ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ / Physiology II
Κωδικός2.2.0
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΚτηνιατρικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΣοφία Λαυρεντιάδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID200000677

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κτηνιατρικής (2020-2021)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΠροαπαιτούμενο Προπτυχιακού217

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία70
Class ID
600146871
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mε την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές είναι σε θέση να κατανοήσουν: α. Τις αρχές λειτουργίας του ενδοκρινικού συστήματος και τη συμμετοχή των ορμονών στην ομοιοστασία. β. Τις αρχές λειτουργίας του καρδιαγγειακού και αναπνευστικού συστήματος και τη συμβολή τους στην ομοιοστασία. γ. Τη δυναμική ισορροπία του μηχανισμού πήξης και ινωδόλυσης. δ. Την προσαρμογή του σώματος σε διάφορες καταστάσεις στρες κατά την άσκηση, την αιμορραγία, την καρδιακή ανεπάρκεια. ε.Τη δυναμική ισορροπία των υγρών του σώματος. στ. Τη σημασία της οξεοβασικής ισορροπίας των υγρών του σώματος και της πιθανής μεταβολής της.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Φυσιολογία ΙΙ (41ώρες) Ενδοκρινείς αδένες–ορμόνες Διδάσκουσα: Μ. Τσανταρλιώτου 1η ώρα: Φύση της ορμόνης, ιδιότητες και ταξινόμηση ορμονών, μηχανισμοί δράσης, μέθοδοι προσδιορισμού τους. 2η ώρα: Έλεγχος της έκκρισης των ορμονών του πρόσθιου λοβού της υποφύσεως από τον υποθάλαμο, ρόλος των εκλυτικών και ανασταλτικών ορμονών, φυσιολογικός ρόλος της αυξητικής ορμόνης, ρόλος των σωματομεδινών. 3η ώρα: Ρύθμιση έκκρισης της αυξητικής ορμόνης και διαταραχές της έκκρισής της. Ορμόνες του οπίσθιου λοβού της υπόφυσης. Αντιδιουρητική ορμόνη: φυσιολογικός ρόλος, ρύθμιση της παραγωγής της. Ωκυτοκίνη: φυσιολογικός ρόλος, ρύθμιση της παραγωγής της. 4η ώρα: Ορμόνες της ενδοκρινούς μοίρας του παγκρέατος: ινσουλίνη, γλυκαγόνη, σωματοστατίνη, παγκρεατικό πολυπεπτίδιο. 5η ώρα: Σχηματισμός και έκκριση των ορμονών του θυρεοειδή αδένα, φυσιολογικός ρόλος των ορμονών του θυρεοειδή. 6η ώρα: Ρύθμιση της έκκρισης των ορμονών του θυρεοειδούς, υπερθυρεοειδσμός, υποθυρεοειδισμός. Ασβέστιο και φωσφόρος, βιταμίνη D, ο ρόλος της στην απορρόφηση του ασβεστίου. Το ασβέστιο και τα ανόργανα φωσφορικά του πλάσματος και του εξωκυτταρικού υγρού. 7η ώρα: Οστά: άλατα ασβεστίου και φωσφόρου, κατακρήμνιση και απορρόφηση ασβεστίου και φωσφόρου, ισορροπία με το εξωκυτταρικό υγρό, φυσιολογικός ρόλος της παραθορμόνης και της καλσιτονίνης. Υποπαραθυρεοειδισμός, υπερπαραθυρεοειδισμός, ραχίτιδα. 