Θέματα αναλυτικής φιλοσοφίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘέματα αναλυτικής φιλοσοφίας / Topics in analytic philosophy
ΚωδικόςΦ443
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΧρήστος Ντούσκος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018385

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 32
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘέματα αναλυτικής φιλοσοφίας
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600154247

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 7 (108)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
(α) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με τις βασικές προσεγγίσεις στο ερώτημα της προσωπικής ταυτότητας. (β) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με τις εναλλακτικές προσεγγίσεις στο ζήτημα της αυτογνωσίας. (γ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει μία ικανοποιητική κατανόηση της διαμάχης που αφορά τη φύση των συναισθημάτων και την εκδήλωσή τους στην συμπεριφορά. (δ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει ικανοποιητική εξοικείωση με την προβληματική του ζητήματος της ελεύθερης βούλησης. (δ) Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις απαραίτητες κριτικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν φιλοσοφικά επιχειρήματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι μία σειρά ζητημάτων που βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ πρακτικής και θεωρητικής φιλοσοφίας. Η πρώτη ενότητα εστιάζει στο ζήτημα της προσωπικής ταυτότητας. Πού στηρίζεται η αίσθηση της συνέχειας του εαυτού σε βάθος χρόνου; Ποιος είναι ο ρόλος της μνήμης και της συνείδησης στη συγκρότηση της προσωπικής ταυτότητας; Βάσει ποιων τεκμηρίων αναγνωρίζεται η ταυτότητα ενός προσώπου από τρίτους, τόσο συγχρονικά όσο και διαχρονικά; Στην δεύτερη ενότητα θα ασχοληθούμε με κάποια προβλήματα που αφορούν τον εαυτό και την αυτογνωσία. Ένα ζήτημα αφορά τον σκεπτικισμό έναντι του εαυτού ως διακριτής οντολογικής κατηγορίας. Θα εξετάσουμε επίσης ζητήματα που περιβάλλουν τη γνώση των ίδιων μας των νοητικών καταστάσεων. Η τρίτη ενότητα αφορά τη φιλοσοφία των συναισθημάτων. Εδώ θα εξετάσουμε τις διαφορετικές απόψεις για τη φύση του συναισθήματος, με έμφαση σε ερωτήματα όπως τα ακόλουθα. Ποια είναι η σχέση του συναισθήματος με άλλες νοητικές καταστάσεις, όπως η πεποίθηση, η επιθυμία, ή αισθήματα όπως ο πόνος; Είναι τα συναισθήματα κατ’ ανάγκην συνειδητά φαινόμενα; Ποια είναι η σχέση μεταξύ των συναισθημάτων και του λόγου; Υπό ποιες συνθήκες τα συναισθήματα περιορίζουν την ελευθερία μας; Στην τέταρτη ενότητα θα ασχοληθούμε με το ζήτημα της ελεύθερης βούλησης. Θα εξετάσουμε τόσο τα μεταφυσικής υφής επιχειρήματα βάσει των οποίων αμφισβητείται η θέση ότι διαθέτουμε ελεύθερη βούληση, όσο και ορισμένα πρόσφατα επιστημονικά πορίσματα που έχει θεωρηθεί ότι υπονομεύουν τη θέση αυτή. Θα εξετάσουμε τις εναλλακτικές αναλύσεις της ελευθερίας ως ικανότητας να πράξουμε αλλιώς. Θα αντιπαραβάλουμε τις προσεγγίσεις που συνδέουν την ελεύθερη βούληση με τη δομή της ανθρώπινης πράξης με τις προσεγγίσεις που τη συνδέουν με την έννοια του προσώπου. Τέλος, θα διερευνήσουμε τις συνέπειες των θέσεων που λαμβάνονται ως προς τα παραπάνω ζητήματα για τη σχέση μεταξύ ελεύθερης βούλησης και ηθικής ευθύνης.
Λέξεις Κλειδιά
προσωπική ταυτότητα, αυτογνωσία, φιλοσοφία των συναισθημάτων, ελεύθερη βούληση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1084,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σαργέντης, Κωνσταντίνος. Το πρόβλημα της ελεύθερης βούλησης. Εκδόσεις Νήσος 2012. Χατζημωυσής, Αντώνης. Ο Φόβος: ένα συναίσθημα. Εκδότης: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2014.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις καθηγητή Midgley, Mary. Είσαι μια ψευδαίσθηση; Μετάφραση: Μερτίκας, Γιώργος. Εκδόσεις Κουκκίδα, 2018. Κρουστάλλης, Βασίλειος: Το πρόβλημα του Οδυσσέα: θεωρίες προσωπικής ταυτότητας (17ος-18ος αιώνας). Εισαγωγή: Β. Κρουστάλλης. Μετάφραση: Β. Κρουστάλλης & Β. Κοκκινίδου. Κέρκυρα: Res Cogitans 2010.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-12-2020