Μουσικά σύνολα: Εργαστήρι κιθάρας I

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσικά σύνολα: Εργαστήρι κιθάρας I / Music ensembles: Guitar workshop I
ΚωδικόςΜΠ3029
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015153

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογήςΧειμερινή-2
ΣύνθεσηΕπιλογήςΧειμερινή-2

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσικά σύνολα: Εργαστήρι κιθάρας I
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600145148

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
Όροφος-
ΑίθουσαΦουαγιέ (575)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
- Επίπεδο γνώσης και εκτέλεσης κλασικής κιθάρας σε συναυλιακό ρεπερτόριο σόλο και μουσικής δωματίου - Επίπεδο γνώσης μουσικού οργάνου πλην κιθάρας (κυρίως φλάουτο, βιολί) για δημιουργία συνόλων με κιθάρα και συναυλιακό ρεπερτόριο
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται: - Να έχουν αναπτύξει τρόπους συνεργασίας στη συγκρότηση και καλλιτεχνική δραστηριότητα συνόλων μουσικής δωματίου με βάση την κιθάρα - Να έχουν εξελίξει και πειραματιστεί τόσο με τη σολιστική όσο και την ομαδική μουσική εκτέλεση. - Να έχουν εργαστεί και κατανοήσει ζητήματα αισθητικής, μουσικού ύφους και ανάλυσης στη μουσική εκτέλεση, ως ζητήματα βασικής προετοιμασίας της, πέραν της τεχνικής κατάρτισης - Να έχουν παρουσιάσει υλικό της μελέτης τους σε δημόσια συναυλία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως στόχο την καλλιέργεια της κλασικής κιθάρας, κυρίως μέσα από τη δημιουργία μικρών συνόλων δωματίου (χωρίς να αποκλείεται η σολιστική εκτέλεση), με ρεπερτόριο που θα εκτείνεται από τον 17ο έως τον 21ο αιώνα. H μελέτη ενός μεγάλου, χρονικά, εύρους ρεπερτορίου, αποσκοπεί στη στυλιστική, αναλυτική και τεχνική προσέγγιση της συναυλιακής του παρουσίασης. Στο επίκεντρο τίθεται η δημιουργία μικρών συνόλων με βάση την κιθάρα που να συμπεριλαμβάνουν και άλλα όργανα (λ.χ. βιολί, φλάουτο κλπ.). Το εξεταζόμενο ρεπερτόριο θα περιλαμβάνει έργα από το όψιμο μπαρόκ, τον κλασικισμό και τον ρομαντισμό, τον 20ο αι. (περίοδο μεγάλης και πολυστυλιστικής άνθησης του οργάνου), αλλά και πολύ πρόσφατα έργα, καθώς και Έλληνες συνθέτες. Θα συζητηθούν και θα μελετηθούν ζητήματα όπως: - η ιστορική προσέγγιση της ερμηνείας (ειδικά για ρεπερτόριο όψιμου μπαρόκ, κλασικισμού και ρομαντισμού) - η τεχνική στην υπηρεσία της αισθητικής ερμηνείας και της αναλυτικής και δομικής κατανόησης ενός μουσικού έργου - η κιθάρα σε σχέση με άλλα όργανα και το ρεπερτόριό τους (π.χ. βιολί ή πιάνο την εποχή του 18ου / 19ου αι.) - η δημιουργία έργων για κιθάρα από διάσημους συνθέτες, μη κιθαριστές - το ελληνικό ρεπερτόριο - οι μεταγραφές και η σημασία τους για το ρεπερτόριο μουσικής δωματίου της κιθάρας - η δημιουργία ενός μουσικού συνόλου με κιθάρα: συνεργασία, τρόποι μελέτης, κοινή ερμηνευτική προσέγγιση.
Λέξεις Κλειδιά
κιθάρα, μουσικό σύνολο, μουσική πράξη, ιστορία, αισθητική, ανάλυση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Παρτιτούρες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100,3
Σεμινάρια50,2
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο200,7
Καλλιτεχνική δημιουργία50,2
Συναυλία200,7
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση διαμορφώνεται από την συνεπή παρουσία των φοιτητών και την πρόοδο των έργων που έχουν επιλεχθεί να ερμηνευθούν: α) κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (ως 40%) και β) κατά την παρουσίαση σε δημόσια συναυλία στο τέλος του εξαμήνου (ως 70%). Η βαθμολογία είναι "περάτωση / μη περάτωση" (pass / fail).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Τάσος Κολυδάς, Δημήτρης Φάμπας (1921-1996). Πρωτεργάτης της ελληνικής σχολής κιθάρας. Αθήνα: Παπαγρηγορίου - Νάκας, 2017. 2. [Ανθολογία], Spanish Music για δύο κιθάρες (επιμ. Ε. Ασημακόπουλος), Αθήνα: Παπαγρηγορίου - Νάκας, 1984.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Παρτιτούρες έργων για/με κιθάρα, από τον 17ο ως τον 21ο αιώνα. Guitar scores (solo & ensemble works) from the 17th to thw 21st century.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-03-2021