Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι επιθυμητοί μαθησιακοί στόχοι είναι:
(α) να αξιοποιήσουν οι φοιτητές και φοιτήτριες τις ήδη κεκτημένες από το Λύκειο γνώσεις, να συνειδητοποιήσει καθένας και καθεμία τους και να καλύψει τα κενά που έχει, να συμπληρώσει όσα γνωρίζει από τη γραμματική και το συντακτικό
(β) να χρησιμοποιούν τα εργαλεία (Λεξικά, Γραμματικές, Συντακτικά) που είναι απαραίτητα στη γλωσσική επεξεργασία των κειμένων
(γ) να αποκτήσουν ευχέρεια στην ανάγνωση και την κατανόηση του λατινικού λόγου, ώστε να δημιουργηθεί το απαραίτητο γλωσσικό υπόβαθρο για την παρακολούθηση των επόμενων μαθημάτων Λατινικών του προγράμματος σπουδών τους
(δ) να αντιμετωπίζουν συνολικά το κείμενο, να προκρίνουν την κατανόηση του συνόλου έναντι της αναγνώρισης των μικροστοιχείων και να αξιοποιούν την αμφίδρομη και άρρηκτη σχέση μεταξύ του μέρους και του όλου
(ε) να απαλλαγούν από προκαταλήψεις και εσφαλμένες γνώσεις που απορρέουν από τη συνταγοποιημένη διδακτική λογική του Λυκείου, και να λειτουργήσουν ενεργητικά απέναντι στη γλώσσα
(στ) να οικοδομήσουν σταδιακά την απαραίτητη ρωμαιογνωσία αποκτώντας εισαγωγικές γνώσεις για βασικές έννοιες και σημαντικές πτυχές του ρωμαϊκού κόσμου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά κυρίως ζητήματα του τυπολογικού και του συντακτικού μέρους της γραμματικής των λατινικών. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε όψεις του λατινικού λόγου οι οποίες δεν απέκτησαν τη δέουσα προσοχή κατά τη λυκειακή προπαιδεία των φοιτητριών και φοιτητών, όπως ο τονισμός των λέξεων ή κάποια σύνθετα φαινόμενα του συντακτικού. Μέσα από κείμενα (που επιλέγει κάθε διδάσκων και διδάσκουσα) διδάσκονται τρόποι προσπέλασης και κατανόησης του λατινικού λόγου, ενώ αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στην εκμάθηση του λεξιλογίου. Τέλος, με αφορμή τα διδασκόμενα κείμενα το μάθημα περιλαμβάνει σύντομη, εισαγωγικού χαρακτήρα παρουσίαση βασικών εννοιών των γραμμάτων, της ιστορίας, του πολιτισμού, της κοινωνικής και πολιτικής ζωής της Ρώμης.
Για το ακαδ. έτος 2014-15 το μάθημα προσφέρεται σε τρία διαφορετικά ακροατήρια κατανεμημένα αλφαβητικά σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα, στα οποία διδάσκουν οι:
Θ. Αντωνιάδης
Δ. Τσιτσικλή
Χ. Τσίτσιου
Για το περιεχόμενο και τους ειδικότερους στόχους του μαθήματος σε καθένα από τα ακροατήρια βλ. http://www.lit.auth.gr/node/1171
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
M. v. Albrecht, Ιστορία της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, από τον Ανδρόνικο ως τον Βοήθιο (σε έναν τόμο), επιμ. μτφρ. Δ. Ζ. Νικήτας, Ηράκλειο 2012 (τίτλ. πρωτ.: Geschichte der Römischen Literatur, 1η έκδ. (του δίτομου έργου) 1994, 1η έκδ. στα ελληνικά 1997).
Θ. Δ. Παπαγγελής, Η Ρώμη και ο κόσμος της, Θεσσαλονίκη 2005.
Δ. Ζ. Νικήτας, Λ. Μ. Τρομάρας, Σύγχρονο Λατινοελληνικό Λεξικό. Από τις απαρχές της λατινικής γραμματείας μέχρι τον 9ο μ.Χ. αιώνα, Θεσσαλονίκη 2019.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
B. Bortolussi, Λατινική Γραμματική, μτφρ. Δ. Μπενέτος, Αθήνα 2009 (τίτλ. πρωτ.: La grammaire du latin, 1999).
Β. Φυντίκογλου, Χρ. Τσίτσιου-Χελιδόνη, Lingua Latina. Θέματα Λατινικής Γλώσσας και Ρωμαϊκού Πολιτισμού. Ανθολόγιο Κειμένων για την Ύστερη Respublica, 2015 https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2409
Αθ. Γιαγκόπουλου, Συντακτικό της Λατινικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη χ.χ.