ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ: ΕΥΡΥΤΕΡΟΣ ΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ (ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΡΩΜΗ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΙΣΛΑΜ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ: ΕΥΡΥΤΕΡΟΣ ΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ (ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΡΩΜΗ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΙΣΛΑΜ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ) / HISTORY OF ARCHITECTURE: EAST MEDITERRANEAN & GREEK AREA (EARLY PREHISTORY, GREEK ANTIQUITY, ROME, BYZANTIUM, POST-BYZANTINE AND OTTOMAN PERIODS)
Κωδικός03TH11
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600001161

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 266
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ: ΕΥΡΥΤΕΡΟΣ ΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ (ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΡΩΜΗ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΙΣΛΑΜ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ)
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600105443

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠολυτεχνείο (πτέρυγα Α)
ΌροφοςΌροφος 2
Αίθουσα301 (19)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 17:00 έως 20:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
-----
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος και μέσα από τη συγκριτική προσέγγιση των αρχιτεκτονικών φαινομένων οι φοιτητές: - θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις και μια ευρύτερη εικόνα του αρχιτεκτονικού γίγνεσθαι στον ιστορικό ελληνικό χώρο και τον άμεσο περίγυρό του, με μια συνεχή χρονική ροή από το απώτατο παρελθόν ως τα νεότερα χρόνια - θα κατανοήσουν θεμελιώδεις και διαχρονικές αρχές της αρχιτεκτονικης δημιουργίας που μπορούν να συμβάλουν στην επίλυση σύγχρονων αρχιτεκτονικών προβλημάτων, - θα αποκτήσουν βασικά μεθοδολογικά εργαλεία στο πεδίο της τεκμηρίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, - θα κατακτήσουν κρίσιμες συνιστώσες μιας ευρύτερης παιδείας, πολύτιμης για την προσωπικότητα του αρχιτέκτονα, όπως: αυτογνωσία, πνευματικές και αισθητικές αξίες, κριτική προσέγγιση της ιστορικής μνήμης, σεβασμό στα μνημεία και την αρχιτεκτονική κληρονομιά
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Ιστορία της Αρχιτεκτονικής αποτελεί βασικό στοιχείο της αρχιτεκτονικής παιδείας και εργαλείο για την προσέγγιση και κατανόηση των ιστορικών μνημείων και της άϋλης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς (ορολογία, τεχνικές κατασκευής κ.λπ.). Προκειμένου να καλυφθεί, στο ελάχιστο διαθέσιμο διάστημα, ολόκληρη η διαχρονική εξέλιξη της αρχιτεκτονικής, από την απώτατη προϊστορία ως τον 19ο αιώνα, η ύλη διαχωρίστηκε με κριτήρια χωρικά και χρονικά. Στο παρόν εξάμηνο, μέσα από σειρά διαλέξεων και μετά από μια εισαγωγική αναφορά στις απαρχές της αρχιτεκτονικής δημιουργίας και τις αρχέγονες μορφές, προσφέρεται ένα πανόραμα της ιστορικής «Ανατολής» και του ευρύτερου ελλαδικού χώρου. Οι ενότητες που καλύπτονται είναι οι εξής: - Μεγάλοι Πρωτοϊστορικοί πολιτισμοί (Μινωϊκός-Μυκηναϊκός) - Αρχαϊκή και κλασική Ελλάδα: οι ρυθμοί και τα μνημεία - Ελληνιστικός κόσμος - Ρωμαϊκή και υστερορρωμαϊκή περίοδος - Πρώιμο, Μέσο και Ύστερο Βυζάντιο - Μεταβυζαντινά-Οθωμανικά - Ελληνική Παραδοσιακή αρχιτεκτονική (18ος-19ος αιώνας) Οι αρχιτεκτονικές περίοδοι προσεγγίζονται στα πλαίσια των εκάστοτε πολιτικών, κοινωνικών-οικονομικών και πολιτιστικών συνθηκών, ώστε να γίνει κατανοητή η άμεση σύνδεση του αρχιτεκτονικού πλούτου με το συνολικό πολιτιστικό γίγνεσθαι κάθε εποχής
Λέξεις Κλειδιά
Αρχέγονη αρχιτεκτονική, Μινωϊκός πολιτισμός, Μυκηναϊκός πολιτισμός, Αρχαϊκή περίοδος, Κλασική περίοδος, Ελληνιστικοί χρόνοι, Ρωμαϊκοί Χρόνοι, Υστερορρωμαϊκοί χρόνοι, Μέση Βυζαντινή περίοδος, Υστεροβυζαντινή περίοδος, Ισλάμ, Ελληνική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις331,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Εξετάσεις20,1
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτή εξέταση Προαιρετικά θα εκπονηθεί μικρή εργασία βιβλιογραφικής έρευνας (π.χ. ανάγνωση και σύνοψη περιεχομένου βιβλίου ή επιστημονικού άρθρου ή άρθρων) Οι φοιτητές από προγράμματα Erasmus αξιολογούνται με την υποβολή γραπτής εργασίας σε θέμα της επιλογής τους, υπό την επίβλεψη του διδάσκοντα της αντίστοιχης ενότητας (γλώσσες: αγγλική, γαλλική, ιταλική)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Μπούρας Χαράλαμπος Θ., Μαθήματα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Πρώτος Τόμος, Εκδόσεις Σ.Αθανασόπουλος & Σια Ο.Ε., Αθήνα 1999 - Muller - Wiener Wolfgang, Η αρχιτεκτονική στην αρχαία Ελλάδα, University Studio Press, Θεσ/νίκη 1995 - Τάντσης Αναστάσιος, Η αρχιτεκτονική σύνθεση στο Βυζάντιο. Εισαγωγή, University Studio Press, Θεσ/νίκη 2012
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-09-2017