Πολιτική Επικοινωνία (Θ/Α)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠολιτική Επικοινωνία (Θ/Α) / Political Communication (Theory/Practice)
ΚωδικόςΜΜ0600
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΔημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Σκαμνάκης
Γνωστικό ΑντικείμενοΜΜΕ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID140000201

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοσιογραφίας & Μ.Μ.Ε. (2011-2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 62
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μέσα Μαζικής ΕπικοινωνίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης846
ΔημοσιογραφίαςΕπιλογής ΚατεύθυνσηςΕαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠολιτική Επικοινωνία (Θ/Α)
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600128246

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΔημοσιογραφίας (Εγνατίας 46)
ΌροφοςΌροφος 4
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 4Α (331)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 14:00 έως 17:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΓΕ0100 Εισαγωγή στην επικοινωνία
  • ΓΕ0300 Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή ιστορία
  • ΓΕ0400 Πολιτικά συστήματα & θεσμοί
  • ΓΕ0600 Αγγλικά για ειδικούς σκοπούς
Γενικές Προαπαιτήσεις
Να ενδιαφέρονται οι φοιτητές για την πρόσκτηση και τη νομή των διαφόρων κατηγοριών εξουσίας και ιδίως της πολιτικής και της επικοινωνιακής εξουσίας. Να είναι συνειδητοποιημένοι για το κοινωνικό κεφάλαιο επιρροής, πειθούς, τροποποίησης της συμπεριφοράς και εξουσίας γεινικώς που ασκείται και διακινείται μέσω της Πολιτικής Επικοινωνίας (ΠΕ), δηλαδή, συμβολικών / επικοινωνιακών διεργασών και εφαρμογών. Να είναι προετοιμασμένοι για ένα μάθημα το οποίο συνδυάζει (α) ένα θεωρητικό και (β) ένα εφαρμοστικό/πρακτικό σκέλος. Να μπορούν οι φοιτητές να ταυτοποιούν το δομικό/θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου λειτουργεί η Π.Ε. Να είναι ικανοί να διαβλέπουν την αξία και τη σκοπιμότητα αυτής της ενέργειας. Να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν το δικό τους επαγγελματικό ρόλο σε αυτό το δημοσιο-επικοινωνιακό γίγνεσθαι, σε αντιδιαστλή από συναφείς ρόλους, συγγενικών επαγγελματικών ταυτοτήτων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
[α] [γνώση] Να ταυτοποιεί όλους τους διακεκριμένους δρώντες στο πολιτικό γίγνεσθαι και να αντιδιστέλλει τους πρωταγωνιστές της πολιτικής επικοινωνίας μεταξύ αυτών. Να διακρίνει τους ξεχωριστούς ρόλους, τη θέση και τα όρια άσκησης επιρροής καθενός από τους εμπλεκόμενους δρώντες στο -δημοκρατικό- πολίτευμα. [β] [γνώση] Να έχει εμπεδώσει την εγγενή σχέση της άσκησης πολιτικής επικοινωνίας με την άσκηση εξουσίας (επιρροής, πειθούς) στο εκάστοτε πολίτευμα. Να έχει εμπεδώσει γιατί είναι απαρέγκλιτη προϋπόθεση η άσκηση διαφανών, διαλογικών, δημοκρατικών μορφών πολιτικής επικοινωνίας στο δημοκρατικό πολίτευμα. [γ] [γνώση] Να συνειδητοποιεί τη σκοπιμότητα και τους σκοπούς των διαχρονικών και επίκαιρων εφαρμογών ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ. Να διακρίνει τις κρισιμότερες και τις συνηθέστερες παραφθορές της πολιτικής επικοινωνίας, καθώς