ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 5

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 5 / Painting V
ΚωδικόςΥΚΖΩ55
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΛάμπρος Ψυρράκης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006715

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣΚαλλιτεχνικό5322

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 5
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία5
Ώρες Συνολικά65
Class ID
600157722
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΚΖΩ31 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3
  • ΥΚΖΩ33 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3
  • ΥΚΖΩ34 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3
  • ΥΚΖΩ35 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3
  • ΥΚΖΩ41 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 4
  • ΥΚΖΩ42 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 4
  • ΥΚΖΩ43 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 4
  • ΥΚΖΩ44 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 4
  • ΥΚΖΩ45 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 4
  • ΥΚΖΩ32 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να παρουσιάσουν την διαδικασία παραγωγής και παρουσίασης του εικαστικού έργου ως ενότητα. Πώς να αναπτύξουν την γνώση και την κατανόηση της σύγχρονης τέχνης διαμέσου της πράξης του εργαστηρίου έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης τέχνης, σε κοινωνικό και πολιτιστικό πλαίσιο. Πώς να αναπτύξουν επαγγελματισμό στην ελεύθερη καλλιτεχνική πράξη, στις τεχνικές δεξιότητες και στις παραγωγικές οργανωτικές ικανότητες έτσι ώστε να ανταποκρίνονται ικανοποιητικά στο επίπεδο των διαφορετικών πεδίων εφαρμογών των εικαστικών τεχνών που προκύπτουν. Να έχουν την ικανότητα να υλοποιούν και να βρίσκουν λύσεις στις δημιουργικές τους ιδέες, στις πειραματικές μεθόδους, στις εννοιολογικές τους προτάσεις. Να έχουν την ικανότητα να διαπραγματεύονται και να επιχειρηματολογούν σε ατομικό/ομαδικό επίπεδο. Να αντιλαμβάνονται τις σχέσεις πρόσληψης και υποδοχής του έργου τέχνης από διαφορετικούς θεατές Ικανότητα αντίληψης του περιεχομένου στο οποίο το κάθε έργο μπορεί να αναπτυχθεί Να αποκτούν την ικανότητα να κάνουν έρευνα και να αποκτούν την εξοικείωση με την γλώσσα, τα υλικά και τα εργαλεία των εικαστικών τεχνών Την ικανότητα να δρουν και να συνδέουν την προσωπική τους εργασία με την ομαδική δραστηριότητα Την ικανότητα να εργάζονται και να κάνουν αποτελεσματική πρακτική εφαρμογή με ήθος, οικονομία και εφαρμογή των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας. Να τεθούν οι βάσεις για την ανάπτυξη και επεξεργασία της πτυχιακής εργασίας Ικανότητα να δρουν αποτελεσματικά στις συνθήκες του επαγγελματικού περιβάλλοντος Ανάπτυξη βασικών ερευνητικών μεθόδων ώστε με την πρόσληψη της πληροφορίας να μπορούν να επεξεργαστούν κριτικά και να συλλέξουν περαιτέρω άλλες πληροφορίες. Ικανότητα ανάπτυξης και κατανόησης της θεωρίας, της εννοιολογικής προσέγγισης και της μεθοδολογίας που αντιστοιχεί σε ένα γνωστικό πεδίο, που προκύπτει μέσα από την εικαστικά αναζήτηση. Την ικανότητα να ασκεί ενδεδειγμένη κριτική σε έναν αριθμό από σύνθετες καταστάσεις και συμφραζόμενα Την ικανότητα