Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν αποκτήσει:
-κατανόηση των κοινωνικών, πολιτικών και θεατρικών συνθηκών όπου παρήχθησαν τα σαιξπηρικά θεατρικά έργα, -κατανόηση της πρώιμης σύγχρονης εποχής,
-την ικανότητα να διαβάζουν, να κατανοούν και να ερμηνεύουν κριτικά τα πρωτότυπα σαιξπηρικά κείμενα,
-τη ικανότητα να σκέπτονατι συγκριτικά, δηλαδή να συσχετίζουν τα έργα με την εποχή της Αναγέννησης καθώς και με τη δική μας,
-την ικανότητα να συσχετίζουν τα Σαιξπηρικά έργα με την αναπαράστασή τους στη θεατρική σκηνή τότε και τώρα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει επιλεγμένα θεατρικά έργα του εθνικού ποιητή της Αγγλίας σε σχέση με το δραματικό είδος στο οποίο ανήκουν, τις θεατρικές συμβάσεις που χρησιμοποιούν και τα θέματα που εγείρουν. Τα σαιξπηρικά κείμενα και οι δομές τους αναλύονται όχι ως στάσιμες οντότητες αλλά σε διάλογο με την εποχή που τα παρήγαγε και με τη δική μας που τα καταναλώνει. Έτσι, η κριτική ανάλυση των θεατρικών κειμένων συνοδεύεται από αναφορές σε σημαντικές θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ερμηνείες.
Η ΥΛΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Plays to be analyzed:
Richard II
King Lear
Macbeth
Required secondary reading (ON RESERVE IN THE LIBRARY)
The Norton Shakespeare, “General Introduction”, esp. “Shakespeare’s Life and Art.”
Τίνα Κροντήρη, Ο Σαίξπηρ, η Αναγέννηση κι εμείς (κεφ. 4-10).
Russ MacDonald, The Bedford Companion to Shakespeare, ch. 1-2. 5-6, 8-9.
Λέξεις Κλειδιά
Σαιξπηρ, Αναγέννηση, Αγγλικό Θέατρο, σαιξπηρικό θέατρο
Περιγραφή
Η μορφή Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινιών που χρησιμοποιεί η διδάσκουσα είναι η ηλεκτρονική
τάξη (e-learning) σε συνδυασμό με το διαδίκτυο. Μέσα από την ηλεκτρονική τάξη επιτελούνται, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω δραστηριότητες:
-ανακοινώσεις σχετικές με το μάθημα (επιπρόσθετη βιβλιογραφία, επισημάνσεις για το επόμενο μάθημα, βοηθητικές σημειώσεις που πιθανώς προστέθηκαν, ορισμός αναπληρωματικού μαθήματος ή πρόσθετου σεμιναρίου, κλπ)
-δημιουργία ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης με άρθρα, βιβλία και πρωτότυπες πηγές που θα ήταν
δύσκολο για τους φοιτητές να εντοπίσουν και να κατεβάσουν ελεύθερα από ιστότοπους του διαδίκτυου.
-ανάρτηση παρουσιάσεων που έγιναν από φοιτητές μέσα στην τάξη.
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται στη βάση γραπτών εξετάσεων καθώς και προφορικών παρουσιάσεων που περιλαμβάνουν: παρουσιάσεις μέσα στην τάξη πάνω σε κάποια πτυχή του μαθήματος και ένα διαγώνισμα στο τέλος του εξαμήνου με σύνθετες ερωτήσεις που απαιτούν τη συγγραφή δοκιμίων. Επίσης, δίνεται η ευκαιρία στο φοιτητή /τρια να συγγράψει (προαιρετικά) ερευνητική εργασία πάνω σε σχετικό με το μάθημα θέμα. Όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί η ερευνητική εργασία να αντικαταστήσει το τελικό διαγώνισμα, το οποίο ο φοιτητής/ τρια πρέπει να περάσει ώστε να συμπεριληφθεί η εργασία αυτή στην τελική αξιολόγηση. Διευκρινίζεται ότι η προφορική επίδοση των φοιτητών στην τάξη παίζουν διαμορφωτικό ρόλο, ενώ οι παρουσιάσεις στην τάξη, το τελικό διαγώνισμα και η ερευνητική εργασία (αν επιλεγεί) παίζουν και προσδιοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού.
Τα κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
-σωστή χρήση της αγγλικής γλώσσας
-οργάνωση σκέψης
-κατανόηση των ιδεών που εκθέτει το μάθημα
-κριτική σκέψη και σύνθεση ιδεών
-πρωτοτυπία ιδεών
-ώριμη, επιτηδευμένη σκέψη (sophistication of thought)
-συνολική κάλυψη της ύλης του μαθήματος
-τρόπος επικοινωνίας με το κοινό (ειδ. στην προφορική παρουσίαση)
Τα παραπάνω γίνονται γνωστά στους φοιτητές στην αρχή του εξαμήνου και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο e-learning.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Belsey, Catherine. The subject of tragedy: identity and difference in Renaissance drama. London: Methuen, 1985.(PR658.S42B45)
Carroll, William C., ed. Macbeth: texts and contexts. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999. PR2823.A2C37
Crystal, David. ‘Think on my Words’: Exploring Shakespeare’s Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.(PR 3072. C79)
Dollimore, Jonathan & Alan Sinfield. Political Shakespeare. Manchester: Manchester University Press, 1989. (PR2976.P644)
Drakakis, John and Dale Townshend, eds. Macbeth: a critical reader. London: Bloomsbury, 2013. (PR2895.D73)
Greenblatt, Stephen. Learning to Curse: Essays in Early Modern Culture. New York : Routledge, 1990.PR413.G74
Jackson, Russell. The Cambridge Companion to Shakespeare on Film. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. PR3093.C36
Κrontiris, Tina. Women and/in the Renaissance. Thessaloniki: University Studio Press, 2000. (available online)
McDonald, Russ. The Bedford Companion to Shakespeare. Boston: Bedford, 2001. (PR2894.M385)
Neill, Michael and David Schalkwyk, eds. The Oxford handbook of Shakespearean tragedy. Oxford: Oxford University Press, 2016. (Oxford Handbooks Online)
Smith, Emma. The Cambridge Ιntroduction to Shakespeare. Cambridge University Press, 2007. (electronic book)
Tennenhouse, Leonard. Power on Display: The Politics of Shakespeare’s Genres. New York: Methuen, 1986. (PR3017.T45 1986)
Wells, Robin Headlam. Shakespeare's politics: a contextual introduction. London: Continuum, 2009. (PR3017.W447)