και τα τυχόν ελλείμματά της στις σύγχρονες δημοκρατίες. [δ] [ικανότητα] Να μπορεί να αντιδιαστέλλει τις πάγιες, γενικές και διαρκείς μορφές πολιτικής επικοινωνίας από τις αντίστοιχες εφαρμογές στις παροδικές, αλλά εντατικές διαδικασίες του δημοκρατικού πολιτικού ανταγωνισμού των εκλογών. [ε] [ικανότητα] Αναμένεται οι φοιτητές / απόφοιτοι να μπορούν να αναλαμβάνουν επαγγελματικές πρωτοβουλίες, όπως ρόλους παραγωγής συγκεκριμένων ‘υλικών πολιτικής επικοινωνίας’, ήτοι: προεκλογικά προγράμματα, συνθήματα, αφίσες, δημοσκοπήσεις, προγράμματα κινητοποίησης πολιτών για άσκηση εκλογικών δικαιωμάτων κοκ. [στ] [ικανότητα] Να μπορεί να ‘λογομαχεί’ πολιτικά, ανταπαντώντας σε πολιτικές προκλήσεις, παράγοντας επίκαιρα / επίμαχα ‘υλικά πολιτικής επικοινωνίας’, στη βάση pro et conta analysis, σε ρόλους κριτή-αξιολογητή, άμυνας ή συνηγορίας στην πολιτική διαμάχη. Αυτή η ‘αγωνιστική ικανότητα’ ως μαθησιακός στόχος εντάσσεται στην ευρύτερη ικανότητα για ανάπτυξη αιτιολογημένης αξιολογικής κρίσης-συζήτησης των εργασιών των φοιτητών. Ασκείται έτσι η γόνιμη κριτική ικανότητα. [ζ] [ικανότητα] Να μπορεί να ανταποκριθεί στο σχεδιασμό και εκπόνηση προγραμμάτων εκλογικής πολιτικής εκστρατείας (συγκεκριμένων πολιτικών φορέων) με αιτιολόγηση των επιλογών/στόχων. Ή να αξιολογεί κριτικά αντίστοιχα προγράμματα άλλων, με γνώμονα τα συμφέροντα των εκλογέων κατά ηλικία, φύλο, εισόδημα κοκ. [η] [ικανότητα] Να μπορεί να πραγματεύεται προβληματισμούς, να προτείνει βάσιμες ερμηνευτικές εικασίες ή και λύσεις για σημαντικά ή κρίσιμα πολιτικά φαινόμενα. Για παράδειγμα: μια απροσδόκητη άνοδο πολιτικού κόμματος, τάσεις απαξίας της πολιτικής, παρακμής, διαφθοράς, ή και αποπολιτικοποίησης. [8] ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Συνδυάζεται η μέθοδος συμπερασματικής αξιολόγησης, για το θεωρητικό μέρος του μαθήματος, στη γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου με τη διαμορφωτική αξιολόγηση του σεμιναριακού μέρους. Επίσης εφαρμόζεται ο συμπεριληπτικός συστηματικός διάλογος μεταξύ όλων των φοιτητών και των καθηγητών, πρώτον, ως εργαλείο αξιολόγησης, αλλά επίσης, δεύτερον, και ως στοχευόμενη ικανότητα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα ανατέμνει και διδάσκει την πολιτική επικοινωνία με γνώμονα τη τριαδική σχέση πολιτών, δημοσιογράφων/ΜΜΕ και πολιτικών. Εξετάζονται η δομή, ο χαρακτήρας της σχέσης και οι παραγόμενες αλληλεπιδράσεις. Εστιάζεται ο ρόλος των ΜΜΕ στη παροχή αξιόπιστης ενημέρωσης και διαύλων επικοινωνίας σε πολίτες και πολιτικές δυνάμεις. Η πολιτική επικοινωνία της δημοκρατίας συναρτάται άμεσα με την ελευθεροτυπία και την ελευθερία έκφραση. Το επικοινωνιακό υποσύστημα συναρτάται με πολιτικο-οικονομικό σύστημα και κοινωνία πολιτών. Αναλύονται φαινόμενα ‘κατασκευής της συναίνεσης’, πολιτικού μάρκετινγκ, προπαγάνδας, αξιολογώντας τις επιδράσεις, βάσει θεωριών, όπως του ‘πυλωρού’ ή του ‘καθορισμού της ατζέντας’. Αναλύεται η συγκρουσιακότητα στη δημόσια επικοινωνία, ιδίως σε καταστάσεις εκλογών και ταυτοποιούνται δομές ελέγχου, όπως η ιδιοκτησιακή υπερ-συγκέντρωση μεντιακών επιχειρήσεων ή η εμπορευματοποίηση της πολιτικής επικοινωνίας, που οδηγούν σε εκτροπές ή καταχρηστική εξουσία.
