ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ / HISTORIOGRAPHY
ΚωδικόςΑΕΦ154
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280000603

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλολογίας 2015-σήμερα

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 31
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Κλασικής ΦιλολογίαςΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-6
Γλωσσολογίας Επιλεγόμενα ΦιλοσοφικήςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600127602

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 201 Α (289)
ΗμερολόγιοMonday 16:00 to 18:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
(α) να προσφέρει στους φοιτητές μια ευρεία και σφαιρική εποπτεία της εξέλιξης της ιστοριογραφίας στην αρχαιότητα. (β) να βοηθήσει τους φοιτητές να διαπιστώσουν τις αλλαγές που παρατηρούνται ανάμεσα στα διάφορα ιστοριογραφικά έργα, σε συνάρτηση προς την εποχή και τη μεθοδολογία κάθε ιστοριογράφου. (γ) να βοηθήσει τους φοιτητές να εμβαθύνουν στον πεζό λόγο της αρχαιότητας, εξοικειώνοντάς τους με ζητήματα γλώσσας και ύφους που χαρακτηρίζουν την ιστοριογραφία σε διαφορετικές περιόδους. Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος στο ακροατήριο του Π. Σωτηρούδη: (α) Να γνωρίσουν οι φοιτητές έναν συγγραφέα των αρχών της ύστερης αρχαιότητας, τα έργα του οποίου δίνουν στον αρχαίο κόσμο μια διάσταση που συνήθως δεν υποψιαζόμαστε. (β) Να μελετήσουν ένα κείμενο που γράφτηκε περισσότερο από πεντακόσια χρόνια ύστερα από την κλασική εποχή της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας σε μια ζωντανή γλώσσα από έναν εξελληνισμένο Σύρο. (γ) Να εντοπίσουν σε προγενέστερους συγγραφείς παρόμοιες προσπάθειες για τη σύνταξη οδηγιών και συμβουλών σχετικά με τη σύνθεση ενός σωστού ιστορικού έργου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα απευθύνεται αποκλειστικά στους φοιτητές της κλασικής κατεύθυνσης. Το αντικείμενο του μαθήματος είναι η διεξοδική γλωσσική και ερμηνευτική ανάλυση ιστοριογραφικών κειμένων της αρχαιότητας. Εξετάζει σε βάθος συγκεκριμένες πτυχές της αρχαίας ελληνικής ιστοριογραφίας, εστιάζοντας σε ιστοριογραφικά έργα, τα οποία μελετώνται από το πρωτότυπο, και εξετάζοντάς τα υπό το πρίσμα τόσο παραδοσιακών όσο και σύγχρονων μεθόδων της φιλολογικής επιστήμης. Κατά το χειμερινό εξάμηνο 2014-15 διδάσκεται από τον κ. Π. Σωτηρούδη το έργο του Λουκιανού, Πῶς δεῖ ἱστορίαν συγγράφειν. Ειδικότερα το περιεχόμενο του μαθήματος έχει ως εξής: Όπως φαίνεται και από τον τίτλο του, το αντικείμενο του μαθήματος είναι η μελέτη του έργου του Λουκιανού Πῶς δεῖ ἱστορίαν συγγράφειν. Το έργο αυτό είναι το πιο σημαντικό κριτικό έργο του Λουκιανού (περ. 120 – 180 μ.Χ.). Πρόκειται για μια "διατριβή", τη μόνη που έχει σωθεί από την αρχαιότητα για τη θεωρία της ιστοριογραφίας. Την αφορμή έδωσε η επικαιρότητα. Αμέσως ύστερα από τον Παρθικό πόλεμο (162-166 μ.Χ.), εμφανίστηκε ένα πλήθος από κακογραμμένα και αναξιόπιστα ιστορικά έργα που φιλοδοξούσαν να εξιστορήσουν τον πόλεμο. Αυτών των έργων κριτής παρουσιάζεται ο Λουκιανός. Το έργο αποτελείται από τρία μέρη: Τα πρώτα έξι εισαγωγικά κεφάλαια αποβλέπουν στο να ελκύσουν την προσοχή του κοινού. Το δεύτερο μέρος (κεφ. 7-32) ασχολείται με τα λάθη που πρέπει να αποφεύγει κανείς, όταν γράφει ιστορία. Αφού μιλάει για τα λάθη γενικά (7-13), ύστερα (14-32) ο συγγραφέας παρουσιάζει με χλευαστική διάθεση παραδείγματα με τις αστοχίες και τα λάθη των ιστορικών που καταπιάστηκαν με τον Παρθικό πόλεμο, ενώ στο τρίτο μέρος (33-63) δίνει έναν "κανόνα" στους κατοπινούς ιστοριογράφους για το τι πρέπει να χαρακτηρίζει ένα άξιο ιστορικό έργο.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-06-2014