να δρα σε ανοίκειες και άγνωστες καταστάσεις Την ικανότητα να αναπτύξουν το θέμα τους δημόσια Ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας για την τεχνική εφαρμογή στο έργο τους Διατύπωση καίριων ερωτημάτων και άρθρωση κριτικού λόγου όσον αφορά τα έργα άλλων καλλιτεχνών Δημιουργία, διαχείριση, διευθέτηση και παρουσίαση μίας καλλιτεχνικής πρακτικής, επαγγελματικά Αποτελεσματική αντιμετώπιση των προθέσεων , αξιών και εννοιών που παράγονται στον κοινωνικό χώρο Συστηματική κατανόηση της γνώσης που παράγεται μέσα στο εργαστήριο Έμφαση και καλλιέργεια της κριτικής άποψης των σύγχρονων εξελίξεων Παρουσίαση κατόπιν ανίχνευσης των δεδομένων και εξειδίκευση της έρευνας σε ένα υψηλό επίπεδο Αυτογνωσία ενόψει της επαγγελματικής και ακαδημαϊκής εξέλιξης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 5 - Κύκλος (1/4) εμβάθυνσης και αναζήτησης του προσωπικού ύφους των φοιτητών/τριών του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής, καθώς και του ή των εικαστικών μέσων και τεχνικών. Ο κύκλος αυτός αφορά την εργαστηριακή έρευνα και την διδασκαλία της εικαστικής αναζήτησης των φοιτητών/τριών η οποία ολοκληρώνεται σε τέσσερα εξάμηνα, Ζωγραφική 5 έως 8. Η "Ζωγραφική 5" του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής αφορά στο 1ο Εξάμηνο εκ του συνόλου των τεσσάρων του κύκλου. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να πραγματοποιήσουν από τους εποπτεύοντες διδάσκοντες/ουσες, την προσωπική καλλιτεχνική τους έρευνα, καθώς και ασκήσεις εξειδικευμένων τεχνικών και μορφοπλαστικών γνώσεων των υλικών (ματιέρες, ύλες, κατασκευές, ready mades κτλ.) Καθώς να πάρουν μέρος σε projects με θεματικό ή εννοιολογικό περιεχόμενο. Επίσης διδάσκονται και ερευνώνται σε θεωρητικό και τεχνικό επίπεδο η δυνατότητα χρήσης μεμονωμένων ή συνδυαστικών εικαστικών μέσων, όπως ζωγραφικής, κατασκευών, ψηφιακής εικόνας, πολυμέσων, κλπ. Εννοιολογική και θεωρητική έρευνα που προκύπτει από την καλλιτεχνική - εργαστηριακή πρακτική. Εισαγωγή ως προς την έκθεση και παρουσίαση του καλλιτεχνικού έργου. . Επίσης οι φοιτητές/τριες καλούνται να καταγράφουν και να παρουσιάζουν σε κείμενο τις σκέψεις τους για την εμπλοκή τους κατά την διάρκεια της εικαστικής διαδικασίας. Σε φροντιστηριακό επίπεδο γίνεται εκμάθηση προγραμμάτων επεξεργασίας ψηφιακής εικόνας αναλόγως το επίπεδο γνώσεων του/της εκάστοτε φοιτητή/τριας Καθώς η εργαστηριακή έρευνα και διδασκαλία πρόσωπο με πρόσωπο επικεντρώνεται στις ιδιαίτερες ικανότητες των φοιτητών/τριών δυνητικά η διάρκεια και το περιεχόμενο των ασκήσεων, εξειδικεύεται αναλόγως. Το περιεχόμενο των εργαστηριακών μαθημάτων Ζωγραφική 5 - 8 εναρμονίζεται με την αισθητική κατεύθυνση του 5oυ Εργαστηρίου Ζωγραφικής που επικεντρώνεται στην διδασκαλία και την ελεύθερη καλλιτεχνική-εργαστηριακή έρευνα της ζωγραφικής με την πιο διευρυμένη μορφή της. Της ζωγραφικής που δεν ερευνά το ίδιο το αντικείμενο προς αναπαράσταση αλλά επικεντρώνεται στην έρευνα της ίδιας της ζωγραφικής ως αντικείμενο και ως διαδικασίας παραγωγής εννοιών και νέων μορφών.