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτικοί δρώντες / πρωταγωνιστές/ διαμεσολαβητές, πολιτικός λόγος και συνηγορία, επιρροή/πειθώ/προσεταιρισμός/προπαγάνδα, ελευθερία έκφρασης και ελευθεροτυπία, ισηγορία και παρρησία, δημοκρατικές επιλογές πολιτών και εκλογικός ανταγωνισμός, εκλογικά μηνύματα και ψηφοθηρία, ενημερωδιασκέδαση και εμπορευματοποίηση της πολιτικής, πολιτικό μάρκετινγκ, δημοσκοπο-κρατία και αποπολιτικοποίηση, αρχή της δημοσιότητας, διαπλοκή και εκτροπές στη δημοσιοπολιτκό γίγνεσθαι, ιδιοκτησιακός έλεγχος των ΜΜΕ και έλεγχος της παρεχόμενης πληροφόρησης, ενναλλακτικές πηγές και διέξοδοι πολιτικής επικοινωνίας των πολιτών.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ με αντικείμενο την Π.Ε.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Όλα τα υλικά του μαθήματος, καθώς και έκτακτα υλικά, όπως άρθρα από τον ημερήσιο τύπο ή το διαδίκτυο διανέμονται στους φοιτητές μέσω της λίστας του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διαμορφώνουν οι διδάσκοντες. Όλες οι εργασίες των φοιτητών παρουσιάζονται σε ppt στην τάξη. Αναπτύσσουμε ασκήσεις 'προσομοίωσης ρόλων' καθώς και πολυμερείς συμμετοχικές ασκήσεις διαδραστικών εφαρμογών στο πλαίσιο του εργαστηριακού σκέλους του μαθήματος.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις602,4
Σεμινάρια602,4
Εργαστηριακή Άσκηση602,4
Άσκηση Πεδίου
Ατομική ή ομαδική εργασία θεωρητική ή εφαρμοστική602,4
Σύνολο2409,6
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση είναι, πρώτον, διαρκής στο πλαίσιο του διδακτικού εξαμήνου και ιδίως του σεμιναριακού σκέλους και του εργαστηριακού σκέλους του μαθήματος, με την παρουσίαση και παράδοση εργασιών κοκ. Δεύτερον, γίνεται και σωρευτικά κατά την ημέρα της γραπτής εξέτασης στο τέλος του εξαμήνου. Διδακτικά το μάθημα διαρκεί 4 ώρες εβδομαδιαίως. Συνολικά στη διάρκεια των 13 διδακτικών εβδομάδων καλύπτει 52 ώρες. Οι πρώτες έξι εβδομάδες του εξαμήνου αφιερώνονται αποκλειστικά σε διαλέξεις / παραδόσεις. Κατά τις επόμενες επτά εβδομάδες, το μάθημα χωρίζεται σε δύο διακριτά σκέλη. Το πρώτο, αφορά τις θεωρητικές παραδόσεις-διαλέξεις. Το δεύτερο, επικεντρώνεται στις εργαστηριακές εφαρμογές. Περιλαμβάνει παρουσίαση εργασιών, επί τόπου επισκέψεις παρακολούθησης θεσμών και πολιτικών διαδικασιών κοκ.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εκπαιδευτικά Βοηθήματα Α. Υποχρεωτική Βιβλιογραφία Καϊτατζή Γουίτλοκ Σοφία, (2010), Μορφές και Μέσα Πολιτικής Επικοινωνίας, Θεσσαλονίκη, University Studio Press McNair, Brian, (1998), 'Εισαγωγή στην Πολιτική Επικοινωνία, Αθήνα, Κατάρτι Δεμερτζής Νίκος, (2003), ‘Πολιτική Επικοινωνία’, Αθήνα, Παπαζήσης Β. Συμπληρωματική Βιβλιογραφία Kaitatzi-Whitlock, Sophia, (2013), ‘Changing Media Ontology and the Polity’ 1ο κεφάλαιο στο ‘Nouvaux Ecrans, Nouvelle Regulation?’, M. Hanot & P.-F. Docquir, (eds), Brussels, Larcier Kaitatzi-Whitlock, Sophia, (2009), ‘The Political Economy of the Media at the Root of the EU’s Democracy Deficit’, πρώτο κεφάλαιο στο βιβλίο των Bondebjerg Ib & Madsen P., ‘Media Democracy and European Culture’, Bristol, Intellect Nohrstedt Stig A. (2010), ‘Communicating Risks: Towards the Threat Society?’, (ed), Gothenburg, NORDICOM. Arrendt Hanna, (1958), 'The Human Condition', University of Chicago Press, Chicago Champagne Patrick, (2004), Η Κατασκευή της Κοινής Γνώμης: το νέο Πολιτικό Παιχνίδι’, Αθήνα, Πατάκης Χορκχάιμερ Μαξ, (1987), 'Η Έκλειψη του Λόγου', Αθήνα, Κριτική Μανθούλης Ροβήρος, (1981), 'To Kράτος της Ραδιοτηλεόρασης', Θεμέλιο Φουκό Μισέλ, (1991), ‘Η Μικροφυσική της