Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση
-Να μελετούν ποίηση σε στενή συνάρτηση με τα κοινωνικά και πολιτικά συμφραζόμενα της εποχής εκείνης αλλά και της σύγχρονης, αισθητοποιώντας την πολιτική της ποιητικής.
-Να αναζητούν ποιητικές καινοτομίες στην αισθητική και την τεχνοτροπία και να διερευνούν την επίδρασή τους στην παγκόσμια λογοτεχνία.
-Να εξετάζουν το ρόλο ενός εξέχοντα ποιητή στη διαμόρφωση πρόσβασης σε πολιτισμικά κείμενα μέσα από το συνδυασμό αναγνώσεων εκ του σύνεγγυς με την ιστορική επισκόπηση.
-Να συνδυάζουν τη θεωρία με την εφαρμογή της στα κείμενα κατά το σχεδιασμό προσωπικών προσεγγίσεων.
-Να πραγματοποιούν αισθητικές και διακειμενικές προσεγγίσεις διερευνώντας επανερχόμενα θέματα και μοτίβα.
-Να υιοθετούν κάποια μέθοδο και να εφαρμόζουν ένα σύστημα κατά τη συγκρότηση διεξοδικών, εκ του σύνεγγυς αναγνώσεων των κειμένων.
-Να συλλέγουν κατάλληλα ερευνητικά δεδομένα και να τα διαχειρίζονται αξιολογώντας τη σημασία τους κατά το σχεδιασμό της εργασίας τους.
-Να αναπτύσσουν την ικανότητά τους στην εκ του σύνεγγυς ανάγνωση κειμένων και να εντοπίζουν εκλεκτικές συγγένειες σε επίπεδο θεματικής και ρητορικής.
-Να εκτιμούν τη χρήση της τεχνολογίας και να την αξιοποιούν αποτελεσματικά στη διαδικασία της διδασκαλίας και της αξιολόγησης αλλά και για την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θα εξεταστεί εφ’ όλης της ύλης το έργο του Γ. Μ. Βιζυηνού, η διηγηματογραφία του, που είναι γνωστότερη, καθώς και η ποίησή του και το κριτικό του έργο. Στόχος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές, με βάση την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή γύρω από το βιζυηνικό έργο, όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα για τη συγγραφική του δράση και για την υποδοχή της.
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτή εξέταση εφ’ όλης της ύλης στο τέλος του εξαμήνου. Η γραπτή δοκιμασία αξιολόγησης απαρτίζεται κυρίως από ερωτήματα ανάπτυξης όπου εξετάζεται η αφομοίωση της γνώσης αλλά και η συντακτική και γραμματική ικανότητα των φοιτητών. Τα κριτήρια αξιολόγησης, ποιοτικά και ποσοτικά, είναι ρητά προσδιορισμένα και έχουν γίνει γνωστά στους φοιτητές καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου, τόσο με την προφορική επικοινωνία μέσα στο μάθημα και στις ώρες συνεργασίας όσο και στο πλαίσιο διαδικτυακής επικοινωνίας, αλλά γίνεται υπενθύμιση και κατά την ώρα της εξέτασης, καθώς μάλιστα σε κάθε ερώτηση αναγράφεται το σύνολο των μονάδων στο οποίο αντιστοιχεί. Το επίπεδο της εξέτασης σχετίζεται με τις βασικές ικανότητες που καταγράφονται στα μαθησιακά αποτελέσματα και δεν βασίζεται στην απλή απομνημόνευση στοιχείων αλλά επικεντρώνεται στην αφομοίωση της γνώσης. Εναλλακτική δυνατότητα για αξιολόγηση στο πλαίσιο του μαθήματος, ιδιαίτερα σε σχέση με εισερχόμενους φοιτητές του προγράμματος ERASMUS, παρέχει η εκπόνηση εργασίας στα ελληνικά ή σε άλλη γλώσσα.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Γ. Μ. Βιζυηνός, Νεοελληνικά Διηγήματα. Επιμέλεια Παν. Μουλλάς, Εστία, Αθήνα 2008:13050
2) Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, Γεώργιος Βιζυηνός. Μεταξύ φαντασίας και μνήμης, Εστία, Αθήνα 2006: 22806422
3) Γ. Μ. Βιζυηνός, Στους δρόμους της λογιοσύνης. Κείμενα γνώσης, θεωρίας και κριτικής. Φιλολογική επιμέλεια: Παν. Μουλλάς. Επιλεγόμενα –υπόμνημα: Βενετία Αποστολίδου –Μαίρη Μικέ, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2013: 41956137
4) Λάμπρος Βαρελάς, Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπέοντος. Η κριτική πρόσληψη του Γ. Μ. Βιζυηνού (1873-1896), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2014: 41962380