Που δεν ενδιαφέρεται τόσο για την τέχνη ως "παράθυρο στη φύση", όσο για την τέχνη ως "παράθυρο στο χάος". Συνοψίζει την μορφοπλαστική παράδοση των ready mades του Marcel Duchamp και τα objet trouvé του Pablo Picasso έως και την κοινωνικοπολιτική εκδοχή της ματεριαλιστικής ζωγραφικής έρευνας των σχολών του Bauhaus και της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Κατά την διάρκεια της εργαστηριακής έρευνας, γίνονται αναφορές, στις διάφορες εκδοχές του Dada, του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, του Σουρεαλισμού, των Fluxus, της Pop Art, του Nouveau Réalisme, της Arte Povera, της Εννοιακής Τέχνης, καθώς και σε εκείνες τις τελευταίες εξελίξεις της σύγχρονης τέχνης που επικεντρώνονται στην έρευνα της δομής της εικαστικής γλώσσας σε συνδυασμό με τις ψυχαναλυτικές και τις κοινωνικοπολιτικές της θεωρήσεις. Στην πράξη το Εργαστήριο συνδυάζει την ζωγραφική με τα άλλα μέσα των εικαστικών τεχνών. Το διδακτικό του προσωπικό, με εκκίνηση την ζωγραφική, διδάσκει και ερευνά τις πολύμορφες αντιλήψεις των συνδυασμών πολλαπλών μέσων στον τομέα των εικαστικών τεχνών όπως των κατασκευών, των εγκαταστάσεων, του βίντεο, των ψηφιακών μέσων κλπ. Την καλλιτεχνική πρακτική με την χρήση του σχεδίου ή γενικότερα της οργάνωσης και της σύνθεσης του εικαστικού χώρου. Επίσης δυνητικά πραγματοποιούνται και επιδιώκονται: Διαλέξεις προσκεκλημένων καλλιτεχνών και θεωρητικών της τέχνης. Συνεργασίες με άλλα εργαστήρια και κατευθύνσεις του Τμήματος, με άλλα τμήματα της Σχολής Καλών Τεχνών και του ΑΠΘ. Εκπαιδευτικές εκδρομές ή επισκέψεις σε μεγάλες εικαστικές διοργανώσεις, μουσεία και γκαλερί. Συνεργασία με πολιτιστικούς οργανισμούς και φορείς όπως, μουσεία και αίθουσες τέχνης, ή και Σχολές Καλών Τεχνών άλλων πανεπιστημίων. Συμμετοχή των φοιτητών/τριών του εργαστηρίου σε εικαστικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό
Λέξεις Κλειδιά
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Καλλιτεχνικά υλικά
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Περιγραφή
Πραγματοποιούνται προβολές για τη διδασκαλία του μαθήματος, γίνεται χρήση διαφόρων σχεδιαστικών προγραμμάτων μέσω Η/Υ. Διαθέσιμη πρόσβαση των φοιτητών που ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν τη νησίδα υπολογιστών του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής για την καλλιτεχνική τους εργασία, (πρώτος όροφος του Εργαστηρίου). Προτείνονται επισκέψεις μέσω διαδικτύου σε μεγάλες γκαλερί, μουσεία κ.λπ.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Σεμινάρια
Εργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Φροντιστήριο
Πρακτική (Τοποθέτηση)
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο66022
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Εκπόνηση μελέτης (project)
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Καλλιτεχνική δημιουργία
Σύνολο66022
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Πρόοδος (ενδιάμεση εξέταση, καθημερινή εξέταση) Κατ’ οίκον εργασία Προφορική παρουσίαση εργασίας Εργαστήριο και πρακτικές ασκήσεις Εξέταση του καλλιτεχνικού έργου των φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [10334]: Η αμφιβολία του Σεζάν. Το μάτι και το πνεύμα, Μωρίς Μερλώ-Ποντύ Βιβλίο [1891]: Το σώμα. Ικεσία και απειλή, Πέπη Ρηγοπούλου Βιβλίο [50658559]: Η τέχνη από το 1900, Foster Hal,Krauss Rosalind,Bois Yve - Alain,Buchloh Benjamin H. D.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-12-2020