Εξουσίας’, ‘Ύψιλον, Αθήνα Χαραλάμπης, Δημήτρης κ. α. (1998), ‘Η Δημοκρατία ως Αξία και ως Σύστημα’, στο ‘Εισαγωγή στο Δίκαιο και τους Πολιτικούς Θεσμούς’, ΟΕΔΒ, Αθήνα Hobsbawm Julia, (2006), ‘Where the Truth Lies: Trust and Morality in PR and Journalism’, London Atlantic Books Chadwick Andrew, (2006), Internet Politics States, Citizens an New Communication Technologies, Oxford, Oxford University Press Mazower Mark, (1999), Dark Continent - Europe’s Twentieth Century, London: Penguin. Lukes, Steven, (2004/2007), ‘Εξουσία: μια Ριζοσπαστική Θεώρηση’ μτφρ. Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, Αθήνα, Σαββάλας Μάννινγκ Πωλ (2007), ‘Κοινωνιολογία της Ενημέρωσης: Ειδήσεις και Πηγές Ειδήσεων’, Αθήνα, Καστανιώτης Meyer, T. et al, (2002), Media Democracy, London: Polity Press. Bobbio Norberto, (1998), 'Ισότητα και Ελευθερία', Αθήνα, Εκδόσεις Πόλις Bobbio Norberto, (1993), ‘To Μέλλον της Δημοκρατίας’, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη Bollinger, Lee, (1991), 'Images of a Free Press', The University of Chicago Press, Chicago Boorstin, Daniel, (1961/1992), 'The Image: a Guide to Pseudo-events in America', New York, Vintage Books Dixit, Avinash K. and Barry J. Nalebuff, (1991), ‘Thinking Strategically - The Competitive Edge in Business, Politics and Everyday Life’, Norton & Co. New York Edelman Murray, (1999), 'Η Κατασκευή του Πολιτικού Θεάματος', Αθήνα, Παπαζήσης Galtung Johan, (1989),'Europe in the Making', Taylor & Francis London Garnham, Νicholas, (1991), 'Çapitalism and Communication', London, Sage Giddens Anthony, (2001), 'Οι Συνέπειες της Νεωτερικότητας', Αθήνα, Κριτική Habermas, Jürgen, (1989), 'The Structural Transformation of the Public Sphere', Cambridge Polity Press Held David, (1992), Models of Democracy, Rutledge, London Hind Dan, (2010), ‘The Return of the Public’, London, Verso Inge et al. (eds), (1999), Global Public Goods, Oxford University Press, Oxford Keane, John (1991), ‘Democracy and Civil Society’, Polity Press, London Κομνηνού Μαρία, (2001), 'Από την Αγορά στο Θέαμα', Αθήνα Παπαζήσης Lichtenberg, Judith (1990), ‘Democracy and the Mass Media’, Cambridge University Press, Cambridge Livingston Ken, (1987), ‘If Voting Changed anything they’d Abolish it’, Fontana/Collins, Glasgow Mouffe Chantal (2004) ‘Το δημοκρατικό Παράδοξο’, Αθήνα, Πόλις Mόλχο Ρένα, ‘(1994),’Η Αβεβαιότητα της Ελληνικής Κυριαρχίας στη Θεσσαλονίκη μετά το 1912: Ξένη προπαγάνδα και εβραϊκή Κοινότητα’, Σύγχρονα Θέματα, Αθήνα Negrine Ralph, (1996), ‘The Communication of Politics’, Sage, London Nieminen Hannu, (2000), 'Hegemony and the Public Sphere' Turku, University of Turku Παπαθανασόπουλος, Στέλιος, (1999), 'Η Βία στην Ελληνική Τηλεόραση', Αθήνα Καστανιώτης Παπαθανασόπουλος, Στέλιος & Κομνηνού Μαρία, (1999), 'Ζητήματα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας', Αθήνα Καστανιώτης Ralston Saul John, (2001), 'Πολιτισμός Χωρίς Συνείδηση', Αθήνα, Ροές Rosanvallon Pierre, (2000), ‘La Democratie inachevée’, Paris, Éditions Gallimard Weber Max (1946), ‘Politics as a Vocation’, in ‘From Max Weber: Essays in Sociology’, Oxford University Press, Oxford Γ. Ιστοσελίδες http://www.politicalcommunication.org/journal.html https://www.ipsa.org/ http://www.parliamentary-standards.org.uk/ www.hpsa.gr http://www.brookings.edu/about/press Δ. Οπτικο-ακουστικό υλικό Παρέχεται-στη βιβλιοθήκη του ΤΔ&ΜΜΕ- μία δέσμη από ταινίες μυθοπλασίας και από ντοκιμαντέρ που πραγματεύονται κορυφαία ζητήματα πολιτικής επικοινωνίας
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-02-2014