Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μαθησιακοί Στόχοι:
- μελέτη των σύγχρονων δραματουργικών και υποκριτικών εξελίξεων στον τομέα του θεάτρου και της περφόρμανς
- γνωριμία με την έννοια της μινιμαλιστικής επιτελεστικής υποκριτικής και της υποκριτικής στηριγμένης σε κανόνες παιχνιδιού (task-based performing) και πρακτική εφαρμογή τους
- γνωριμία με την έννοια της καλλιτεχνικής έρευνας και πρακτική εφαρμογή των μεθόδων εργασίας της από τον ηθοποιό ως αυτόνομο δημιουργό
- γνωριμία με την έννοια της σκηνικής παρτιτούρας (performance score) και πρακτική εφαρμογή των διαδικασιών της από τον ηθοποιό ως αυτόνομο δημιουργό
Χωρισμένοι σε ομάδες οι φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος θα επιλέξουν οι ίδιοι το θέμα της έρευνάς τους, με την προϋπόθεση αυτό να σχετίζεται με κάποια από τις λειτουργίες της υποκριτικής διαδικασίας. Παραδείγματα θεματικών αποτελούν π.χ. οι έννοιες της παρουσίας/ύπαρξης του ηθοποιού επί σκηνής, της δημόσιας έκθεσης του ηθοποιού, της μνήμης ως απαραίτητο εργαλείο του κ.α.
Ως δομικό πλαίσιο για την υποκριτική τους εξερεύνηση θα τους δοθεί αυτό της σκηνικής παρτιτούρας (performance score) και του ‘task-based performing’, ένα είδος μινιμαλιστικής υποκριτικής που αφορά στη δημιουργία οδηγιών και κανόνων τις οποίες ο ηθοποιός ακολουθεί ζωντανά επί σκηνής προκειμένου να δημιουργήσει το σκηνικό γεγονός. Μέσα από δομές που θυμίζουν (επιτραπέζια) παιχνίδια, οι συμμετέχοντες του μαθήματος ερευνούν σε ζωντανό χρόνο τον εφήμερο, ευάλωτο οργανισμό που αποτελεί το θέατρο. Η πρακτική δουλειά του μαθήματος, συνεπώς, λαμβάνει χώρα σε δύο επίπεδα: το θεματικό και το δομικό.
Η Υποκριτική VI αποτελεί εργαστηριακό μάθημα με δύο τρίωρες συναντήσεις τη βδομάδα.
Η πρώτη συνάντηση κάθε βδομάδα θα αποτελείται:
α. από μελέτη βιβλιογραφίας σχετικής με την καλλιτεχνική έρευνα, την περφόρμανς και την υποκριτική της, την έννοια και την πρακτική της σκηνικής παρτιτούρας. Η μελέτη θα περιλαμβάνει εργασία σε ομάδες και ατομικά καθώς και συζητήσεις κριτικής προσέγγισης των παραπάνω εννοιών
β. από ατομικές και ομαδικές ασκήσεις ‘task-based performing’ όπου οι φοιτητές και φοιτήτριες θα έρχονται σε επαφή με τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες του συγκεκριμένου τρόπου σκηνικής ύπαρξης
Η δεύτερη συνάντηση κάθε βδομάδα θα απολείται από τις work-in-progress παρουσιάσεις των σκηνικών δομών κάθε ομάδας και από ανατροφοδότηση που θα δίνεται σε κάθεμια από αυτές από το σύνολο της τάξης. Στόχος είναι οι ομάδες εργασίας να φτάσουν βήμα-βήμα σε μια εικοσάλεπτη παρουσιάσιμη σκηνική παρτιτούρα στο τέλος του εξαμήνου, την οποία θα μοιραστούν ζωντανά με το κοινό στο πλαίσιο ανοιχτής παρουσίασης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας:
- διαλέξεις για τη θεωρία της περφόρμανς και των πειραματικών σκηνικών πρακτικών
- ομαδική εργασία κριτικού αναστοχασμού πάνω στις σύγχρονες εξελίξεις του μεταδραματικού θεάτρου και της περφόρμανς
- ατομικές και ομαδικές ασκήσεις δημιουργικής γραφής
- υποκριτικές ασκήσεις task-based performing
- ομαδική καλλιτεχνική έρευνα και δημιουργία σκηνικής παρτιτούρας
- δημιουργικές μέθοδοι ανατροφοδότησης (μέθοδος feedback της σχολής Das Theatre του Amsterdam University of the Arts)
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αναλυτικός χρονικός προγραμματισμός του μαθήματος σε επίπεδο εβδομάδας:
Βδομάδα 1
συνάντηση 1: εισαγωγή στις σκηνικές και υποκριτικές εξελίξεις του μεταδραματικού θεάτρου και της περφόρμανς
συνάντηση 2: εισαγωγή στην έννοια της καλλιτεχνικής έρευνας και των διαδικασιών της
Βδομάδα 2
συνάντηση 1: εργαστήριο για την εύρεση θεματικής των ομάδων: ομαδική και ατομική χαρτογράφηση της υποκριτικής σκέψης και προσέγγισης των μαθητών μέσα από ασκήσεις δημιουργικής γραφής (μέρος 1)
συνάντηση 2: εργαστήριο για την εύρεση θεματικής των ομάδων: ομαδική και ατομική χαρτογράφηση της υποκριτικής σκέψης και προσέγγισης των μαθητών μέσα από ασκήσεις δημιουργικής γραφής (μέρος 2)
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες εργασίας
Βδομάδα 3
συνάντηση 1: εργασία σε ομάδες πάνω στην ερευνητική πρόταση κάθε ομάδας
συνάντηση 2: παρουσίαση της ερευνητικής πρότασης κάθε ομάδας και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 4
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: πρώτη παρουσίαση work-in-progress διάρκειας 5 λεπτών όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 5
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 6
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 7
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 8
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 9
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 10
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 11
συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα
συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
Βδομάδα 12
συνάντηση 1: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση
συνάντηση 2: δημιουργία ομαδικής χαρτογράφησης της συνολικής διαδικασίας καλλιτεχνικής έρευνας των ομάδων από την αρχή του εξαμήνου μέχρι το τελικό αποτέλεσμα (θέμα, υλικά, ερωτήματα, υποκριτικές διαδικασίες, σκηνοθετικές διαδικασίες)
Βδομάδα 13
συνάντηση 1: τελική πρόβα των ομαδικών περφόρμανς και ανατροφοδότηση
συνάντηση 2: ανοιχτή παρουσίαση στο κοινό (εξετάσεις μαθήματος)
Λέξεις Κλειδιά
επιτέλεση, μινιμαλιστική υποκριτική, υποκριτική με τη δομή παιχνιδιού, παρτιτούρα σκηνικής σύνθεσης, καλλιτεχνική έρευνα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Burrows, J., A Choreographer’s Handbook, Routledge, Oxon 2010
“Everybody’s Tool Box - Scores and Description”, http://everybodystoolbox.net/index.php?title=SCORES_%26_DESCRIPTION
Ethells, T., Certain Fragments, Routledge, London 1999
Oral Sites Publication ‘What’s the Score’, http://olga0.oralsite.be/oralsite/pages/What's_the_Score_Publication
Protopapa, E., “Choreographic Practice and the State of Questioning”, Dance Theatre Journal, Ιούλιος 2004, σ. 6-8.