ΜΕΣΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΕΣΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ / MEDIA AND CHILDHOOD
ΚωδικόςΥΒ.1.019
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜελπομένη Κανατσούλη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003375

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 147
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΕΣΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600159845

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διαμόρφωση κριτικής ικανότητας στην προσέγγιση της πολύπλοκης σχέσης ανάμεσα στα Μέσα Επικοινωνίας και το Παιδί. Ανάλυση και αξιολόγηση επικοινωνιακών μηνυμάτων που απευθύνονται στα παιδιά (π.χ. παιδική διαφήμιση). Ανάλυση μελετών περίπτωσης παιδικών προγραμμάτων ή/και προγραμμάτων κατάλληλων για παιδιά. Εφαρμογές δραστηριοτήτων στην τάξη του νηπιαγωγείου με θέμα τα ΜΜΕ. Αποσαφήνιση της έννοιας και του περιεχομένου της δεοντολογία των ΜΜΕ που αφορά στα παιδικά προγράμματα. Ερασιτεχνική παραγωγή βίντεο για τηλεοπτική/ραδιοφωνική παραγωγή παιδικού προγράμματος ή διαφήμισης παιδικών προϊόντων. Το Τμήμα έχει απευθύνει έγγραφο προς τη ΜΟΔΙΠ Α.Π.Θ., αναλύοντας τις επιφυλάξεις του για την ταξινόμηση που προτείνεται. Έχει υποστηρίξει ότι η κατηγοριοποίηση που χρησιμοποιείται δεν καλύπτει επαρκώς τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Εν αναμονή της ολοκλήρωσης της συζήτησης και της επεξεργασίας των θέσεων αυτών από τη ΜΟΔΙΠ Α.Π.Θ., το Τμήμα επιφυλάσσεται για την συμπλήρωση των σχετικών στόχων, οι οποίοι δεν καλύπτουν την ποικιλότητα εκπαίδευσης που παρέχει.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα βρίσκεται στο σταυροδρόμι δύο επιστημονικών πεδίων: της εκπαίδευσης στα μέσα επικοινωνίας η οποία αφορά στη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης σχετικά με τα ΜΜΕ (Buckingham, 2003) αλλά και στο γραμματισμό στα ΜΜΕ ο οποίος αφορά στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων για την βέλτιστη αποκωδικοποίηση του παραγόμενου περιεχομένου του συνόλου των ΜΜΕ. Απώτερος στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να εξοικειωθούν με τις τρέχουσες εξελίξεις στο πεδίο της σύγχρονης θεωρίας και έρευνας των παραδοσιακών και νέων ΜΜΕ και να ενστερνιστούν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αξιοποιήσουν τα ΜΜΕ ως εργαλεία και φορείς μάθησης στην προσχολική ηλικία. Το μάθημα αφού εισάγει τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την εκπαίδευση και τα ΜΜΕ και τον γραμματισμό στα ΜΜΕ θα εστιάσει στις μεθόδους και τεχνικές ανάλυσης οπτικοακουστικών κειμένων (έντυπα, διαφημίσεις, τηλεοπτικές ραδιοφωνικές και κινηματογραφικές παραγωγές, ιστοσελίδες κλπ)όπως επίσης και στην παραγωγή τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού προγράμματος ή/και έκδοση εφημερίδας για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Λέξεις Κλειδιά
Παραδοσιακά και νέα ΜΜΕ, παιδί, προσχολική εκπαίδευση, γραμματισμός και ΜΜΕ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Φροντιστήριο210,8
Εκπόνηση μελέτης (project)251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συμμετοχή στις συζητήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος, συμμετοχή στις δραστηριότητες του μαθήματος, ενδιάμεσες εργασίες, τελική εργασία και παρουσίαση εργασιών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Lemish Dafna (2009) Παιδιά και τηλεόραση, Εκδ. Μοτίβο. Ντάβου Μ. (2005) Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας. Μετατροπές της παιδικής κατάστασης. Εκδ. Παπαζήση.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Barr R., and Linebarger N. D. (eds) (2017) Media exposure during infancy and early childhood. The effects of content and context on learning and development. Switzerland: Springer. 2. BBC School Report, http://news.bbc.co.uk/2/hi/school_report, Accessed 12/8/2017. 3. Buckingham D. (2007) Digital Media Literacies: rethinking media education in the age of the Internet, Research in Comparative and International Education, Volume 2, Number 1. 4. Davou, B. & Nika, V. (2007) “Implementation and Evaluation of a Media Literacy Training Programme for Greek Elementarυ School Teachers”, Communicar: La Educacion en Medios en Europa 5, 28. 5. Drotner K. & Livingstone S. (eds) (2008) The international handbook of children, media and culture. London: Sage. 6. Funk S. , Kellner D., Share J.(2016) Critical media literacy as transformative pedagogy in Yildiz M. & Keengwe J. Handbook of research on media literacy in the digital age, Information Science Reference. 7. Hobbs, R. (1998), The Seven Great Debates in the Media Literacy Movement, Journal of Communication, 48(1). 8. Kellner, D., & Share, J. (2007). Critical media literacy, democracy, and the reconstruction ofeducation. In D. Macedo & S.R. Steinberg (Eds.), Media literacy: A reader (pp. 3-23). New York:Peter Lang Publishing. 9. Klurfeld J. and SchneiderH. (2014) News Literacy: Teaching the Internet Generation to Make Reliable Information Choices, Center for Effective Public Management at Brookings, p .1-25, Accessed on 13/8/2017 at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/07/Klurfeld-Schneider_News-Literacy_June-2014.pdf 10. Livingstone S. Haddon L. (2009) Kids online. Opportunities and risks for children. Bristol: Polity Press. 11. Mihailidis P. (2009) The First Step is the Hardest: Finding Connections in Media Literacy Education. The National Association for Media Literacy Education’s, Journal of Media Literacy Education 1: 53-67 12. Βρύζας Κ. & Τσιτουρίδου Μ. (2014) Νέοι και τεχνολογίες της επικοινωνίας, Εκδόσεις Gutenberg. 13. Βρύζας Κ. (2012) Μέσα επικοινωνίας και παιδική ηλικία, Εκδόσεις Βάνια. 14. Ζητήματα Επικοινωνίας, (2007) Ειδικό Αφιέρωμα «Αγωγή και εκπαίδευση στα μέσα επικοινωνίας, Εκδ. Καστανιώτη. 15. Κορωναίου, Α. (2001) Εκπαιδεύοντας εκτός Σχολείου. Η Συμβολή των Οπτικοακουστικών Μέσων και των Νέων Τεχνολογιών εκδ. Μεταίχμιο. 16. Κούρτη Ε. (επιμ.) (2012) Παιδική ηλικία και ΜΜΕ, Εκδ. Ηρόδοτος. 17. Νίκα Β. & Ντάβου Μ. (2008) Εφαρμογή και αξιολόγηση ενός προγράμματος επιμόρφωσης δασκάλων στον αλφαβητισμό στα μέσα επικοινωνίας. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 152, σελ. 82-95.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-11-2018