικής, μτφρ. Γιάννης Κιουρτσάκης, Αθήνα, Πόλις, 1994. WILDE Oscar, «Ο κριτικός ως καλλιτέχνης», Στοχασμοί (μετάφρ. Γ. Κωνσταντίνου), Αθήνα, Γκοβόστης, 2003, σσ. 338-433. 2. Ξενόγλωσση BARNET Sylvan, Marcia STUBBS & Pat BELLANCA, The Practical Guide to Writing, New York, Longman, 1999. BOORSMA Miranda & Hans VAN MAANEN, «View and review in the Netherlands: The role of theatre critics in the construction of audience experience», International Journal of Cultural Policy, Vol. 9, no 3 (2003), σσ.319-335. BOURDIEU Pierre, La distinction, critique sociale du jugement, Paris, Éditions de Μinuit, 1979. KALB Jonathan, «The Death (and Life) of American Theater Criticism», Theater, Vol. 33, no 1 (2003), σσ. 44-57. MARTIN-LAGARDETTE Jean-Luc, Le Guide de l’écriture journalistique, Paris, La Découverte, 2003. MEISTER Charles W., Dramatic Criticism. A History, North Carolina, McFarland & Company Inc. Publishers, 1985. LASSALLE Jacques, «Révérence parler. Lettre ouverte aux journalistes de théâtre», Un siècle de critique dramatique (dir. Chantal Meyer-Plantureux), Bruxelles, Complexe, 2003, σσ. 153-159. POIROT-DELPECH Bertrand (Entretien avec), Un siècle de critique dramatique (dir. Chantal Meyer-Plantureux), Bruxelles, Complexe, 2003, σσ. 161-177. PRÉDAL René, La Critique des spectacles, Paris, CFPJ, 1988. ROBERTS David, «‘As rude as you like –Honest’: Theatre criticism and the law», New Theatre Quarterly, Vol. 19, no 3 (2003), σσ. 265-277. WARDLE Irving, Theatre Criticism, London & New York, Routledge, 1994.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-04-2017