Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
5ΠΓ1: Ο κινηματογράφος ως Παιδαγωγική της Ειρήνης
Στο μάθημα αυτό, στηριζόμενοι σε διάφορες κοινωνικο-ψυχολογικές και παιδαγωγικές θεωρητικές κατασκευές, πραγματευόμαστε ζητήματα σχετικά με τη Βία, τα σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα και την Παιδαγωγική της Ειρήνης. Η πραγμάτευση αυτών των ζητημάτων γίνεται με την κριτική παρουσίαση συναφών ταινιών από τον παγκόσμιο κινηματογράφο.
Στο πρώτο και εισαγωγικό μάθημα οι φοιτητές ενημερώνονται για το πλαίσιό του: στόχοι, περιεχόμενο, μεθοδολογία, εργασίες.
Στα 2 επόμενα μαθήματα του εξαμήνου σε ισάριθμες διαλέξεις καταστρώνουμε το πεδίο του «Κινηματογράφου ως Παιδαγωγική της Ειρήνης», ξεκινώντας με τον επιστημολογικό προσδιορισμό, το αντικείμενο και «τύπους/παραδείγματα» της Παιδαγωγικής της Ειρήνης, ενώ στη συνέχεια παρουσιάζεται η εξέλιξη του ειρηνιστικού παιδαγωγικού λόγου και της ειρηνιστικής εκπαιδευτικής πράξης, από τις απαρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης μέχρι τον Μεσοπόλεμο (από τον Comenius έως τη Νέα Αγωγή) έως τις σύγχρονες αποτυπώσεις της.
Στα επόμενα 4 μαθήματα παρουσιάζονται τέσσερις σημαντικοί παιδαγωγοί, που συνδέονται με την Παιδαγωγική της Ειρήνης, μέσα από αποσπάσματα τεσσάρων αντίστοιχων κινηματογραφικών ταινιών, που παρουσιάζουν τη ζωή και το έργο του καθενός. Στη συζήτηση, εντοπίζονται και αναλύονται τα στοιχεία των παιδαγωγικών τους αντιλήψεων, τα οποία εμφανίζονται στις ταινίες, που παρακολουθήσαμε.
Στα επόμενα 3 μαθήματα προχωρούμε σε παραδειγματική ανάλυση ταινιών συνδέοντάς τες με την παιδαγωγική της ειρήνης, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα μεθοδολογικά εργαλεία ανάλυσής τους.
Στα 3 τελευταία μαθήματα παρουσιάζονται οι τελικές εργασίες από τους φοιτητές/ριες, οι οποίες συζητούνται με βάση τα θεωρητικά, μεθοδολογικά και αισθητικά πλαίσια που κάθε φορά αναδεικνύονται. Οι ταινίες επιλέγονται από τις/ους φοιτήτριες/ές.
Η κάθε εργασία αποτελείται από 3 μέρη:
*Τις συνήθεις πληροφορίες με τις οποίες παρουσιάζουμε μια ταινία (τίτλος, χρονολογία, χώρα παραγωγής, ασπρόμαυρη/έγχρωμη, μικρού/μεγάλου μήκους, διάρκεια, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, μουσική, μοντάζ, ήχος, ερμηνευτές, παραγωγή, διεύθυνση παραγωγής…).
*Μια μικρή περίληψη της ταινίας περίπου 200 λέξεων.
*Μια κριτική παρουσίαση της ταινίας. Γιατί και πώς συνδέεται με το θέμα μας. Ποιες πτυχές του παρουσιάζει; Πώς παρουσιάζει το θέμα κ.ο.κ. Η έκταση αυτού του κειμένου δεν έχει περιορισμό, αλλά ενδεικτικά θα μπορούσε να είναι 1200-1500 λέξεις. Για το 3ο μέρος της εργασίας οι φοιτητές/ριες παροτρύνονται να αισθανθούν αρκετά ελεύθεροι για τον τρόπο που θα γράψουν και θα παρουσιάσουν το θέμα τους. Μπορεί κάλλιστα να είναι το προσωπικό τους στυλ με το οποίο θα παρουσιάσουν κριτικά μια ταινία στο πλαίσιο ενός μαθήματος με τίτλο ο κινηματογράφος ως παιδαγωγική της ειρήνης.
Η παρουσίαση κάθε εργασίας συνοδεύεται και με ορισμένα αποσπάσματα από την ταινία.
Η κάθε παρουσίαση καλό είναι να μην υπερβαίνει τα 15-20 λεπτά.
