Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στo πλαίσιo του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές θα
• κατανοήσουν τους θεωρητικούς και ιστορικούς άξονες της Μουσικολογίας • συνδέσουν τη θεωρία με τη συνθετική δημιουργία μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου • εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση μιας επιστημονικής θεματικής ενότητας (project) • γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας • μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής ποιοτικών δεδομένων • εξοικειωθούν με μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά • εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επιδιώκει να προσφέρει καταρχάς μια ιστορική επισκόπηση της όπερας κατά τον 19ο αιώνα, Επιπλέον, παρέχονται οι βασικές γνώσεις για τις διάφορες μουσικές φόρμες που καθιερώθηκαν στην όπερα από το 1800 έως το 1930 περίπου. Εξετάζοντας την όπερα ως μια πολύπλοκη συνθετική δημιουργία, στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα τις χαρακτηριστικές φόρμες και τα μεμονωμένα είδη του είδους αυτού σύνθεσης. Η ανάλυση των έργων γίνεται με παράλληλη ακρόαση αποσπασμάτων ή παρακολούθηση μαγνητοσκοπημένων παραστάσεων όπερας. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι ερευνητικές εργασίες θα εξετάσουν, από μορφολογική και μουσικοδραματουγική άποψη, όπερες των συνθετών: Μπετόβεν: Καρλ Μαρία φον Βέμπερ, Ροσσίνι, Μπελλίνι, Ντονιτσέτι, Βέρντι, Βάγκνερ, Πουτσίνι και Ρίχαρντ Στράους.
Το μάθημα είναι σεμιναριακού τύπου, με περιορισμένο αριθμό φοιτητριών/των, και προσφέρει μέσω των εργασιών και της διαδραστικής συμμετοχής τις βασικές γνώσεις για τη δομή και τη δραματουργία της όπερας του 19ου αιώνα.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Εύη Νίκα-Σαμψών (επιμ.) Ειδολογικές προσεγγίσεις της όπερας του 19ου αιώνα, Συλλογικός τόμος, Θεσσαλονίκη 2016, ISBN:978-960-93-8556-5.
2.Howard Mayer Brown, et al. «Opera (i)», Grove Music Online. Oxford Music Online, 7 Feb. 2009 .
3.Εύη Νίκα-Σαμψών, κεφάλαιο «Όπερα» στο συλλογικό τόμο με τίτλο Μουσική, έκδ. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 2007, σ. 107-153.
4. Σειρά Cambridge Opera Handbooks.
http://www.cambridge.org/mx/academic/subjects/music/opera/series/cambridge-opera-handbooks. Cambridge Opera Handbooks.
This is a series of studies of individual operas, written for the serious opera-goer or record-collector as well as the student or scholar. Each volume presents a history of the work and a detailed musical analysis. Some conflict of interpretation is an inevitable part of this account, and the editors of the handbooks reflect this by citing classic statements, by commissioning new essays, and by taking up their own critical position. A final section gives a select bibliography, a discography and guides to other sources.
5. ΚΑΡΛ ΝΤΑΛΧΑΟΥΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, Εκδοτικός Οίκος: ΣΤΑΧΥ, Έτος έκδοσης: 2000, ISBN: 9608032450
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
C. Dahlhaus, Die Musik des 19. Jahrhunderts (Wiesbaden, 1980, 2/1988; Eng. trans., 1989).
R. Taruskin, Opera and Drama in Russia as Preached and Practiced in the 1860s (Ann Arbor, 1981).
J. Rosselli, The Opera Industry in Italy from Cimarosa to Verdi: the Role of the Impresario (Cambridge, 1984; It. trans., 1985, enlarged, as L'impresario d'opera: arte e affari nel teatro musicale italiano dell'Ottocento).
P. Robinson, Opera and Ideas: from Mozart to Strauss (New York, 1985).
L. Bianconi, ed., La drammaturgia musicale (Bologna, 1986).
J. Samson, ed., Man and Music: the Late Romantic Era (London, 1991).
L. Goehr, The Imaginary Museum of Musical Works: an Essay in the Philosophy of Music (Oxford, 1992).
Bent, ed., Music Analysis in the Nineteenth Century (Cambridge, 1993).
R. Wagner, Oper und Drama (Leipzig, 1852).
J. Daverio, Nineteenth-Century Music and the German Romantic Ideology (New York, 1993).
Bent, ed., Music Theory in the Age of Romanticism (Cambridge, 1996).