ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ι (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ι (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ) / MODERN GREEK PHILOLOGY AND COMPUTER STUDIES I (SEMINAR)
ΚωδικόςΝΕΦ264
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280000985

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλολογίας 2015

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μεσαιωνικής και Νεότερης Ελληνικής Φιλολογίας Κατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ι (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ)
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149010
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα έχει σεμιναριακό χαρακτήρα και προϋποθέτει (α) καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας και (β)καλή γνώση ηλεκτρονικού υπολογιστή και διαδικτύου. H επιλογή των φοιτητών (έως 25 άτομα) θα γίνει με βάση τη σειρά προτεραιότητας, με δεδομένες τις δύο παραπάνω προϋποθέσεις. Η κατοχή σχετικών πιστοποιήσεων, χωρίς να είναι υποχρεωτική, θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη επιλογή.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το πέρας των μαθημάτων, oι φοιτητές θα έχουν: - εξοικειωθεί θεωρητικά με ζητήματα ψηφιακής τεχνολογίας που αφορούν το κείμενο - ασκηθεί πρακτικά στην εφαρμογή των ζητημάτων αυτών σε νεοελληνικά κείμενα - αποκτήσει δεξιότητες διαχείρισης των ηλεκτρονικών πηγών στη νεοελληνική φιλολογία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η συστηματική χρήση κατά τα τελευταία τριάντα χρόνια του υπολογιστή καθώς και η δικτύωση έχουν μεταβάλει σημαντικά κάποιες μείζονες έννοιες, σταθερές για αιώνες, όπως το κείμενο, η γραφή, η ανάγνωση και έχουν συνακόλουθα μετασχηματίσει το χώρο της λογοτεχνίας και των επιστημών της. Το μάθημα επιδιώκει να παρακολουθήσει αυτές τις αλλαγές και να απαντήσει σε ερωτήματα όπως τα ενδεικτικά ακόλουθα: πώς αλλάζει ο ρόλος του αναγνώστη; πώς αλλάζει η σχέση γραφής, δημοσίευσης και έκδοσης στον ψηφιακό κόσμο; πώς αλλάζουν οι όροι της αφήγησης κ.ά. Τις απαντήσεις αυτές τις εντάσσει στην προοπτική της ιστορίας και της θεωρίας της λογοτεχνίας, της φιλολογίας, αλλά και γενικότερα της μελέτης του πολιτισμού, αφού η αλλαγή αυτή είναι εν γένει και ουσιωδώς πολιτισμική. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/φοιτητριών στις τεχνικές γραφής και ανάγνωσης όπως διαμορφώνονται στην ψηφιακή εποχή καθώς και στους όρους και στις έννοιες που τις προσδιορίζουν (π.χ. παγκόσμιος ιστός, υπερκείμενο, πολυγραμμικότητα, διαδραστικότητα)• η νηφάλια αποτίμηση των αλλαγών αυτών και η εξοικείωση με τις δυνατότητες που προσφέρει η χρήση του υπολογιστή στην παραγωγή και τη μελέτη της λογοτεχνίας, την ανάλυση και την έκδοση των κειμένων.
Λέξεις Κλειδιά
φιλολογία, θεωρία της λογοτεχνίας, ανάγνωση, ανάλυση κειμένων, έκδοση, ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, ηλεκτρονική λογοτεχνία, παγκόσμιος ιστός, υπερκείμενο, πολυγραμμικότητα, διαδραστικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια281
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων281
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο281
Συγγραφή εργασίας / εργασιών421,5
Εξετάσεις421,5
Σύνολο1686
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συνεχής αξιολόγηση (εργασίες, ενδιάμεση εξέταση, τελική εργασία-πρότζεκτ)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Jay David Bolter, Οι μεταμορφώσεις της γραφής, μετ. Δ. Ντούνας, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2006. 2.Ξανθίππη Δημητρούλια & Αικατερίνη Τικτοπούλου, Ψηφιακές λογοτεχνικές σπουδές, [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5827
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Ray Siemens & Susan Schreibman (ed.), A Companion to Digital Literary Studies, Blackwell, 2007 [http://www.digitalhumanities.org/companionDLS/]
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-12-2019