Λόγια μουσική της Πόλης

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΛόγια μουσική της Πόλης / Secular art music from Constantinople
ΚωδικόςΕΒ2017
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015176

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 21
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής635
ΣύνθεσηΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΛόγια μουσική της Πόλης
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600145202

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοΤρίτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Επιτυχής παρακολούθηση του μαθήματος "Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης"
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Θα αποκομίσουν μια σαφή εικόνα για την Λόγια Μουσική της Πόλης, τους μεγάλους συνθέτες της και το ρεπερτόριό της, 2. θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν μεταγραφές και μουσικολογικές αναλύσεις αντιπροσωπευτικών έργων του συγκεκριμένου ρεπερτορίου 3. Θα έχουν μάθει να τραγουδήσουν και να παίξουν επιλεγμένα έργα Ρωμηών συνθετών του 16ου-19ου αιώνα
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
To μάθημα περιλαμβάνει: - Μια γενική επισκόπηση της Λόγιας Μουσικής της Πόλης (γνωστή και ως 'θύραθεν' ή 'εξωτερική μουσική', 'κλασική ανατολική μουσική', κυρίως του 17ου-19ου αιώνα): ιστορία, πρόσωπα και έργα, θεωρία (μακάμια και ουσούλια), συλλογές-εκδόσεις. - Μια εμβάθυνση στα γένη και είδη Λόγιας Μουσικής: φασίλ, σαρκί, περσρέφι, σεμάϊ κ.ά. - Προσέγγιση στην οργανοχρησία και ενορχήστρωση κομματιών της κλασικής ανατολικής μουσικής. - Μελέτη ερμηνείας και εκτέλεσης επιλεγμένων έργων της Λόγιας Μουσικής της Πόλης (Καντεμίρης, Ζαχαρίας Χανεντές, Πέτρος Πελοποννήσιος, Αντώνης Κυριαζής κ.ά.), με στόχο την προετοιμασία μιας συναυλίας.
Λέξεις Κλειδιά
Λόγια Μουσική, Κωνσταντινούπολη, μακάμια, εξωτερική μουσική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Τόσο η επικοινωνία με τους φοιτητές, όσο και η εκπαιδευτική διαδικασία στηρίζεται στη χρήση Τ.Ε.Π.: e-learning, e-mail, πολυμεσικό υλικό κ.ά.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων250,8
Φροντιστήριο250,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο501,7
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Εξετάσεις60,2
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται βάσει των εξής παραμέτρων: 1. συνεπής συμμετοχή στα μαθήματα και την προετοιμασία της συναυλίας, και συμμετοχή σ' αυτήν 2. μια γραπτή πρόοδος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου 3. μια τελική γραπτή εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Τσιαμούλης, Χρίστος, and Ερευνίδης, Παύλος, Ρωμηοὶ συνθέτες τῆς Πόλης (17ος-20ὸς αἰ.) (Αθήνα: Εκδόσεις Δόμος, 1998)| Μαυροειδής, Μάριος, Οι μουσικοί τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο βυζαντινός ήχος, το αραβικό μακάμ, το τούρκικο μακάμ (Αθήνα: Fagotto, 1999).