ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΩΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ / Phonetics and phonology
Τίτλος στα ΙταλικάFonetica e fonologia
Κωδικός11324
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΓλωσσολογία και Διδακτική
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000750

Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιταλική Γλώσσα και ΦιλολογίαΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά326

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΩΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600096854
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση: -Να κατανοούν τις γενικές αρχές, έννοιες και όρους των επιστημονικών πεδίων της φωνητικής και φωνολογίας και των βασικών θεωρητικών και μεθοδολογικών εργαλείων των επιμέρους κλάδων τους. -Να κατανοούν τα βασικά φωνολογικά χαρακτηριστικά και φθογγικά συστήματα διαφόρων γλωσσών (π.χ. Ελληνικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Αγγλικά, κτλ.) και να έχουν αποκτήσει εξοικείωση με τις ιδιαίτερες φωνολογικές δομές τους. -Να κάνουν φωνητική μεταγραφή της Ελληνικής αλλά και άλλων γλωσσών με τη χρήση του Διεθνούς Φωνητικού Αλφάβητου. -Να διαχειρίζονται και να επεξεργάζονται μεγάλη ποικιλία φωνολογικών δεδομένων. -Να εμβαθύνουν σε θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα διεπαφής και διεπίπεδης αλληλεπίδρασης (interface) της Φωνητικής και Φωνολογίας με άλλους κλάδους της γλωσσολογίας και των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (μορφολογία, σύνταξη, φυσική επεξεργασία φωνής, υπολογιστική γλωσσολογία, κατάκτηση και διδασκαλία γλωσσών, κλινικά θέματα φωνητικής και φωνολογίας, κτλ).
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρέχει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στη φωνητική και στη φωνολογία. Η φωνητική μελετά του ήχους της ανθρώπινης ομιλίας ως φυσικές οντότητες, δηλ. πώς παράγονται, μεταφέρονται και προσλαμβάνονται από τον ακροατή. Η φωνολογία μελετά τους ήχους της ανθρώπινης ομιλίας ως γλωσσολογικές μονάδες, πώς δηλαδή οι ομιλητές μιας γλώσσας χρησιμοποιούν τους ήχους για να διαφοροποιήσουν τη σημασία των λέξεων. Ειδικότερα, μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται το μάθημα είναι: -Εισαγωγή στο φθογγικό (ηχητικό) σύστημα διαφόρων γλωσσών. -Ιδιαιτερότητες και καθολικά χαρακτηριστικά διαφόρων γλωσσών. -Παρουσίαση του μηχανισμού φωνητικής παραγωγής και αρθρωτική περιγραφή των φωνηέντων και συμφώνων της Ελληνικής και άλλων γλωσσών. -Εισαγωγή των συμβόλων του Διεθνούς Φωνητικού Αλφάβητου και εξάσκηση στη χρήση τους στη φωνητική μεταγραφή. -Διαφορά μεταξή φωνημάτων και αλλοφώνων με δεδομένα από διάφορες γλώσσες. -Ανάλυση της δομής της συλλαβής, του τόνου, επιτονισμού και ρυθμού της Ελληνικής και άλλων γλωσσών. -Περιγραφή βασικών διαδικασιών του συνεχούς ρέοντα λόγου όπως η αφομοίωση, η αποβολή, η επένθεση και η μείωση, κ.ά. -Φαινόμενα διεπίπεδης αλληλεπίδρασης (interface) της Φωνητικής και Φωνολογίας με άλλους κλάδους της γλωσσολογίας και των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (μορφολογία, σύνταξη, φυσική επεξεργασία φωνής, υπολογιστική γλωσσολογία, κατάκτηση και διδασκαλία γλωσσών, κλινικά θέματα φωνητικής και φωνολογίας, κτλ).
Λέξεις Κλειδιά
Φωνητική, φωνολογία, αρθρωτική φωνητική, Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
-Παρουσίαση διαλέξεων με χρήση αρχείων powerpoint, βίντεο και διαδικτυακών πηγών/ προγραμμάτων. -Ανάρτηση διδακτικού υλικού στο e-learning. -Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1224,9
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών180,7
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συμμετοχή στις συζητήσεις στην τάξη. Εργασίες/ασκήσεις, πρόοδος (προαιρετικά). ΓΡΑΠΤΕΣ ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (η εξέταση καλύπτει όλη τη θεματολογία του μαθήματος). Οι φοιτητές πρέπει να απαντήσουν σε ασκήσεις (περί γλωσσολογικής θεωρίας αλλά και εφαρμογής γλωσσολογικής ανάλυσης) και ερωτήσεις ανάπτυξης θεωρίας. Για τις ασκήσεις τα κριτήρια αξιολόγησης είναι: 1. Ακρίβεια 2. Ορθότητα Για τις θεωρητικές ερωτήσεις τα κριτήρια αξιολόγησης είναι τα ακόλουθα: 1. Η ακρίβεια και η σαφήνεια 2. Η αποφυγή πλεοναστικών πληροφοριών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ladefoged, P. (2007), Εισαγωγή στη φωνητική, Αθήνα: Πατάκης. Ladefoged, P. (2007), Εισαγωγή στη φωνητική, Αθήνα: Πατάκης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δίνεται εκτενής βιβλιογραφικός κατάλογος. Αξιοποίηση των βιβλίων και περιοδικών της Βιβλιοθήκης. Ενδεικτικές άλλες πηγές: Bybee, J. (2001), Phonology and language use, Cambridge: Cambridge University Press Canepari, L. (1979), Introduzione alla fonetica, Torino: Einaudi. Fernández Planas, A. M. & J. Carrera (2001), Prácticas de transcripción fonética en castellano, Barcelona: Salvatella. Gil, J. (2007). Fonética para profesores de español: De la teoría a la práctica. Madrid: Arco/Libros. Graffi, G. & S. Scalise, S. (2002), Le lingue e il linguaggio, Bologna: Il Mulino. Gussmann, E. (2001), Phonology: analysis and theory, Cambridge: Cambridge University Press Hidalgo, A. & M. Quilis Merín (2012), La voz del lenguaje: Fonética y fonología del español, València: Tirant Humanidades. Hualde, J. I. (2014). Los sonidos del español, Cambridge: Cambridge University Press. Ladefoged, P. (2007), Εισαγωγή στη φωνητική, Αθήνα: Πατάκης Ladefoged, P. (2007), Εισαγωγή στη φωνητική, Αθήνα: Πατάκης Μικρός, Γ. (2005), Συγκριτική φωνητική και φωνολογία της Ισπανικής και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Αθήνα: Libris-Tech. Mioni, A.M. (2001), Elementi di fonetica, Padova: Unipress Μποτίνης, A. (2011), Φωνητική της Ελληνικής, Αθήνα: ISEL editions Nespor, M. (1999), Φωνολογία, Αθήνα: Πατάκης Πετεινού, K. & A. Οκαλίδου (2010), Θεωρητικά και κλινικά θέματα φωνητικής και φωνολογίας. Αθήνα: Επιφανίου Ηλίας Quilis, A. (2003). Principios de fonética y fonología españolas, Madrid: Arco/Libros. Ρεβυθιάδου, A. & M. Τζακώστα (2007), Η φωνολογία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, Αθήνα: Πατάκης Schiller N. & A. Meyer (2003), Phonetics and phonology in language comprehension and production: Differences and similarities, Berlin: Mouton de Gruyter. Schmid, S. (1999), Fonetica e fonologia dell’italiano, Torino: Paravia.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-01-2017