Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γενικές Προαπαιτήσεις
Είναι αυτονόητο πως για να διδαχθεί κάποιος φοιτητής την λειτουργία του βοηθού σκηνοθέτη (1ου και 2ου), καθώς και του σκριπτ, πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά κάθε στάδιο παραγωγής μιας ταινίας: Την προ-προπαραγωγή, την προ-παραγωγή, το γύρισμα, την μετά-παραγωγή (post production). Κατά συνέπεια, να έχει διδαχθεί και να έχει αξιολογηθεί θετικά στα 4 εργαστήρια: 1ΕΣΘ1, 2ΕΣΘ1, 3ΕΣΘ1, 4ΕΣΘ1.
Εώς τώρα το παραπάνω θεωρείται προϋπόθεση, όμως στο εγγύς μέλλον θα υπάρξει.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές μαθαίνουν την εργασία των 1ου κ΄ 2ου βοηθού σκηνοθέτη καθώς και του σκριπτ, σε όλα τα στάδια παραγωγής μιας ταινίας: Προ-προπαραγωγή, προ-παραγωγή, γύρισμα, μετά-παραγωγή.
Έχοντας στόχο την οργάνωση και διευκόλυνση της δουλειάς του σκηνοθέτη, αρχικά σε συνεννόηση με τον παραγωγό και τον δ. παραγωτής εντοπίζουν τα δεδομένα παραγωγής και στην συνέχεια "μοιράζουν" την επικοινωνία και οργανώνουν την συνεργασία του σκηνοθέτη με κάθε συντελεστή, ώστε να επιτευχθεί το ποιοτικότερο αποτέλεσμα, με την μεγαλύτερη οικονομία: χρημάτων, χρόνου, δυνάμεων, αλλά και με την μεγαλύτερη ασφάλεια.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ανάλυση στοιχείων παραγωγής ενός σεναρίου, αλλά και ανάλυση των καλλιτεχνικών στοιχείων του.
Προ-προπαραγωγή: Ένα πρώτο στάδιο προσέγγισης της παραγωγής. Εύρεση κάποιων βασικών συντελεστών, κάποιων βασικών ηθοποιών, χώρων.Πιθανές αλλαγές στο σενάριο.
Προπαραγωγή:Εντοπισμός των απαραίτητων στοιχείων για το γύρισμα της ταινίας. Χρονομέτρηση, Λίστες, Break down.Οργάνωση ρεπεράζ, οργάνωση προβών, οργάνωση γυρισμάτων. Ολοκλήρωση εύρεσης συντελευστών, ηθοποιών,τεχνικών. Γύρισμα: Ρουτίνα γυρίσματος. Μακιγιάζ, Κομμώσεις, Φωτισμός, Πρόβες, Λήψη, Διεθνής μπάντα, Ήχοι φορετοί, Ατμόσφαιρες.
Μετά-παραγωγή: Υλικό στον μοντέρ. Συνεργασία για τους επιπλέον ήχους, Ντουμπλάζ.
Λέξεις Κλειδιά
Χρονομέτρηση, Λίστες, Break down, Πρόγραμμα γυρίσματος, Πρόβες, Ρεπεράζ, Όρντινο, Διεθνής μπάντα, Ατμόσφαιρες, Ήχοι φορετοί, Sound design, Ντουμπλάζ.
Περιγραφή
Το μάθημα αυτό συνδυάζεται άμεσα με το 8ΕΡ1, στην διάρκεια του οποίου οι φοιτητές πραγματοποιούν την 1η (ουσιαστικά) μικρού μήκους ταινίας τους. Με βάση τις ταινίες αυτές, αναλύεται και εξετάζεται ο ρόλος του 1ου και 2ου βοηθού σκηνοθέτη, ο ρόλος του σκριπτ.
Παράλληλα, στην διάρκεια των μαθημάτων, προβάλονται "υλικά δουλειάς" από άλλες ταινίες. Προβάλονται επίσης χαρακτηριστικά δείγματα σκηνών από ταινίες και αναλύεται ο τρόπος που τα γυρίσματά τους οργανώθηκαν. Γίνονται μάστερ κλας από Έλληνες δημιουργούς που αναλύουν τις συνθήκες παραγωγής των ταινιών τους. Προβάλονται βίντεο από κάστιγκ, πρόβες, ρεπεράζ.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- "Το πρώτο πράγμα που έκανε ο Θεός είναι το ταξείδι. Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, ημερολόγιο γυρισμάτων", Μαργαρίτα Μαντά,εκδ. Μεταίχμιο.
- "Χίτσκοκ/Φρανσουά Τρυφώ", μτφ Γιάννης Ιωαννίδης, επιμ. Αχ. Κυριακίδης, εκδ. Υψιλον/βιβλία
- "Κάτι σαν αυτοβιογραφία", Ακίρα Κουροσάουα, μτφρ. Μάκης Μωραϊτης, εκδ. Αιγόκερως
- "Η τελευταία πνοή" Λουϊς Μπονιουέλ, μτφρ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Οδυσσέας
- "Η μαγική κάμερα", Ίνγκμαρ Μπέρκμαν (αυτοβιογραφία), μτφ. Θεοδ. Καλλιφατίδης, εκδ. Κάκτος