ΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ: ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ: ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ / PSYCHOLINGUISTICS: MODELS OF LANGUAGE PRODUCTION AND LANGUAGE COMPREHENSION
ΚωδικόςΓλ4-437
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΑγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600007239

Πρόγραμμα Σπουδών: 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ: ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600138498

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 4
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 417 (136)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • Γλ4-337 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι οι προπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες: 1. να εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία της έρευνας στη γλωσσική επεξεργασία, καθώς και με τις διαφορές ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται, ως προς τον έλεγχο ρητών (συνειδητών) και υπόρρητων γνωστικών και γλωσσικών διαδικασιών κατά τη γλωσσική παραγωγή και κατανόηση 2. να εξοικειωθούν με ψυχογλωσσολογικά θέματα γλωσσικής επιτέλεσης, δηλ. κατανόησης και παραγωγής λόγου, και πώς αυτά διαφωτίζουν τη γλωσσολογική θεωρία 3. να μπορούν να επεξεργαστούν και να προσεγγίσουν κριτικά επιστημονικά άρθρα και μελέτες που εστιάζουν στη μελέτη της γλωσσικής παραγωγής και κατανόησης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα περιγράφονται και αναλύονται κάποια από τα βασικά μοντέλα παραγωγής και κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται η μεθοδολογία της έρευνας στη γλωσσική επεξεργασία και πιο συγκεκριμένα οι μέθοδοι ελέγχου ρητών (συνειδητών) και υπόρρητων γνωστικών και γλωσσικών διαδικασιών κατά τη γλωσσική επεξεργασία. Επιπλέον, παρουσιάζονται εναλλακτικές προσεγγίσεις που επιχειρούν να εξηγήσουν το ίδιο φαινόμενο και αναλύονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους ως προς τη γενικότερη γλωσσολογική προσέγγιση που υιοθετείται (τομεακότητα του Κέντρου Λόγου). Πιο συγκεκριμένα, εξετάζεται η λεξική αναγνώριση με οπτικό ή ακουστικό ερέθισμα, οι διεργασίες επεξεργασίας μορφολογικά απλών και σύνθετων λέξεων, καθώς και η προτασική επεξεργασία με έμφαση στο ρόλο των συμφραζομένων στη διαδικασία αυτή. Τέλος, παρουσιάζονται μοντέλα παραγωγής λόγου. Επιμέρους ζητήματα του μαθήματος αφορούν στην εξέταση πειραματικών δεδομένων από παθολογικούς πληθυσμούς όσον αφορά στη μορφολογική επεξεργασία σε επίπεδο λέξης, την αλληλεπίδραση γλωσσικών διεπιπέδων κατά την επεξεργασία προτάσεων, τις επιτελικές ικανότητες και την επίδραση της διγλωσσίας στην παραγωγή και κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου.
Λέξεις Κλειδιά
λεξική αναγνώριση, επεξεργασία προτάσεων, διεπίπεδα στη γλωσσική επεξεργασία, προφορικός και γραπτός λόγος, παθολογικοί πληθυσμοί και παραγωγή-κατανόηση λόγου
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση υπολογιστή και προβολέα για παρουσίαση σημειώσεων στην τάξη, χρήση e-class για το υλικό του μαθήματος, χρήση e-mail για επικοινωνία με τους φοιτητές/ριες, χρήση Ηλεκτρονικής Γραμματείας για καταχώρηση βαθμολογίας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις50
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Harley, T. A. (2007). The Psychology of Language: From Data to Theory (3rd ed.). Psychology PressBock, K., & & Levelt, W. (1994). Language production. Grammatical encoding. In M.A. Gernsbacher (Ed.), Handbook of Psycholinguistics (pp. 945-985). New York: Academic Press. Caramazza, A., Laudanna, A., & Romani, C. (1988). Lexical access and inflectional morphology. Cognition, 28, 297-332. Caramazza, A. & Miozzo, M. (1997). The relation between syntactic and phonological knowledge in lexical access: Evidence from the tip-of-the-tongue phenomenon. Cognition, 64, 309-343. Chang, F., Dell, G.S., Bock, K., & Griffin, Z.M. (2000). Structural priming as implicit learning: A comparison of models of sentence production. Journal of Psycholinguistic Research, 29, 217-230. Clifton, C., Jr., Speer, S., & Abney, S. (1991). Parsing arguments: Phrase structure and argument structure as determinants of initial parsing decisions. Journal of Memory and Language, 30, 251-271. Frazier, L., & Rayner, K. (1982). Making and correcting errors during sentence comprehension: Eye movements in the analysis of structurally ambiguous sentences. Cognitive Psychology, 14, 178-210. Kennison, S. M. (2001). Limitations on the use of verb information during sentence comprehension. Psychonomic Bulletin & Review, 8, 132-138. Levelt, W.J.M. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge: MIT Press. Levelt, W.J.M., Roelofs, A., & Meyer, A.S. (1999). A theory of lexical access in speech production. Behavioral and Brain Sciences, 22, 1-75. MacDonald, M.C. (1994). Probabilistic constraints and syntactic ambiguity resolution. Language and Cognitive Processes, 9, 157-201. MacDonald, M.C., Pearlmutter, N.J., & Seidenberg, M.S. (1994). Lexical nature of syntactic ambiguity resolution. Psychological Review, 101, 676-703. Pickering, M.J. & Branigan, H.P. (1998). The representation of verbs: Evidence from syntactic priming in language production. Journal of Memory and Language, 39, 633-651. Pickering, M.J., Traxler, M.J., & Crocker, M.W. (2000). Ambiguity resolution in sentence processing: Evidence against frequency-based accounts. Journal of Memory and Language, 43, 447-475. Spivey, M.J., & Marian, V. (1999). Cross talk between native and second languages: Partial activation of an irrelevant lexicon. Psychological Science, 10, 281-284. Spivey, M.J., Tanenhaus, M., Eberhard, K. M., & Sedivy, J. C. (2001). Eye movements and spoken language comprehension: Effects of visual context on syntactic ambiguity resolution. Cognitive Psychology. Taft, M., & Forster, K.I. (1975). Lexical storage and retrieval of prefixed words. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14, 638-647. Tanenhaus, M.K., & Trueswell, J.C. (1995). Sentence comprehension. In J. Miller & P. Eimas (Eds.), Handbook of perception and cognition: Speech, language, and communication, Second Edition (Vol. 11, pp. 217-262). San Diego: Academic Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-02-2020