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Feldman, Walter, Music of the Ottoman Court: makam, composition and the early instrumental repertoire, Intercultural Music Studies 10 (Berlin: VWB-Verlag für Wissenschaft und Bildung, 1996)| Μαλιάρας, Νίκος, Bυζαντινά Μουσικά Όργανα. Ελληνικές Μουσικολογικές Εκδόσεις, επιστημονικός υπεύθυνος Απόστολος Κώστιος (Αθήνα: Παπαγρηγορίου - Νάκας, 2007). | Iorga, Nicolae, Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο, μετφρ. Γ. Καρά, πρόλογος Ν. Σβορώνου, β΄ ανατ. (Αθήνα: Gutenberg, 1989). | Kalaitzidis, Kyriakos, Post-Byzantine Music Manuscripts as a Source for Oriental Secular Music (15th to Early 19th Century), translated by Kiriaki Koubaroulis and Dimitri Koubaroulis, Istanbuler Texte und Studien 28, Orient Institut Istanbul (Würzburg: Ergon Verlag, 2012). |Ρωμανίδης, Ιωάννης, Ρωμῃοσύνη, Ρωμανία, Ρούμελη, γ΄ έκδ. (Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πουρναρά, 2002).| Wright, Owen, The Collection of Notations, Volume 2: Commentary (Aldershot, Burlington USA, Singapore, Sydney: Ashgate, 2000).| Χατζημιχελάκης, Γεώργιος, Η θεωρία και η πράξη του εξωτερικού μέλους μέσα από τα έντυπα θεωρητικά συγγράμματα του 19ου αιώνα, Διδακτορική διατριβή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Κέρκυρα, 2013). | Γιαννόπουλος, Εμμανουήλ, Θεωρητικὲς ὑπηχήσεις καὶ μουσικὲς κλίμακες Γρηγορίου Πρωτοψάλτου (Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2011). | Αποστολόπουλος, Θωμάς, “Ἡ Ψαλτικὴ καὶ τὸ ἀνατολικὸν περιήχημα ἢ ἡ Ψαλτικὴ καὶ οἱ συγγενεῖς κοσμικὲς μουσικὲς παραδόσεις”, σε Ἐπιτεύγματα καὶ προοπτικὲς στὴν ἔρευνα καὶ μελέτη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Τόμος ἀφιερωμένος στὸν καθηγητὴ Γρηγόριο Θ. Στάθη, επιμ. Κ. Καραγκούνης, σσ. 118-126, Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Τομέας Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας (Αθήνα: Παναγόπουλος, 2014). || Εὐτέρπη - Βίβλος καλουμένη Εὐτέρπη, Περιέχουσα συλλογὴν ἐκ τῶν νεοτέρων καὶ ἡδυτέρων ἐξωτερικῶν μελῶν, μὲ προσθήκην ἐν τῷ τέλει καί τινων ῥωμαϊκῶν τραγῳδιῶν εἰς μέλος ὀθωμανικὸν καὶ εὐρωπαϊκόν, ἐξηγηθέντων εἰς τὸ νέον τῆς Μουσικῆς σύστημα παρὰ Θεοδώρου Φωκέως καὶ Σταυράκη Βυζαντίου, ed. Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ (Κωνσταντινούπολις: Τυπογραφία τοῦ Κάστορος, 1830, repr. Αθήνα: Κουλτούρα). | Πανδώρα - Ἡ Πανδώρα ἤτοι συλλογὴ ἐκ τῶν νεωτέρων καὶ ἡδυτέρων ἐξωτερικῶν μελῶν εἰς τόμους δύο. Περιέχουσα Γραικικὰ τραγώδια ἑξήκοντα καὶ δύο, καὶ ἕτερα εἴκοσι εἰς μέλος εὐρωπαϊκόν, μὲ προσθήκην ἐν τῷ τέλει ἑνὸς μαθήματος γραικικοῦ εἰς μακάμια (ἤτοι ἤχους) ἑβδομήκοντα καὶ πέντε, ἐξηγηθέντα εἰς τὴν νέαν τῆς μουσικῆς μέθοδον παρὰ Θεοδώρου Παπᾶ Παράσχου Φωκαέως (Κωνσταντινούπολις: Πατριαρχικὸν τοῦ Γένους Τυπογραφεῖον, 1843): reedited as Μεταβυζαντινὰ Ῥωμαϊκὰ Ἄσματα.| Gheorghiță, Nicolae, “The Byzantine Chant in the Romanian Principalities during the Phanariot Period (1711-1821)”, Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Musica 54, 1 (2009), σσ. 39-82. Αλεξάνδρου, Μαρία, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσική (Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2016). || Răileanu, Constantin, Dimitrie Cantemir, Melo, Integrala compozițiilor cantemiriene din “Kitab-ı İlmi’l-musiki ala Vechi’l-Hurufat” (Cartea științei muzicii după felul literelor), Ansamblul Cameral de Muzică Veche Anton Pann, 2 cds (București, 2017).
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-09-2019