Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα στοχεύει στο να κατανοήσουν οι φοιτητές/-ήτριες τις βασικές έννοιες και τις μεθόδους έρευνας της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, καθώς επίσης και ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν στην επίδραση της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος στη διαμόρφωση της προσωπικότητας ενός ατόμου. Επιπλέον, να γνωρίσουν και να κατανοήσουν καίρια ζητήματα που αφορούν στη μάθηση, καθώς επίσης και στην αναπτυξιακή πορεία παιδιών και εφήβων στις βασικές βαθμίδες εκπαίδευσης,
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής /-ήτρια θα είναι σε θέση να:
• Να μπορεί να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής, στη βάση των αναγκών, των δυνατοτήτων και των προσδοκιών των μαθητών/τριών των ηλικιακών ομάδων στις οποίες απευθύνεται.
• Να μπορεί να εκπληρώσει μελλοντικά το έργο του/της ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής αποτελεσματικά, ποιοτικά και αξιόπιστα, ανέξαρτητα από τη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Ορισμός, βασικές έννοιες, αντικείμενο και μέθοδοι της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας
2. Θεωρητική και πρακτική σύνδεση της Παιδαγωγικής Ψυχολογία με την εκπαίδευση
3. Η έννοια της ανάπτυξης στην Ψυχολογία: οι επιδράσεις της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος (ορισμός, στάδια και φάσεις της ανάπτυξης, προσέγγιση του ερωτήματος «γεννιέσαι ή γίνεσαι», ορισμός γενότυπου και φαινότυπου, θεωρητικά μοντέλα απάντησης του ερωτήματος)
4. Γνωστική ανάπτυξη-νοημοσύνη: φύση νοημοσύνης, εξελικτικά μοντέλα, τεστ και δοκιμασίες εκτίμησης και καλλιέργειας της νοημοσύνης.
5. Κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη: θεωρίες, σύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία για τη διαχείριση κρίσεων στη σχολική τάξη
6. Ηθική ανάπτυξη: θεωρίες, σύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία και προτάσεις υποστήριξής της για την αντιμετώπιση φαινομένων βίας εντός του σχολείου
7. Ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής και η σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα
8. Μάθηση (Γενικά στοιχεία, ορισμοί βασικών εννοιών για τη μάθηση, παράγοντες μάθησης, διαδικασία μάθησης)
9. Θεωρίες μάθησης Α΄ μέρος [Συνειρμικές θεωρίες μάθησης (Μάθηση με εξάρτηση ερεθισμών, Μάθηση με δοκιμή και λάθος, Λειτουργική εξάρτηση]
10. Θεωρίες μάθησης Β΄ μέρος [Κοινωνιογνωστική θεωρία μάθησης (Μάθηση με μίμηση, Μάθηση με ταύτιση)]
11. Κίνητρα μάθησης και επίδοσης στην εκπαίδευση
12. Διδασκαλία, μάθηση και εξετάσεις: Διεξαγωγή, βασικοί παράμετροι και αποτελεσματικότητα των διαδικασιών. Ατομικές και ομαδικές προβληματικές συμπεριφορές - που διακυβεύουν την ομαλή εξέλιξη των παιδαγωγικών διαδικασιών - και η αντιμετώπιση αυτών
13. Ανακεφαλαίωση.