Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Βιωματική και θεωρητική προσέγγιση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ μουσικής ακρόασης και μουσικής εκτέλεσης με στοιχεία μουσικής παιδαγωγικής και μουσικής ψυχολογίας. Το μάθημα αυτό στοχεύει στην διερεύνηση της αμφίδρομης σχέσης μουσικής εκτέλεσης και ακρόασης. Στους στόχους του μαθήματος περιλαμβάνεται η άρτια κινητική και αντιληπτική παιδεία των φοιτητών, επιτυγχάνεται με την παρακολούθηση των θεωρητικών διαλέξεων, με τη συμμετοχή στις βιωματικές εφαρμογές, με την ανάλυση της σχετικής βιβλιογραφίας και με την εξέταση/αξιολόγηση μετά το πέρας του εξαμήνου. Οι φοιτητές θα μπορούν να οργανώνουν τις καλλιτεχνικές τους παρουσιάσεις λαμβάνοντας υπόψιν τόσο τις δικές τους ανάγκες και αντιλήψεις όσο και αυτές των ακροατών/θεατών τους. Επίσης θα εξοικειωθούν με την έκθεση στο κοινό. Θα αποκτήσουν καλύτερη γνώση και χρήση του απαραίτητου λεξιλογίου για περιγραφή και ανάλυση μουσικών εκτελέσεων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην διερεύνηση της αμφίδρομης σχέσης μουσικής εκτέλεσης και ακρόασης. Ο εκτελεστής ενός μουσικού έργου έχει έναν παραδοσιακά ενεργητικό ρόλο, ενώ ο ακροατής έναν παθητικό• αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα ακριβές. Ο «παθητικός» ακροατής δημιουργεί τη δική του αντίληψη της συναυλίας που παρακολουθεί, ενόσω ο «ενεργητικός» μουσικός εκτελεστής, μέσα και από το σύνολο της παρουσίας του στη σκηνή, «προδίδει» πολύ περισσότερα απ’ ό,τι ο ήχος του οργάνου ή της φωνής του. Η διπολικότητα της σχέσης εκτελεστή-ακροατή κινεί και τη συζήτηση στο μάθημα σε δύο άξονες: από τη μία εξετάζεται η διαδικασία της προετοιμασίας μιας εκδήλωσης από την πλευρά του μουσικού εκτελεστή κι από την άλλη εξετάζεται η διαδικασία της συνειδητής μουσικής ακρόασης.Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στον επιστημονικό χώρο μια έντονη ερευνητική δραστηριότητα σε ό,τι αφορά το πώς η μουσική αντίληψη και εκτέλεση επηρεάζει τον ανθρώπινο εγκέφαλο και την ανάπτυξή του. Τα πορίσματα της έρευνας αυτής φανερώνουν την καθοριστική σημασία της έγκαιρης επαφής του παιδιού με τη μουσική. Επίσης καταδεικνύουν μεταξύ άλλων τη διαφορετικότητα της ενασχόλησης με τη μουσική από την ενασχόληση με άλλες πνευματικές δραστηριότητες όπως και τον ουσιώδη ρόλο που μπορεί να παίξει η μουσική εκπαίδευση στην πληρέστερη ανάπτυξη ενός ανθρώπου.
Είτε αναφερόμαστε σε τραγούδι είτε σε μουσικό όργανο, η μουσική εκτέλεση απαιτεί σωματικό έλεγχο και ακρίβεια υψηλού βαθμού. Ο μουσικός καλείται να παίρνει αρκετές αποφάσεις το δευτερόλεπτο και να πράττει βάσει αυτών συνεχώς, για αρκετά μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτός ο συνδυασμός καθιστά μοναδική τη μουσική και στην εκπαιδευτική πράξη. Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την προετοιμασία, παρουσίαση και εξέλιξη της μουσικής τους εκτέλεσης στα πλαίσια ενός project.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. Basic Books, New York
Green, B. & Galley, W.T. (1986). The Inner Game of Music. Pan Macmillan, London
Parncutt R. & McPherson G. E. (eds.) (2002). The science and psychology of music performance: creative strategies for teaching and learning. Oxford University Press, New York.
Van den Hoek, M. (2005). Ους & Οφθαλμός: Η τέχνη της μουσικής ακρόασης. Εκδόσεις Φυτράκη, Αθήνα
Hallam, S. (2006). Music psychology in education. Bedford Way Papers, London
Harris, M. (2009). Music and the young mind: enhancing brain development and engaging learning. Rowman & Littlefield Education, Lanham
Jensen, E. (2001). Arts with the brain in mind. ASCD, Virginia
Levitin, D. J. (2007). This is your brain on music: the science of a human obsession. Dutton, London
Perez, I. & Zattore, R. J. (eds.) (2003). The cognitive neuroscience of music. Oxford University Press, New York
Patel, A. D. (2008). Music, language and the brain. Oxford University Press, New York
Sloboda, J. (2005). Exploring the musical mind: cognition, emotion, ability, function. Oxford University Press, New York