ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΧΩΡΙΚΕΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΧΩΡΙΚΕΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ / SPECIALIZATIONS, INSIGHTS, EXPERIMENTATIONS: SPATIAL INVESTIGATIONS
Κωδικός08EX12
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002524

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 47
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής846

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΧΩΡΙΚΕΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600127954

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠολυτεχνείο - πτέρυγα Α (Αρχιτεκτόνων Μηχ.)
ΌροφοςΌροφος 1
Αίθουσα201 (20)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 10:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η διερεύνηση της διαδικασίας του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, των αφετηριών αλλά και των ορίων του. Επιχειρείται η σύνδεση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, ως βαθιάς, συνθετικής διαδικασίας με τον ευρύ χώρο της καινοτομίας, τη μελέτη δομών (τυπολογικών, μορφολογικών, τεχνολογικών, οικολογικών και άλλων), την καταγραφή, αλλά και άλλων επιστημονικών και δημιουργικών πεδίων, με την εφαρμογή προηγμένων μεθοδολογιών σχεδιασμού, χωρικής αναπαράστασης και κατασκευής. Επιδίωξη του μαθήματος είναι η κατανόηση της δυναμικής του χώρου, του τόπου και των ποιοτήτων του, η αμφισβήτηση δεδομένων προγραμματικών και κτιριολογικών σχημάτων, η πειραματική επεξεργασία σύνθετων, εναλλακτικών και ενίοτε απρόβλεπτων λειτουργικών προγραμμάτων. Σκοπός είναι η τελική προώθηση πρωτότυπων χωρικών προτάσεων για το ανθρωπογενές περιβάλλον και το τοπίο, μέσα από συνεκτικές, συνθετικές αρχιτεκτονικές αφηγήσεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενθάρρυνση και πιθανώς τη διαμόρφωση προσωπικών σχεδιαστικών λεξιλογίων, με ευελιξία και εφευρετικότητα στην ανταπόκριση σε πολύπλοκες χωρικές απαιτήσεις. Οι φοιτητές/τριες καλούνται να ασκηθούν στη συνεχή επεξεργασία των συνθετικών προτάσεων μέσα από την χρήση προηγμένων χωρικών καταγραφικών και αναπαραστατικών εργαλείων, ψηφιακών και φυσικών μοντέλων, τα οποία μπορεί να είναι εννοιολογικά, διαγραμματικά και όχι απαραίτητα αναπαραστατικά. Το φετινό θέμα έχει τίτλο ‘ARCADIA ΙΙ’ και επιχειρεί να συνδέσει έννοιες όπως η τοπικότητα, η πολιτισμική έκφραση της ‘παραδοσιακής αγνότητας’ (pastoralism) με τον προηγμένο σχεδιασμό και τις οραματικές σχεδιαστικές ουτοπίες. Ανάγει, αναπόφευκτα, τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σε εξέχοντα φορέα νέων μηνυμάτων και κωδικοποιημένου πολιτισμικού φορτίου. Η ‘ARCADIA ΙΙ’ θεωρείται τοπική και παρόλα αυτά παγκόσμια, τετριμμένη και ταυτόχρονα πειραματική. Το εργαστήριο εντάσσει τη δράση του στο πλαίσιο εκπόνησης του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος στο πλαίσιο Horizon2020 με τίτλο ‘V4Design’, μέσα από το οποίο διερευνώνται οι δυνατότητες αξιοποίησης οπτικού υλικού για τη δημιουργία προηγμένων σχεδιαστικών περιβαλλόντων και συνθετικών προτάσεων για την αρχιτεκτονική και το τοπίο. Στο πλαίσιο του μαθήματος θα γίνουν δοκιμές πάνω σε λειτουργικά πρωτότυπα του ερευνητικού προγράμματος V4Design, θα πραγματοποιηθούν σύντομα σεμινάρια και workshops με αντικείμενο τον πειραματικό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και τις προηγμένες συνθήκες καταγραφής, αναπαράστασης, σχεδιασμού και χωρικής οργάνωσης. Τα ερευνητικά χωρικά ευρήματα του εργαστηρίου θα αποτελέσουν τη βάση για την κατασκευή συλλογικών τρισδιάστατων μοντέλων. Εργασίες του μαθήματος θα ενσωματωθούν στην επεξεργασία του ερευνητικού προγράμματος ‘V4Design’ και θα παρουσιαστούν σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Επιλεγμένες εργασίες προτείνονται συνήθως για συμμετοχή σε εκθέσεις αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο μάθημα συμμετέχουν ως εξωτερικοί συνεργάτες η Γιώτα Κούλαλη (Διπλ. Αρχ. ΑΠΘ, ΜΔΕ Αρχιτεκτονική Τοπίου, Υπ. Διδ. ΑΠΘ), ο Φώτης Βασιλάκης (Διπλ. Αρχ. ΑΠΘ, MΑrch IAAC, UPC Barcelona), ο Ευτύχης Ευθυμίου (Διπλ. Βιολογία & Τεχνολογία Παν. Ιωαν., M.Arch ΠΘ, Decode Fab Lab) και η Δέσποινα Ζαβράκα (Dip. Arch. Mackintosh GSA, ΜΔΕ Αρχιτεκτονική Τοπίου ΑΠΘ, Διδάκτωρ ΑΠΘ)
Λέξεις Κλειδιά
αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, έρευνα μέσω σχεδιασμού, προηγμένες σχεδιαστικές τεχνολογίες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100,4
Σεμινάρια301,2
Εργαστηριακή Άσκηση502
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,4
Εκπόνηση μελέτης (project)502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-01-2019