Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• καλλιεργήσουν τις προσωπικές τους μουσικές δεξιότητες σε βασικές μουσικές γνώσεις μέσω χρήσης της φωνής και χειρισμού απλών ρυθμικών και μελωδικών μουσικών οργάνων
• κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της Μουσικής Παιδαγωγικής και τις ιδιαιτερότητες προσέγγισής της στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία
• συνδέσουν θεωρία με πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε μουσικές δραστηριότητες
• εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση μουσικών δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό
• εξοικειωθούν με ζητήματα περιόδων ειδικής ευαισθησίας, στρατηγικών διδασκαλίας, οπτικοακουστικού υλικού και διαμόρφωσης εργασιακού χώρου (τάξης), πλάνο μαθήματος, αξιολόγηση εκπαιδευτικού αποτελέσματος και διαμόρφωση εξατομικευμένων προγραμμάτων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η μουσική είναι ιδιαίτερα αγαπητή στα παιδιά αλλά και εξίσου σημαντική
εκπαιδευτικά για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους. Κάποια παιδιά αρκούνται στη μουσική ακρόαση, άλλα αγαπούν το τραγούδι κι εκφράζονται μέσ’ από αυτό, το σφύριγμα ή κάποιο μουσικό όργανο. Άλλοτε πάλι παρατηρούμε την ανταπόκριση των παιδιών στη μουσική ως καλά συντονισμένη κίνηση/χορό ή και δημιουργικά μέσ’ από τη «σύνθεση» νέων τραγουδιών.
Για τα παιδιά, η μουσική συχνά αποτελεί το όχημα του πειραματισμού και της ανακάλυψης του κόσμου γύρω τους ως μια οδός επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης αλλά ταυτόχρονα κι ένα καταφύγιο ηρεμίας, χαράς και προσωπικής ευχαρίστησης. Στην ενήλικη ζωή των παιδιών αυτών η μουσική μπορεί να εκφράσει αυτά που τα λόγια δε θα μπορέσουν και ίσως να προσφέρει στιγμές εκτόνωσης ή και βαθιάς ικανοποίησης.
Ο οικουμενικός χαρακτήρας της μουσικής σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη θέση που κατέχει στην καθημερινότητα του παιδιού καθιστά τη μουσική εκαίδευση βασικό δομικό στοιχείο της αναπτυσσόμενης προσωπικότητάς του.
Στο μάθημα αυτό θα συζητηθούν κάποιες από τις σημαντικότερες μουσικοπαιδαγωγικές απόψεις για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία όπως αυτές παρουσιάζονται στις γνωστές μεθόδους των Orff, Dalcroze, Kodaly κ.ά. Άλλα ζητήματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος είναι η ανάπτυξη της μουσικότητας και του ρυθμού, η αντιμετπώπιση παιδιών με ιδιαίτερη έφεση στη μουσική αλλά και πώς η θεωρία του Gardner (1983) για τις πολλαπλές μορφές νοημοσύνης μπορεί να συνεισφέρει στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση στις κρίσιμες αυτές ηλικίες.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Campbell, P. S.; Scott-Kassner, C.; Kassner, K. (2006). Music in childhood: from preschool through the elementary grades. Thomson Higher Education, Belmont, California.
Colwell, R. (Ed.). (1991). Basic concepts in music education. University Press of Colorado, Niwot, Colorado
Erwin, J., Edwards, K., Kerchner, J., Knight, J. (2003) Prelude to music education. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA
Machover, W. & Uszler, M. (1996). Sound Choices: Guiding your Child’s Musical Experiences. Oxford University Press, New York
Small, C. (1977). Music, Society, Education. Wesleyan University Press, Hanover, NH, USA
Swanwick, K. (1979). A basis for music education. Routledge,London