8η ώρα: Αλατοκορτικοειδή, αλδοστερόνη, φυσιολογικός ρόλος, ρύθμιση έκκρισης. Γλυκοκορτικοειδή, κορτιζόλη, φυσιολογικός ρόλος, ρύθμιση έκκρισης. Διαταραχές της έκκρισης του φλοιού των επινεφριδίων. 9η ώρα: Stress. Μελατονίνη, φυσιολογικός ρόλος. 10η ώρα:Φυσιολογικός ρόλος της λεπτίνης. Επίδραση ορμονών στο μεταβολισμό. Βιολογικοί ημερήσιοι ρυθμοί. Εργαστηριακές ασκήσεις 3 ώρες ενδοκρινικό σύστημα Ι (Εργαστήριο, επίμυς) 3 ώρες ενδοκρινικό σύστημα ΙΙ (με τη βοήθεια Η/Υ) Καρδιαγγειακό Σύστημα, Αίμα Διδάσκων: Ι. Ταϊτζόγλου, Σ. Λαυρεντιάδου, Ι. Φλάσκος 1η ώρα: Καρδιακός μυς: ιδιότητες των καρδιακών μυϊκών ινών, δυναμικά ενέργειας, επίδραση του ΑΝΣ στη λειτουργία της καρδιάς, επίδραση ανόργανων ιόντων στη λειτουργία της καρδιάς 2η ώρα: Ρυθμική διέγερση της καρδιάς: ειδικό σύστημα παραγωγής και αγωγής διεγέρσεων, πηγές ενέργειας για το μυοκάρδιο, έλεγχος της διέγερσης και της αγωγής στην καρδιά 3η ώρα: Ηλεκτροκαρδιογράφημα: απαγωγές, καρδιακές αρρυθμίες, κολποκοιλιακός αποκλεισμός, μαρμαρυγή των κοιλιών, των κόλπων, καρδιακή ανακοπή 4η ώρα: Αρχές αιμοδυναμικής: η καρδιά ως αντλία, καρδιακός κύκλος, όγκος παλμού, κλάσμα εξώθησης 5η ώρα: Κατά λεπτό όγκος του αίματος (ΚΛΟΑ), τελοδιαστολικός όγκος, τελοσυστολικός όγκος. Nόμος Starling, ήχοι της καρδιάς, φυσήματα 6η ώρα: Συστηματική και πνευμονική κυκλοφορία του αίματος, σχέσεις μεταξύ πίεσης του αίματος, ροής του αίματος, και αντίστασης του αγγείου, ενδοτικότητα των αγγείων 7η ώρα: Συστολική πίεση, αρτηριακός σφυγμός, φλεβική πίεση, φλεβικός σφυγμός, η μικροκυκλοφορία 8η-9η ώρα: Ανταλλαγή ουσιών στη μικροκυκλοφορία, το περικυτταρικό υγρό, δυνάμεις Starling, ανταλλαγή υγρών διαμέσου του τριχοειδικού τοιχώματος. Λεμφικό σύστημα, σχηματισμός της λέμφου, λεμφική αντλία, οίδημα 10η ώρα: Τοπικός έλεγχος της ροής του αίματος 11η ώρα: Νευρικός και ορμονικός έλεγχος της πίεσης και του όγκου του αίματος 12η ώρα: Ροή του αίματος στους μυς και ΚΛΟΑ κατά την άσκηση, στεφανιαία κυκλοφορία και κυκλοφορία αίματος σε διάφορα όργανα 13η ώρα: Ενεργειακός μεταβολισμός του καρδιακού μυός 14η - 15η ώρα: Λειτουργίες του αίματος 16η – 17η ώρα: Αιμόσταση-Ινωδόλυση Εργαστηριακές ασκήσεις 3 ώρες καρδιαγγειακό Ι (βάτραχος) 3 ώρες καρδιαγγειακό ΙΙ (κουνέλι) 3 ώρες αίμα (καταμέτρηση ερυθρών αιμοσφαιρίων) 3 ώρες αίμα (καταμέτρηση λευκών αιμοσφαιρίων) 3 ώρες αίμα (λευκοκυτταρικός τύπος) 3 ώρες αίμα (αιματοκρίτης και ομάδες αίματος) Αναπνευστικό Σύστημα Διδάσκων: Ι. Ταϊτζόγλου 18η ώρα:Πνευμονικός αερισμός και πνευμονική κυκλοφορία: μεταβολές της ενδοθωρακικής πίεσης, επιφανειακή τάση του υγρού των κυψελίδων, πνευμονικοί «όγκοι» και χωρητικότητα των πνευμόνων, νεκρός