Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα είναι σε θέση να:
-κατονομάζουν και αναπαράγουν τα γράμματα του αλφαβήτου σε όλες τους τις μορφές
-αναγνωρίζουν τα διακριτικά σημάδια και εξηγούν την σωστή λειτουργία τους
-περιγράφουν και επιχειρούν να διακρίνουν και προφέρουν τους ήχους που είναι ιδιαίτεροι στα αραβικά
-αναγνωρίζουν και χρησιμοποιούν ορθά απλά γραμματικά φαινόμενα της Αραβικής Γλώσσας
- ταξινομούν απλές συντακτικές δομές
-διαβάζουν και γράφουν απλές λέξεις και σύντομες προτάσεις
-κάνουν απλούς προφορικούς διαλόγους
(συστάσεις, χαιρετισμούς)
-επιδεικνύουν μια αρχική κατανόηση της αρχής των τριγράμματων ριζών στην αραβική
-αναγνωρίζουν ένα λεξιλόγιο περίπου 200 λέξεων και χρησιμοποιούν γραπτά ή προφορικά ένα σημαντικό ποσοστό από αυτό
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι φοιτητές εισάγονται στο αραβικό αλφάβητο και τις βασικές συντακτικές και γραμματικές δομές της Σύγχρονης Πρότυπης Αραβικής γλώσσας (Modern Standard Arabic) της γλώσσας που χρησιμοποιείται στις εφημερίδες, τις ειδήσεις, τις ακαδημαϊκές διαλέξεις και την λογοτεχνία. Στις αραβικές χώρες υπάρχει το κοινωνιογλωσσικό φαινόμενο της γλωσσικής διμορφίας (diglossia στα αγγλικά), οι Άραβες μαθαίνουν τα Σύγχρονα Πρότυπα αραβικά στο σχολείο και συνεχίζουν να τα χρησιμοποιούν ως τη μόνη γραπτή τους γλώσσα και προφορικά σε επίσημες εκδηλώσεις. Παράλληλα στην υπόλοιπη καθημερινότητα τους χρησιμοποιούν την καθομιλούμενη αραβική (al-āmiyya/κοινή) της χώρας που γεννήθηκαν που παραμένει αυστηρά προφορική. Είναι καλό οι φοιτητές να είναι ενήμεροι πως μαθαίνουν μια γλώσσα που δεν είναι η μητρική προφορική γλώσσα κανενός ζώντος ανθρώπου, και που η προφορική χρήση της διατηρείται μόνο για ορισμένους τομείς της καθημερινής ζωής. Είναι ωστόσο η επίσημη γλώσσα όλου του Αραβικού κόσμου, και αν και το στυλ και λεξιλογικά στοιχεία διαφέρουν από την κλασσική γλώσσα, η μορφολογία και το συντακτικό παραμένουν τα ίδια. Οι ίδιοι οι Άραβες δεν ξεχωρίζουν μεταξύ Σύγχρονων Πρότυπων Αραβικών και Κλασσικών Αραβικών, αναφερόμενοι και στα δυο ως al-fuṣḥā/η καθαρότερη γλώσσα, ενώ αναφέρονται στις καθομιλούμενες γλώσσες ως lahjāt/διαλέκτους. Επομένως με τη σπουδή των Σύγχρονων Πρότυπων Αραβικών οι φοιτητές παίρνουν τα κατάλληλα εφόδια για να μελετήσουν την Αραβική ως τη γλώσσα του Ισλάμ στη διαχρονία της, καθώς βυθίζονται σε αυτήν από την πρώτη μέρα και κατά τα τρία πρώτα χρόνια των σπουδών τους με την παράλληλη φοίτηση στα μαθήματα της Ισλαμικής Ιστορίας και Θεολογίας, της Μουσουλμανικής Παράδοσης και των μαθημάτων του Κορανίου και των Ερμηνειών όπου τα αραβικά αποτελούν ένα σημαντικό στοιχείο της διδασκαλίας
Περιεχόμενο του μαθήματος
Το αραβικό αλφάβητο
Τα διακριτικά σημάδια
Προφορά
جملة إسمية ονομαστικές προτάσεις
الضمائر τα επιρρήματα
الفعل المضارع ενεστώτας ρήματα α συζυγίας
الإضافة γενική κτητική
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Νταούντ Αλσουέις, (2016), Η όμορφη γλώσσα μας-Μαθήματα διδασκαλίας της Αραβικής
γλώσσας, Μάρκου Ι. Γεώργιος & ΣΙΑ ΕΕ, Θεσσαλονίκη
2. Ellethy Yaser(2008), H Αραβική γλώσσα για τους Έλληνες, Ζήτρος, Θεσσαλονίκη
3. SUHAD NIERAT (2012), Μαθαίνω Αραβικά (A), Διαθέτης (Εκδότης): ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Schulz Eckehard, Krahl Gunther, Reuschel Wolfgang, Standard Arabic. An Elementary-Intermediate Course, Cambridge University Press, 2000 (ISBN 9780521774659)