ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ / COUNSELLING IN THE SCHOOL COMMUNITY
ΚωδικόςΨΥ-657
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013533

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 139
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600144515
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα: (α) θα γνωρίζουν τα σύγχρονα θεωρητικά και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής σε μαθητές/τριες στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας, (β) θα έχουν εξασκηθεί σε βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής για το σχεδιασμό και την εφαρμογή εξατομικευμένων προγραμμάτων αλλά και ομαδικών προληπτικών δράσεων στο σχολείο, και γ) θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τεχνικές απαραίτητες για την αποτελεσματική συνεργασία με εκπαιδευτικούς και γονείς.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά τις εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας στο χώρο της εκπαίδευσης και το ρόλο του επαγγελματία ψυχικής υγείας στο σχολείο. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του μαθήματος θα αναπτυχθούν βασικές αρχές της σχολικής συμβουλευτικής, μοντέλα συμβουλευτικών παρεμβάσεων στη σχολική κοινότητα και ζητήματα δεοντολογίας που διέπουν τη συμβουλευτική ανηλίκων. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης σε κρίσιμα ζητήματα όπως o επαγγελματικός προσανατολισμός, ο σχολικός και ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός, τα προβλήματα διατροφής των εφήβων και ο θάνατος στην οικογένεια (πένθος), βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής και, τέλος, πρακτικές συνεργασίας με γονείς και εκπαιδευτικούς. Στόχος είναι να αποκτήσουν φοιτητές/τριες τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να χειρίζονται αποτελεσματικά στο μέλλον, ως σχολικοί ψυχολόγοι, τις συναισθηματικές και άλλες προσωπικές δυσκολίες μαθητών/τριών στο σχολικό περιβάλλον.
Λέξεις Κλειδιά
σχολική συμβουλευτική, ρόλος συμβούλου, δεοντολογία, συμβουλευτική παιδιών και εφήβων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • επιστημονικά άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στο μάθημα χρησιμοποείται Η/Υ και μηχάνημα προβολής διαφανειών και άλλου οπτικοακουστικού υλικού (video, cd-rom).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις261
Εργαστηριακή Άσκηση522
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων261
Εξετάσεις261
Σύνολο1305
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται στο Syllabus και είναι σαφώς προσδιορισμένα για τους/τις φοιτητές/τριες από την πρώτη ημέρα του μαθήματος. Tο 30% της βαθμολογίας τους προκύπτει από τη συγγραφή μικρών ατομικών εργασιών στο πλαίσιο των εργαστηρίων και το άλλο 70% από την τελική γραπτή εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2014). Συμβουλευτική στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Gutenberg. Εντός ύλης: 1ο, 3ο, 5ο, και 6ο κεφάλαιο. Geldard, K., & Geldard, D. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στα παιδιά. Θεωρία –Εφαρμογές. Αθήνα: Πεδίο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
American School Counselor Association, (2010). Ethical Standards for School Counsellors. Αθανασιάδου, Χ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στο σχολικό πλαίσιο. Hellenic Journal of Psychology, 8, 289-308. Αθανασιάδου, Χ., & Ψάλτη, Α. (2011). Γνώσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τον εκφοβισμό στο σχολείο. Hellenic Journal of Psychology 8, 66-95. Amundson, N. E., Harris-Bowlsbey J., & Niles, S. G. (2008). Βασικές αρχές επαγγελματικής συμβουλευτικής. Διαδικασίες και τεχνικές. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Athanasiades, C., Kamariotis, H., Psalti, A., Baldry, A. C., & Sorrentino, A. (2015). Internet use and cyberbullying among adolescent students in Greece: The “TABBY” Project. Hellenic Journal of Psychology, 12, 14-39. Athanasiades, C., & Deliyanni-Kouimtzis, V. (2010). The experience of bullying among secondary school students. Psychology in the Schools, 47, 328-341. Henderson, N., & Milstein, M. M. (2008). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. Hornby, G., Hall, C., & Hall, E. (Eds.) (2003). Counselling pupils in schools. Skills and strategies for teachers. London: RoutledgeFalmer. Kourkoutas, E., & Giovazolias, T. (2015). School-based counseling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counseling Psychology, 3, 137-158. Lines, D. (2006). Brief counselling in schools. Working with young people from 11 to 18 (2nd ed.). London: Sage. Λεονταρή, A. (2011). Η σημασία της εικόνας του σώματος για την ψυχική υγεία νεαρών ανδρών και γυναικών: Συμβουλευτικές παρεμβάσεις. Hellenic Journal of Psychology, 8, 309-337. Λουμάκου, Μ., & Μπρουσκέλη, Β. (2010). Παιδί και γεγονότα ζωής. Αρρώστια, νοσηλεία, διαζύγιο, θάνατος. Αθήνα: Gutenberg. Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (Επ. Επιμ.) (2014). Συμβουλευτική ομηλίκων στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο. Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο. Μπίμπου-Νάκου, Ι. & Στογιαννίδου, Α. (2006). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. Μπρούζος, Α. (2009). Ο εκπαιδευτικός ως λειτουργός συμβουλευτικής. Μια ανθρωπιστική θεώρηση της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg. Solberg, V. S., Howard, A. K., Blustein, L. D., & Close, W. (2002). Career development in the schools: Connecting school-to-work-to-life. The Counseling Psychologist, 30, 705-725. Whiston, C. S., & Keller, K. B. (2004). The influences of the family of origin on career development: A review and analysis. The Counseling Psychologist, 32, 493-568. Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Gutenberg. Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2012). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (2003). Ψυχολογική διαλεκτική συμβουλευτική στο σχολικό πλαίσιο. Ψυχολογία, 10 (2 και 3), 343-361. Ψάλτη, Α., Κασάπη, Στ., & Δεληγιάννη-Κουϊμτζήμ Β. (Επ. Έκδ.) (2012). Σύγχρονα ψυχοπαιδαγωγικά ζητήματα: Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία. Αθήνα: Gutenberg.
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-12-2019