ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Ι (15ος-18ος αι.)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Ι (15ος-18ος αι.) / MODERN EUROPEAN HISTORY I (15TH -18TH C.)
ΚωδικόςΙΝΧ601
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004810

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-0

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Ι (15ος-18ος αι.)
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600161305

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 112 (132)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατέχει εξειδικευμένες γνώσεις για τους διπλωματικούς σταθμούς της διαμόρφωσης των ευρωπαϊκών εθνικών κρατών κατά τους νεότερους χρόνους και μπορεί να τους κατανοήσει/παρουσιάσει πάνω στο γεωγραφικό χάρτη Κατέχει εξειδικευμένες γνώσεις για την πορεία της διαμόρφωσης του εθνικού κράτους από απόψεως ιδεολογικής, πολιτικής και οικονομικής Κατέχει εξειδικευμένες γνώσεις για τα ευρέα θρησκευτικά, ιδεολογικά, πολιτικά και οικονομικά φαινόμενα της ευρωπαϊκής ιστορίας Μπορεί να αναλύσει και να αξιολογήσει συγκριτικά τα ιστορικά δεδομένα της νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας Μπορεί να συσχετίσει την ιστορική εξέλιξη με τη σύγχρονη πραγματικότητα και να αποτιμήσει τη διαφορετική πορεία των ευρωπαϊκών κρατών. Μπορεί να απαντήσει εξειδικευμένες ερωτήσεις εντός του παραπάνω γνωστικού πλαισίου, που ενέχουν συνδυασμό παρατήρησης και γνώσεων
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Παρουσιάζεται η διαμόρφωση των εθνικών κρατών από τα τέλη του μεσαίωνα έως τη Γαλλική Επανάσταση, οι διακρατικές σχέσεις και η διπλωματία καθώς και οι κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις ιδεολογικές εξελίξεις συμπεριλαμβανομένων των εκκλησιαστικών διαμαχών. Ειδικότερα οι διδακτικές ενότητες αναφέρονται στην ευρωπαϊκή κοινωνία, την πολιτική και τον πολιτισμό στο τέλος του Μεσαίωνα, τις γεωγραφικές ανακαλύψεις, τον Ανθρωπισμό, τη Μεταρρύθμιση, την τεχνολογική επανάσταση, τις πολιτειακές εξελίξεις, τη γένεση του βιομηχανικού καπιταλισμού καθώς και τη διπλωματία της περιόδου
Λέξεις Κλειδιά
Νεότερη Ιστορία, Γαλλική Επανάσταση, Μεσαίωνας, Ανθρωπισμός, βιομηχανικός καπιταλισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση powerpoint, internet, προβολή αποσπασμάτων ταινιών, emails, πλατφόρμα elearning
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων112.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις, πλαισιωμένες με συζητήσεις και με τη χρήση εποπτικού υλικού (αποσπάσματα από ταινίες, χάρτες, πίνακες ζωγραφικής). Στις γραπτές εξετάσεις (βλ. παρακάτω) θα διερευνηθεί όχι τόσο η έκταση των γνώσεων όσο η κατανόησή τους. Ο έλεγχος της κατανόησης μπορεί να γίνει είτε με τη μέθοδο των πολλαπλών ερωτήσεων είτε με το σχολιασμό χαρτών, κειμένων και εικόνων ή, τέλος, με την ανάπτυξη απόψεων σε ελεύθερη γραφή. Για το λόγο αυτό η παρακολούθηση του μαθήματος κρίνεται απαραίτητη –μολονότι όχι υποχρεωτική—και η απομνημόνευση ως ασφαλής μέθοδος αποτυχίας. Εθελοντική ανάθεση και παρουσίαση εργασιών κατόπιν συνεννοήσεως.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Burns E., Ευρωπαϊκή Ιστορία: Εισαγωγή στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της νεότερης Ευρώπης, μετάφραση Τάσος Δαρβέρης, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2006, σσ. 29-370. Anderson, M.S., Η Ευρώπη του 18ου αιώνα 1713-1789, μετάφραση Γιάννη Γούναρη, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2012, σσ. 43-302, 511-580.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Αρβελέρ, Ελένη και Maurice Aymard, Οι Ευρωπαίοι. Νεότερη και σύγχρονη εποχή, μετάφραση Π. Μπουρλάκης, Σ. Κακουργιώτης, Κ. Γεωργοπούλου, Αθήνα: Σαββάλας, 2η έκδ. 2003, τόμ.2. • Berstein S. & Pierre M., Από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στα ευρωπαϊκά κράτη, μετάφραση Αναστάσιος Κ. Δημητρακόπουλος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1997, τόμ.1, σσ. 223-481. • Cipolla C.M., Η Ευρώπη πριν από τη βιομηχανική επανάσταση. Κοινωνία και οικονομία 1000-1700 μΧ, μετάφραση Πέτρος Σταμούλης, Αθήνα: Θεμέλιο, 1988. • Χασιώτης Ι.Κ., Αποζητώντας την ενότητα στην πολυμορφία. Οι απαρχές της ευρωπαϊκής ενότητας από το τέλος του Μεσαίωνα ως τη Γαλλική Επανάσταση , Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2005. • Γαγανάκης Κ., Ο πόλεμος των λέξεων. Θρησκευτική προπαγάνδα και διαμάχη στη Γαλλία τον καιρό της Νύχτας του Αγίου Βαρθολομαίου, Αθήνα: Νεφέλη, 2003. • Ginzburg C., Το τυρί και τα σκουλήκια. Ο κόσμος ενός μυλωνά του 16ου αιώνα, μετάφραση Κώστας Κουρεμένος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1994. • Le Goff, Jacques, Ο πολιτισμός της μεσαιωνικής Δύσης, μετάφραση Ρίκα Μπενβενίστε, Βάνιας: Θεσσαλονίκη, 1993. • Kamen, Henry, Πρώιμη νεότερη ευρωπαϊκή ιστορία, μετάφραση Ελένη Καλογιάννη, Αθήνα: Μεταίχμιο, 2002. • Κρεμμυδάς Β., Εισαγωγή στην οικονομική ιστορία της Ευρώπης (16ος-20ός αιώνας), Αθήνα: Γνώση, 1989. • Montanari M., Πείνα και αφθονία στην Ευρώπη, μετάφραση Άννα Παπασταύρου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1997. • Nicholas, David, Η εξέλιξη του μεσαιωνικού κόσμου: κοινωνία, διακυβέρνηση και σκέψη στην Ευρώπη, μετάφραση Μαριάννα Τζιάντζη, Αθήνα: ΜΙΕΤ 1999). • Roesener W., Οι αγρότες στην Ευρώπη, μετάφραση Ιωάννης Δημητρούκας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1999. • Tilly C., Οι ευρωπαϊκές επαναστάσεις, 1492-1992, μετάφραση Κώστας Θεολόγου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1998. • Tuma, Elias, Ευρωπαϊκή οικονομική ιστορία από το δέκατο αιώνα ως σήμερα, μετάφραση Μ.Π.Χατζηπροκοπίου, Αθήνα: Gutenberg 1978, τόμ. 1-2. • Wiesner-Hanks, Merry E., Πρώιμη νεότερη Ευρώπη 1450-1789, μετάφραση Ελένη Καλογιάννη, Αθήνα: Ξιφαράς, 2008
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-06-2020