ΑΝΟΣΟΒΙΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΝΟΣΟΒΙΟΛΟΓΙΑ / IMMUNOLOGY
ΚωδικόςGM.MGB.5.1
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΒιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία Παπαδοπούλου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID40001165

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 116
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μοριακή Βιολογία, Γενετική και ΒιοτεχνολογίαΕπιλογής Α536
Περιβαλλοντική ΒιολογίαΕπιλογής536
ΓενικήΕπιλογής536

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΝΟΣΟΒΙΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600096879

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΒιολογίας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Ι1 "ΜΠΑΜΠΑΛΩΝΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ" (207)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 10:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γνωστικοί στόχοι: Να κατανοήσει ο φοιτητής τη δυνατότητα των ανώτερων οργανισμών μέσα από τα μοριακά και κυτταρικά στοιχεία του Ανοσοβιολογικού Συστήματος να αναπτύσσουν μηχανισμούς που τους επιτρέπουν να αναγνωρίζουν τα «εαυτά» από τα «μη εαυτά» συστατικά του ίδιου του οργανισμού ή του περιβάλλοντος και να διαθέτουν φυσικούς έμφυτους ή επίκτητους μηχανισμούς άμυνας που τελικά οδηγούν στην εξουδετέρωσή τους ή στην επιλεκτική ανοχή τους. Η υποστήριξη του φοιτητή ώστε να εξοικειωθεί με τους πολύπλοκους μηχανισμούς αντίστασης του ξενιστή σε εξωτερικούς μολυσματικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες. Δεξιότητες: Η απόκτηση ικανότητας αναγνώρισης των διαφόρων μοριακών συστατικών και κυτταρικών πληθυσμών του ανοσοβιολογικού συστήματος σε συνδυασμό με την απόκτηση γνώσης για τη χρησιμοποίηση των αντισωμάτων και των αντιγόνων ως βασικών εργαλείων που χρησιμοποιούνται τόσο στην πρόληψη-προστασία από μολυσματικούς παράγοντες στη διάγνωση, στην έρευνα αλλά και την ανοσοτεχνολογία και τις εφαρμογές που τη συνοδεύουν.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο του μαθήματος: 1. Βασικές αρχές, ιστορικό και εξέλιξη, 2. Όργάνωση του ΑΣ και του Λεμφικού Συστήματος, 3. Αντίσταση του ξενιστή, 4. Δομή και λειτουργία των αντισωμάτων, γενετική και μοριακή βάση της ποικιλομορφίας των αντισωμάτων, 5. Ανοσογόνα /αντιγόνα, 6. Σύστημα του συμπληρώματος, 7. Μηχανισμοί χυμικής και κυτταρικής ανοσοαπόκρισης (Ρύθμιση σε κυτταρικό και μοριακό επίπεδο-Ανοσοανοχή), 8. Κύριο Σύμπλεγμα Ιστοσυμβατότητας και Μεταμοσχεύσεις. 9. Ανοσοβιολογία του καρκίνου - αυτοανοσία. 10. Μέλλον και προοπτικές. Εργαστηριακές ασκήσεις: 1. Όργανα του λεμφικού συστήματος, 2. Παρατήρηση κυττάρων του λεμφικού συστήματος, 3. Μέτρηση κυττάρων λεμφικών οργάνων 4. Προσδιορισμός νεκρών και ζωντανών κυττάρων λεμφικών οργάνων 5. Απομόνωση λευκοκυττάρων αίματος, 6. Διαχωρισμός λεμφοκυττάρων από μακροφάγα, 7. Φαγοκυττάρωση, 8. Ανίχνευση αντισωμάτων στον ορό (ανοσοκαθίζηση, ανοσοδιάχυση, ανοσοηλεκτροφόρηση), 9. Αιμοσυγκόλληση, 10. Αιμολυτικό συμπλήρωμα.
Λέξεις Κλειδιά
Ανοσοβιολογία, αντισώματα, αντιγόνα, λευκοκύτταρα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301,2
Εργαστηριακή Άσκηση180,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων853,4
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο120,5
Εξετάσεις50,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με 3ωρη γραπτή εξετάσεη που αφορά τόσο τη θεωρία όσο και το εργαστήριο. Όταν απαιτείται η εξέταση γίνεται και προφορικά. Η αξιολόγηση του θεωρητικού μέρους προσμετράται κατά 80% στην τελική βαθμολογία και αφορά ερωτήσεις που απαιτούν απλή περιγραφική ή συνθετική απάντηση. Η αξιολόγηση του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος προσμετράται κατά 20% και αφορά ερωτήσεις τύπου πολλαπλών επιλογών, συνθετικού τύπου καθώς και αξιολόγησης αποτελεσμάτων ή ανάπτυξης εργαστηριακού πρωτοκόλλου-μεθόδων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία: 1. Χατζηπέτρου-Κουρουνάκη Λ. (1987). Ανοσοβιολογία. Εκδόσεις University Studio Press. Θεσσαλονίκη. 2. Goldsby R., Th. Kindt, B. Osborne, J. Kuby (Ελληνική έκδοση). (2007). Ανοσολογία. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης. Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Υποβοηθητικές Σημειώσεις του διδάσκοντα από τα μαθήματα που έχουν αναρτηθεί στο Moodle (e-learning) του πανεπιστημίου
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-06-2017