χώρος 19η ώρα: Αντίσταση στην κίνηση του εισπνεόμενου αέρα, σύσταση του εισπνεόμενου, του εκπνεόμενου και του αέρα των κυψελίδων. Αερισμός, υποαερισμός, υπεραερισμός. Σχέση μεταξύ αερισμού και ροής του αίματος στους πνεύμονες 20η ώρα: Μεταφορά του οξυγόνου και του διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ των κυψελίδων και των κυττάρων των ιστών. Λειτουργικός ρόλος της αιμοσφαιρίνης. Αναπνευστικό πηλίκο 21η ώρα: Έλεγχος των αναπνευστικών κινήσεων: κέντρο της αναπνοής, χημικός και μηχανικός έλεγχος της αναπνοής, συχνότητα, χαρακτηριστικά και παραλλαγές των αναπνευστικών κινήσεων 22η ώρα: Η αντίδραση του αναπνευστικού κατά την άσκηση. Άλλες λειτουργίες του αναπνευστικού συστήματος. Διευκρινιστικοί όροι Εργαστηριακές ασκήσεις 3 ώρες αναπνευστικό σύστημα (Εργαστήριο) Ουροποιητικό Σύστημα Διδάσκουσα: Μ. Τσανταρλιώτου, Ι. Φλάσκος 1η-2η ώρα: Νερό και ηλεκτρολύτες. Ισορροπία νερού. Όσμωση. Αφυδάτωση, Ρύθμιση της συγκέντρωσης διαφόρων ηλεκτρολυτών 3η ώρα: Φυσιολογικός ρόλος των νεφρών, βασική θεωρία της λειτουργίας του νεφρώνα, κυκλοφορία του αίματος στο νεφρό, σπειραματική μεμβράνη, σπειραματικό διήθημα. 4η ώρα: Ρυθμός σπειραματικής διήθησης, ενδογενείς μηχανισμοί ελέγχου της σπειραματικής διήθησης, σπειραματονεφρίτιδα, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια. 5η ώρα: Επαναρρόφηση διαφόρων ουσιών: ενεργητική μεταφορά από τη σωληναριακή μεμβράνη, παθητική απορρόφηση, πλασματοκάθαρση-εκτίμησης της νεφρικής λειτουργίας. 6η ώρα: Μηχανισμός παραγωγής αραιών και πυκνών ούρων, αντιδιουρητική ορμόνη και ωσμωυποδοχείς, δίψα και έλεγχος νατρίου, αλδοστερόνη, έκκριση ουρίας, καλίου, ασβεστίου, μαγνησίου. Γλυκοζουρία, έλλειψη αλδοστερόνης. 7η ώρα: Λειτουργία των ρυθμιστικών συστημάτων οξέων-βάσεων, αναπνευστική ρύθμιση της οξεοβασικής ισορροπίας και νεφρικός έλεγχος της συγκέντρωση ιόντων υδρογόνου. 8η ώρα: Διαταραχές της οξεοβασικής ισορροπίας, ουραιμία, το αντανακλαστικό της ούρησης, διαταραχές της ούρησης. 9η ώρα: Ενεργειακός μεταβολισμός των νεφρών Εργαστηριακές ασκήσεις 3 ώρες ουροποιητικό σύστημα (με τη βοήθεια Η/Υ)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις82
Εργαστηριακή Άσκηση30
Εξετάσεις37.5
Σύνολο149.5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
"Cunningham KTΗΝΙΑΤΡΙΚΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ", 5η εκδοση. Ροτόντα, 2018
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
"ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ", Αθ. Σμοκοβίτη, 8η έκδοση, Δ. Κυριακίδη, 2014 "Duke's Physiology of Domestic Animals", 12th ed.,W Reece,2004
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-04-2020