Στο τέλος του εξαμήνου, την ημέρα που έχει καθοριστεί από το πρόγραμμα για τις εξετάσεις στο συγκεκριμένο μάθημα, παρουσιάζονται όσες εργασίες δεν είχαν παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και παραδίδεται ο φάκελος αξιολόγησης του/της κάθε φοιτητή/τριας, o οποίος περιέχει: α. την παραπάνω τελική εργασία, β. την παρουσίαση της ταινίας, η οποία έγινε κατά την διάρκεια των μαθημάτων (ppt). Η εργασία μπορεί να γίνει είτε ατομικά είτε έως ομάδα των τριών (3) ατόμων.
Σημ. Σχετική βιβλιογραφία παρουσιάζεται στο πρώτο μάθημα, αλλά και στην πορεία των μαθημάτων και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος.
Περιγραφή
Διαμορφωτική αξιολόγηση
Παρουσιάζεται μία (1) εργασία και μία παρουσίαση (ppt) από τους φοιτητές/ριες οι οποίες συζητούνται με βάση τα θεωρητικά, μεθοδολογικά και αισθητικά πλαίσια που κάθε φορά αναδεικνύονται. Οι ταινίες επιλέγονται από τις/ους φοιτήτριες/ές. Η τελική εργασία αποτελείται από 3 μέρη: α) Τα πραγματολογικά στοιχεία (τίτλος, χρονολογία, χώρα παραγωγής, ασπρόμαυρη/έγχρωμη, μικρού/μεγάλου μήκους, διάρκεια, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, μουσική, μοντάζ, ήχος, ερμηνευτές, παραγωγή, διεύθυνση παραγωγής κλπ.). Μια μικρή περίληψη της ταινίας περίπου 200 λέξεων. Μια κριτική παρουσίαση της ταινίας. Γιατί και πώς συνδέεται με το θέμα μας (μετανάστες, δικαιώματα, ρατσισμός κλπ.). Ποιες πτυχές του παρουσιάζει; Πώς παρουσιάζει το θέμα κ.ο.κ. Η έκταση αυτού του κειμένου είναι περίπου 1200-1500 λέξεις. Για το 3ο μέρος της εργασίας οι φοιτητές/ριες παροτρύνονται να αισθανθούν αρκετά ελεύθεροι για τον τρόπο που θα γράψουν και θα παρουσιάσουν το θέμα τους. Μπορεί κάλλιστα να είναι το προσωπικό τους στυλ με το οποίο θα παρουσιάσουν κριτικά μια ταινία στο πλαίσιο ενός μαθήματος με τίτλο ο κινηματογράφος ως παιδαγωγική της ειρήνης. Η παρουσίαση κάθε εργασίας συνοδεύεται και με ορισμένα αποσπάσματα από την ταινία. Η κάθε παρουσίαση είναι 15-20 λεπτά. Στο τέλος του εξαμήνου, την ημέρα που έχει καθοριστεί από το πρόγραμμα για τις εξετάσεις στο συγκεκριμένο μάθημα, παρουσιάζονται όσες εργασίες δεν είχαν παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και παραδίδεται ο φάκελος της κάθε εργασίας. Στην αξιολόγηση λαμβάνεται υπόψη η παρουσίαση (30%) και η γραπτή εργασία (70%).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Paulo Freire (2011), Απελευθερωτική παιδαγωγική, Αθήνα: Μεταίχμιο.
2. Σ. Φρενέ (1977), Το σχολείο του λαού, Αθήνα: Οδυσσέας.
3. Γιάνους Κόρτσακ (2017), Το δικαίωμα του παιδιού στον σεβασμό, Αθήνα: Μεταίχμιο.
4. Δ. Γουλής (2017), «Γιάνους Κόρτσακ, ένας στωικός φιλόσοφος του καιρού μας», Athens Review of Books, τ. 88, σσ. 55-60.
5. Α. Σ. Νιλ, (1989), Σάμερχιλ: Το ελεύθερο σχολείο, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
6. Τζ. Ντιούι (1980), Εμπειρία και εκπαίδευση, Αθήνα: Γλάρος.
7. Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
8. Philips, P. (2004). Πως να διαβάζουμε σωστά τις κινηματογραφικές ταινίες. Το νόημα και η εμπειρία. Αθήνα: Ροθανθός
9. Carrier, J. P., & Ασλανίδου, Σ. (2004). Θεωρητικές Προσεγγίσεις για την Ανάλυση των ΜΜΕ. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
10. Livingstone, S. (2004) Young people and the new media. London: Lawrence Erlbaum Associates.
11. Branston, G., & Stafford, R. (2003). The Media Student's Book (3rd ed.). London: Routledge.