Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Πρώτος στόχος του μαθήματος είναι να καταδειχθεί η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ανάπτυξης εστιάζοντας στην εγκυμοσύνη, στον τοκετό, στις θεωρίες της ανάπτυξης, στις έρευνες που αφορούν την αλληλεπίδραση γονέων – παιδιών, ώστε να αναδειχθεί η σημασία των πρώιμων σχέσεων για την ανάπτυξη του ανθρώπου. Δεύτερος στόχος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές εμπειρία στην παρατήρηση γονέων-βρεφών. Για το λόγο αυτό οι φοιτητές δημιουργούν μικρές ομάδες και παρατηρούν είτε στο εργαστήριο του τμήματος είτε στο σπίτι οικογενειών μητέρες ή πατέρες με βρέφη. Βιντεοσκοπούν τις αλληλεπιδράσεις που παρατηρούν, τις αναλύουν και γράφουν μια εργασία σχετική.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται σε τρεις ενότητες.Στο πρώτο μέρος γίνονται διαλέξεις οι οποίες αφορούν: την επιθυμία απόκτησης παιδιού,το έργο της εγκυμοσύνης, την επιλόχεια κατάθλιψη, το πρόωρο βρέφος, το νεογέννητο, τις ικανότητες των βρεφών,τις καταστάσεις εγρήγορσης και την αξιολόγηση του νεογνού καθώς και τις μελέτες που αφορούν την αλληλεπίδραση γονέων – βρεφών, τις τυπικές και τις μη τυπικές αλληλεπιδράσεις. Στο δεύτερο μέρος γίνονται προβολές σχετικές με θέματα που καλύπτονται από τις διαλέξεις.Στο τρίτο μέρος οι φοιτητές παρατηρούν βρέφη είτε στο εργαστήριο είτε στο φυσικό τους χώρο.
Λέξεις Κλειδιά
εγκυμοσύνη, βρέφος, νεογνό, επιλόχεια κατάθληψη, γονείς
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Murray, L (2017). Η ανάπτυξη των βρεφών, Αθήνα, Παπαζήσης
Brazelton, B. & Cramer, B. (1991) The Earliest Relationship. Parents, Infants and the Drama of Early Attachment. London, Karnac Books. Η πρώτη σχέση. Γονείς, Βρέφη και ο Δεσμός. Μετάφραση Χρ. Χατζηδημητρίου, Επιστ. Επιμέλεια Γρ. Αμπατζόγλου & Ζ. Παπαληγούρα - Ράλλη Αθήνα, Παπαζήσης, 2009
Το Λίκνο της σκέψης P. Hobson, Μετάφραση Μ. Σόλμαν, Επ. Ο. Μαράτου, Παπαζήσης 2006
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Spencer, J.,Clearfield, M.& Corbetta,D., Ulrich, B.,Buchanan, P.&Schöner,G.(2006).
Moving Toward a Grand Theory of Development: In Memory of Esther Thelen. CHild Development, 77,6,1521-1538.
The importance of caregiver-child interactions for the survival and healthy development of young children, A review. DEPARTMENT OF CHILD AND ADOLESCENT HEALTH DEVELOPMENT WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2004
Lis,A. & Zennaroa, A.(1997). Semistructured Interview with Parents-to-be Used During
Pregnancy: Preliminary Data,Infant Mental Health Journal, 18(3),306–323